استاد سخنران درحرم مطهر رضوی (ع) و مشاور در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی گفت: دختران امروزی باید با الگو گرفتن از حضرت معصومه(س)، از فرصت جوانی که اوج شادابی و پویایی است، بهترین استفاده را انجام داده تا در آینده برای خود و جامعه عضوی مفید و شاخص و تاثیرگذار باشند.

دختران با الگوپذیری از حضرت معصومه(س) عالمان عصر خویش شوند

وجیهه اکرمی، مشاور در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: انسانها در مباحث رفتاری و زندگی، اجتماعی آفریده شده اند و برای آموزش برخی از موضوعات رفتاری نیاز به الگو دارند.

وی افزود: قرآن همه پیامبران به خصوص پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) را به عنوان الگو برای انسانها معرفی می کند. پیامبران به یقین برای همه ما الگو هستند اما علاوه بر آن گاهی اوقات، به دلیل تفاوت جنس یا سن یا شرایط مختلف زندگی می توان از الگوی های دیگری نیز بهره برد.

وی اظهار کرد: حضرت معصومه(س) به این دلیل که در جوانی وفات یافته و ازدواج نکرده اند، بهترین شرایط الگویی را برای دختران جامعه امروزی دارند.

وی در ادامه به بیان چند ویژگی شاخص از حضرت معصومه (س) پرداخت و اظهار کرد: اولین ویژگی موضوع عبادت و اطاعت ایشان است. آن حضرت در محضر خدا بسیار اهل عبادت بوده اند. اولین شخصی که لقب معصومه را برای آن حضرت به کار برده است امام رضا(ع) هستند.

وی اضافه کرد: این موضوع نکته بسیار مهم و پراهمیت است از دیدگاه فقهی شاید حضرت معصومه (س)، معصوم نباشند اما از دیدگاه اخلاقی مشخص است که بسیار نزدیک به معصومین (علیهما السلام) هستند که چنین لقبی را از یک امام دریافت کرده اند.

وی متذکر شد: دختر بزرگوار امام موسی کاظم(ع) از جهت علمی در مقام بسیار بالایی قرار داشتند. ایشان به خصوص زمانیکه پدرشان در زندان بوده اند و دسترسی پیروان به حجت خداوند بسیار سخت و دشوار بوده است، برخی از مسایل شرعی را برای شیعیان پاسخگویی می کرده اند.

استاد سخنران درحرم مطهر رضوی (ع) تصریح کرد: به عبارت دیگر حضرت معصومه(س)، یک دختر ۹ ساله و مرجع پاسخگویی به احکام و مسایل شرعی بوده اند. این ویژگی نشان می دهد که دختران می توانند با الگوپذیری از این حضرت به عالمان عصر خودشان تبدیل شوند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از لقبهای حضرت معصومه (س)، محدثه است. دختری که در سنین کودکی یا نوجوانی بوده است، برای علمای دین یک تبدیل به یک مرجع شده است. احادیثی که به ایشان متصل می شود و از طرف آن حضرت نقل شده است، دارای سند و مدرک صحیح و معتبر بوده و علما در صحت آن به یقین می رسند. این موضوع مبین آن است که حضرت معصومه (س) همچون حضرت فاطمه زهرا (س) «عالمه غیرمعلمه» هستند و در خردسالی از رشد، شناخت، علم و کمال بالایی برخوردار بوده اند.

اکرمی اظهار داشت: یکی دیگر از خصوصیات حضرت معصومه (س)، موضوع ولایت مداری ایشان است. نگاه ایشان به امام رضا (ع) یک نگاه صرف خواهر و برادری نبوده است. اگر چه که خواهر و برادر بوده اند، اما روحیه اطاعت و ولایت مداری حضرت فاطمه معصومه (س) هیچگاه تحت الشعاع مسایل خواهر و برادری قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: وقتی امام رضا برخلاف میل باطنی اشان مجبور به ترک وطن شده و به سمت مرو هجرت می کنند، حضرت معصومه (س) برای دیدار و یاری مولا و امام زمان خود، به همراه ۵ تن دیگر از برادرانشان به سمت مرو به راه می افتند و در این راه به شهادت می رسند.  

مشاور در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی گفت: دختران امروز، مادران فردا و امید آینده کشورمان هستند. باید توجه داشته باشند در زمانه ای زندگی می کنیم که از آن به عنوان آخرالزمان یاد می شود. در این دوره شیطان تمام تلاشش را انجام می دهد که زیباییها و لذتها و جذابیت های دنیا را چند برابر نشان داده تا بتواند همه مردم و به خصوص جوانان را از مسیر دینداری جدا کند.  

وی تاکید کرد: اگر دقت کنیم می بینیم که هدف از خلقت و زندگی ما تنها بهره بردن از دنیا نیست. هدف رشد و تعالی شخصیت انسان است که خدواند برایمان در نظر گرفته است. در این خصوص باید دقیق شویم که بهترین عملی که می تواند سعادت نسل و آینده ما را رقم بزند چیست؟ آیا همین وسایل و ابزارهای جذاب دنیایی است یا باید اقدامات دیگری هم انجام داد.

وی بیان داشت: دختران امروزی باید به اندازه ضرورت از جذابیت های زندگی استفاده نموده و با الگو گرفتن از حضرت معصومه(س)، از فرصت جوانی که اوج شادابی و پویایی است بهترین استفاده را انجام داده تا در آینده برای خود و جامعه عضوی مفید و شاخص و تاثیرگذار باشند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    0 0
    *میلاد کریمه اهل بیت(س)وامام رضا (ع)مبارک.*