قزوین_ رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: مداخله جامعه مدنی و نخبگان را در فضای مجازی مهیا کنیم.

مداخله جامعه مدنی و نخبگان را در فضای مجازی مهیا کنیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، ابوالحسن فیروز آبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در جلسه شورای اداری استان قزوین که ظهر روز چهارشنبه با حضور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در عصر فضای مجازی هم شدت و هم میزان تحولات گسترده است و در همه شئونات سیاسی، اجتماعی، حقوقی، تکنولوژی شاهد تحول و تغییر هستیم.

وی افزود: در حوزه سیاسی شاهد بروز مدیریت قدرت هستیم و باید بتوانیم قدرت سیاسی را مدیریت کنیم و فضای مجازی یک تحول اصلی است و وارد دوره فراصنعتی شدیم و در دوره عصر فضای مجازی شدت تحولات و میزان آن گسترده است و در تمام شئون زندگی از جمله اقتصادی سیاسی و تکنولوژی شاهد تحولات خواهیم بود.

فیروزآبادی گفت: در حوزه سیاسی شاهد حضور و بروز قدرت و شاهد قدرت مدیریت نرم هستیم و باید این امر را مدیریت کنیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور ادامه داد: در حوزه سیاست، دولت و ملت مطرح می شود و دارای حقوق بین الملل هستند و ظهور جهانی شدن مرز را به چالش کشیده و در کنار قدرت سخت، قدرت نرم را خلق کرده است و از آنجایی که جهانی شدن مرزها را تحت تاثیر قرار داده است، سایر مرزهای کنونی هیچ معنایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: عنصر خدمات در عصر فضای مجازی حرف نخست را می زند و امروز شاهد صنعت نوع چهارم هستیم و کالایی که تولید می شود در زنجیره خود قرار می گیرد.

فیروزآبادی یادآور شد: در حوزه اقتصاد نیز تحولاتی را شاهد هستیم؛ در عصر فضای مجازی عنصر اصلی اقتصاد، خدمات خواهد بود و در این عصر شاهد صنعت چهار خواهیم بود و تلاش می کند که کالایی را تولید می کند در زنجیره حاکمیت خود حفظ کند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور تصریح کرد: شاهد حضور اقتصاد توجه و بروز اقتصاد شراکتی و اقتصاد پلت فورمی هستیم و در این عصر کالاها در تملک مردم نخواهند بود و اگر در اختیار مردم باشد این تملک شرطی بوده و تضعیف حاکمیت مطرح است.

وی ادامه داد: تمام فعالیتهای بشری با هم متصل خواهد شد و شاهد بروز تکنولوژی هوشمندی مانند هوش مصنوعی هستیم که باید با آن آشنا شویم تا روابط انسان و اشیا تنظیم شود و اشیا رفتاری انسان گونه داشته باشند زیرا در ۲۰ سال آینده ماشین ها بدون راننده خواهند بود.

فیروزآبادی خاظرنشان کرد: نگاه ما به پیامرسان نگاه سیاسی و اجتماعی نیست و یک نگاه پلت فرمی است که می تواند پایه تحولات دیگر باشد و اینترنت اشیا و هوش مصنوعی جایگاه ویژه ای را شامل می شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان اینکه در حوزه قانون نیز شاهد تحولات و نیاز به بازتعریف حریم خصوصی هستیم، ادامه داد: حریم خصوصی دیگر معنای گذشته را ندارد و همه رفتارها شما در همه جای دنیا قابل رصد و کنترل است و این وضعیت نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز جهانی شدن امری حتمی است هر چند سرآمد جهانی شدن پیامبران بودند اما جهانی شدن با اتکا به تکنولوژی ارتباطی یک پروژه است و ما باید تشخیص دهیم چه از این جهانی شدن بخشی ذاتی و کجا پروزه است و خود را با آن هماهنگ کنیم.

فیروزآبادی گفت: اجتماعی بودن ذات فضای مجازی است و نمی توان منکر آن شد و باید اجتماعی بودن را بپذیریم اما اینکه پلت فرم در کجا باشد مهم است و نمی توان مدیریت جهانی شدن را
به دیگران داد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور یادآور شد: نحوه استانداردگذاری ها باید مشخص شود و از نظر ما در مرکز ملی خدشه است و نمی توانیم بپذیریم که بازارهای ما باز باشد و شبکه های فضای مجازی با اختیارات خود کسب و کار کند و این موضوع چالش نخبگانی در کشور است.

وی اظهار داشت: جغرافیا اهمیت دارد و نقطه شروع ما در فضای مجازی است و فضای واقعیت در جغرافیا شکل می گیرد و مرز جغرافیایی به عنوان حداقل مرز ما باشد و می توانیم مرزهای دیگری داشته باشیم و لازم است حداقل مرزهای سیاسی و اجتماعی ما همان مرزهای جغرافیایی باشد، البته می توان در مرز دینی خود شیعیان را و در مرز اجتماعی هم همسایگان را تحت تاثیر قرار داد.

فیروزآبادی مطرح کرد: اگر گارد ملی و هویتی در فضای مجازی باز شود متوجه می شویم که به عنوان بردگان پلت فرم ها هستیم و  بردگان صاحبان سرمایه خواهیم شد و ما نگاه مبنایی داریم که در حوزه پلت فرم باید به سمت پلت فرم های ملی برویم و اپلیکیشن ها باید ایرانی باشد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور یادآور شد: اقدامات خوبی در کشور آغاز شده است و آخرین تکنولوژی ها وارد کشور وارد شده است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که منابع مالی ما خوب نیست و توانایی ایجاد درآمد معنوی هم نداریم بخش زیادی از دارایی معنوی ما در حوزه حرفه های اقتصادی وارد نمی شود لذا نباید دنبال اشتغال سرمایه بر برویم.

فیروزآبادی گفت: توصیه داریم در بخش اقتصاد فضای مجازی وارد شویم و راه اندازی حوزه اقتصادی به عنوان حفظ هویت ملی و ایجاد قدرت نرم برای کشور است و متوسط سرانه اشتغال در بخش های صنعت حداقل ۳۰۰ میلیون تومان و در پتروشیمی از ۷۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان برای هر نفر است در حالی که اشتغال هر فرد در فضای مجازی حدود ۱۰۰ میلیون تومان است.

رئیس مرکز فضای مجازی کشور تصریح کرد: باید سواد مبتنی بر آگاهی را برای عامه مردم فراهم کنیم و به مردم آگاهی دهیم که از اپلیکیشن های ایرانی استفاده کنند و مردم را در استفاده از فضای مجازی توجیه کنیم.

وی، مشارکت دادن مردم در حکومت را امری بسیار مهم و ضروری خواند و ادامه داد: در عصر فضای مجازی که هر شهروند یک خبرنگار و فعال رسانه ای است باید مداخله جامعه مدنی و نخبگان را مهیا کنیم تا تصمیم غلط نگیریم.

فیروزآبادی یادآور شد: امروز باید از نظر نخبگان به صورت شبکه ای استفاده کنیم چراکه امروز در عصر فضای مجازی، با مداخله جامعه مدنی و نخبگان روبرو هستیم و با عکس العملهایی را به همراه خواهیم شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.