سامانه کشوری کسب و کار موسوم به "سککوک" روز چهارشنبه با حضور مسئولان سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران برای شهرک های صنعتی خراسان رضوی نیز راه اندازی شد.

سامانه سککوک در شهرک‌ های صنعتی خراسان رضوی  راه اندازی شد

به گزارش قدس آنلاین، این سامانه چند روز پیش برای شعب بانک ملی این استان نیز راه اندازی شده بود. مدیر تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امروز در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور در مشهد گفت: سککوک، سامانه‌ای است که روش‌های جدید تأمین مالی را از طریق برات الکترونیکی برای واحدهای صنعتی و تولیدی انجام می‌دهد و روند تولید را آسان می‌کند.

فرشاد کهیاری افزود: در هر شرایط اقتصادی واحدهای تولیدی باید با یکدیگر ارتباط مستمر داشته باشند و برای بهره وری بیشتر با تعامل و هم افزایی به فضای کسب و کار همدیگر کمک کنند به ویژه در شرایط فعلی که در جنگ اقتصادی و تحریم قرار داریم، واحدها باید در حوزه‌های مختلف در این زمینه نقش اساسی ایفا کنند.

وی اظهار داشت: خراسان رضوی جزو استان‌های پیشرو در کسب و کارهای نوین است و طرح‌ها و روش‌های جدید به صورت مستمر در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران رصد می‌شود و هر طرحی که بتواند به فضای کسب و کار کمک کند، عملیاتی و اجرا می‌شود.

وی گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی که در روش‌های تأمین مالی مشکل دارند از این سامانه استفاده نموده و از مزایای آن بهره مند شوند، زیرا در این صورت ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های مالی واحدها کاهش می‌یابد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در راستای انعقاد تفاهم نامه همکاری میان صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توس، سامانه سککوک در استان آغاز به کار کرد و واحدهای صنعتی استان هم از این پس می‌توانند برای خرید و فروش کالاها و خدمات مورد نیاز از این طریق اقدام کنند.

مجید علیخواه افزود: با راه اندازی سامانه سککوک، روند تولید صنعتگران آسان می‌شود و صنعتگران با مراجعه به این سامانه می‌توانند برای تأمین مواد اولیه و سایر نیازها اقدامات خود را انجام دهند و مواد اولیه خود را بدون پرداخت نقدی و با ضمانت نامه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک خریداری نمایند.

وی اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه مزبور، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، ضمانت نامه‌های صادره را با حداکثر مدت اعتبار و با امکان تمدید صادر می‌کند که این برای واحدهای صنعتی و تولیدی بسیار مطلوب است.

وی گفت: صنعتگران می‌توانند برای ورود به این سامانه و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.sakkook.ir مراجعه کنند.

علیخواه افزود: سامانه سککوک قابلیت اتصال واحدهای صنعتی به خصوص واحدهای کوچک را به بازارهای خارجی دارد، این سامانه زنجیره تأمین چرخه تولید را به خوبی انجام می‌دهد و صنعتگران می‌توانند در قالب برات الکترونیکی از آن استفاده نمایند و در یک اکوسیستم فراگیر، ارتباط داخلی و خارجی داشته و فعالیت کنند.

وی اظهار داشت: با حمایت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فضای کسب و کار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی رشد مطلوبی داشته و راه اندازی این سامانه نیز برای حمایت و تقویت صنعتگران انجام شده است.

استان خراسان رضوی ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دارد که ۶ درصد از شهرک‌های مصوب کشور را شامل می‌شود و سهم شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان از واحدهای تولیدی خراسان رضوی ۴۶ درصد است.

"سککوک" سامانه‌ای کشوری برای کسب و کار می‌باشد که به منظور تسهیل معاملات اعتباری در داخل و خارج کشور راه‌اندازی شده است.

این سامانه می‌تواند برای تأمین مواد اولیه، اعتباربخشی به مصرف‌کنندگان برای خرید و فروش محصولات به صورت اعتباری و مدیریت لجستیک استفاده شود.

رویکرد سامانه سککوک در تأمین مالی، استفاده از زیرساخت اعتباری است که می‌تواند زمینه خرید بر اساس عقد برات را فراهم کند.

در سامانه سککوک پولی رد و بدل نمی‌شود بلکه تأمین مالی بنگاهها از سه طریق برات الکترونیک، تضمین صندوقهای سرمایه‌گذاری و دیگر صندوقهای ضمانتی (با اسناد اعتباری و تضمین) عملیاتی می‌شود.

بنگاهها از طریق سامانه سککوک با اخذ ضمانتنامه عضو این زنجیره می‌شوند و ظرفیت انجام معامله اعتباری برای آنها به وجود می‌آید. این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند تا در شرایط محدودیت‌های مالی بین المللی علیه ایران، به بهبود تعاملات مالی تجار ایران با دیگر کشورها کمک کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.