۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
کد خبر: 662134

رویای وام مشکل گشا

سعید کوشافر

طی روزهای اخیر وزیر راه وشهرسازی و معاونانش روی افزایش وام مسکن به عنوان گره گشای مشکل خانه دار شدن خانه به دوشان مانور زیادی دادند به گونه ای که سخن از وامهای 250میلیونی خرید به میان آمد . اما واقعیت این است که درشرایط فعلی آیا افزایش میزان وام مسکن میتواند مشکل گشا باشد؟

رویای وام مشکل گشا

کارشناسان بر این باورند که تنها زمانی وام مسکن میتواند راهگشا باشد که اولا ساده سازی شده و به مصرف کننده نهایی برسد و دوم اینکه حداقل 70 تا 80 درصد قیمت مسکن را شامل شود. اینکه شخصی برای دریافت وام مسکن مجبور باشد حداقل دوسال پولش را دربانک بلوکه کند تا نوبتش فرا برسد حداقل درکشورما که ممکن است طی همین دوسال قیمت مسکن چند برابر افزایش پیدا کند جوابگو نیست و فرد بجای بلوکه کردن پولش دربانک آنرا درجایی سرمایه گذاری میکند که حداقل از بی ارزش شدن پولش درقبال کالاها جلوگیری کند .

دوم اینکه وامی که اکنون به خریداران خانه داده میشود به طورمتوسط رقمی بین 80 تا 120میلیون به فرض استفاده از تمام روشها و ظرفیتهای بانکی است . اصلا فرض را بر این بگیریم که رویای  وام 250 میلیون اقای وزیر راه وشهرسازی هم به حقیقت بپیوندد . این مبلغ چند درصد قیمت یک واحد 75 متری درتهران یا شهرهای بزرگ است .

با توجه به قیمت میانگین ساخت وزمین درکلانشهرهای کشور بجز تهران ؛ این مبلغ چیزی درحدود نصف قیمت یک واحد مسکونی است ؛ همین مبلغ درتهران حدود 30 درصد قیمت یک واحد اپارتمانی را شامل میشود . مگر اینکه ملاکهای وزارت راه وشهرسازی مردم را به خرید واحدی بدون مشتری مسکن مهر سوق دهد که با این مبالغ قابل خریداری است .

حال بازهم فرض را بر این بگیریم که با این ارقام بتوان یک واحد مسکونی در حاشیه شهر خرید ، پرسش بعدی پیش میاید که  ایا یک زوج جوان یا حتی زوجی که حدود 10سال ازازدواجشان گذشته میتوانند اقساط این وام را پرداخت کنند. وام 250 میلیونی به فرض بازپرداخت 20ساله حداقل دوبرابر خواهد شد(قطعا رقم به حدود سه برابر میرسد اما فرض میکنم سود بانکی هم مناسب باشد) یعنی 500میلیون که میشود سالی 25میلیون . بنابراین خانواده فقط باید ماهانه بیش از دو میلیون تومان قسط وام مسکن را بدهد. اصلا فرض کنیم که این خانواده هیچ خرج دیگری ندارد جز خورد و خوراک و قسط وام ، ایا جوانی که ماهانه 1/5میلیون دستمزد ماهانه کارگری اش است میتواند این اقساط را پرداخت کند. ایا کارمندی که فقط بیش از 2 میلیون حقوق میگیردو به فرض بعد از 10سال دو فرزند هم دارد میتواند علاوه بر خرج خانواده 2میلیون قسط را هم بپردازد؟

بنابراین بهتر است بجای این همه فرضیات باطل و رویاهای ذهنی دولتمردان سراغ واقعیت بروند وطرحی را کلید بزنند که دردنیای واقعی هم قابلیت اجرا داشته باشد. ازجمله طرح هایی که میتوان مقداربیشتری روی موفقیت ان حساب کرد واگذاری زمین دولتی برای ساخت واحد مسکونی است . شاید برخی عنوان کنند که طرح های واگذاری زمین هم درسالهای قبل اجرا شده ونتیجه لازم وکافی از ان بدست نیامده است . زوجهای جوان و خانواده های بی خانه سرمایه لازم برای ساخت وساز را ندارند و امیتاز زمینشان را بفروش میگذارند تا ازاین راه اندکی کسب سود کنند و بازهم این اراضی نصیب دلالها وبساز بفروشها شده مشکل مسکن مستاجران حل نشده باقی مانده است .

این طرح که قبلا هم دربخشهایی جواب داده را باید عیب یابی کرد. مشکل جایی که دولت زمین را به افراد فروخته است و امتیازی برای اوبه ارمغان اورده است . حال اگر دولت زمین را نفروشد ورایگان بدهد اما درمقابل امتیاز خریدو فروشش را سلب کند قطعا دیگر این زمین هیچ ارزشی جز ساخت خانه برای افراد واجد شرایط نخواهد داشت . درعین حال برای کمک به تامین مالی ساخت هم میتوان وام را دروجه شرکتهای سازنده حواله کرد و انها نیز سند عیانی خانه را به رهن بانک بسپارند . دراینصورت اول اینکه مردم خود برای ساخت خانه وارد گود شده و بنابرسلیقه خود و خانواده اقدام به ساخت وساز میکنند . این باعث میشود که فرد علقه بیشتری نسبت به خانه اش داشته باشد. دوم اینکه زمین دولتی و تسیهلات بانکی با ضریب خطای بسیار کمتری نصیب افراد بی خانه  میشود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.