۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
کد خبر: 662161

یادداشت

حجتی برای همه دختران

دکتر حسن‌علی اکبری رنانی، استاد حوزه و دانشگاه

مهم‌ترین نکته در زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) این است که ایشان اهل تفسیر قرآن و فقه بودند. یعنی از شخصیتی علمی، فقهی و فکری برخوردار بوده‌اند، به گونه‌ای که در خصوص سیره ایشان نوشته‌اند گاه به جای امام موسی بن‌جعفر(ع) به برخی از پرسش‌های فکری، فقهی و علمی پاسخ می‌دادند. این موضوع بیانگر آن است که فاطمه معصومه(س) فقط یک بانوی عادی نبودند بلکه اهل فکر و مطالعه بودند.

                                                                   

بنابراین چنین الگویی کارکردهای مختلفی دارد. وقتی ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) برای روز دختر انتخاب می‌شود، درس‌ها و آموزه‌های متعدد و فراوانی دارد بویژه برای کسانی که ارتباط فکری و عاطفی با این شخصیت بزرگوار دارند.

یکی از درس‌های بسیار مهمی که توجه به حضرت فاطمه معصومه(س) را برای جامعه اسلامی ما – بویژه شیفتگان اهل‌بیت(ع) – مورد تأکید قرار می‌دهد، نقش و اثرگذاری ایشان به عنوان یک بانو و دختری مسلمان در آن مقطع بسیار حساس است.

در برهه‌ای که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به مرو رفته‌اند، شرایط سیاسی دشوار شده و جامعه توجه ویژه‌ای به این خانواده پیدا کرده است. در چنین شرایطی ایشان که وابستگی نزدیک به خاندان اهل بیت (ع) و شخصیت‌های تراز اول جهان اسلام از جمله حضرت موسی بن جعفر(ع) و حضرت رضا(ع) دارند، در افکار عمومی بسیار اثرگذار هستند.

حضرت معصومه (س) نمونه کاملی از یک دختر مسلمان در یک خانواده اسلامی است که در جامعه به بهترین نحو ممکن در حوزه‌های مختلف تعبد و بندگی، علم و فلسفه، تفسیر و معرفت، دانش وافر، عبادت و خضوع در برابر پروردگار، ذکر و یاد خدای سبحان، تواضع و فروتنی، ادب و تخلق به اخلاق صحیح اسلامی، رعایت حیثیت و منزلت، آبرو و اعتبار خانواده، ولایت پذیری و امانتداری و معرفت، ایفای نقش کرده است.

ایشان نمونه و ترجمه‌ای بی‌بدیل از سبک و سلوک خاندان پیامبر(ص) و عصمت و طهارت است که تمامی این ویژگی‌های شخصیتی را به منصه ظهور رسانده و با عفت و پاکدامنی خود نشان می‌دهد تربیت شده مکتب اهل بیت(ع) و بهترین مبلغ برای دین مبین اسلام است که نه تنها می‌تواند برای دختران و زنان بلکه برای تمامی جامعه اسلامی و علما و بزرگان علم فقاهت و فلسفه، الگویی واقعی قرار گیرد.

با توجه به اینکه در همه دوران‌ها و در همه جوامع، بانوان عهده‌دار نقش تربیتی، عاطفی و انسان‌سازی هستند، داشتن الگوهایی نظیر حضرت معصومه (س) بسیار حائز اهمیت است و اگر هر دختر نجیب و بااصالتی که در خانواده‌ای با عشیره شناخته شده متولد شده و رشد یافته بتواند همین نقش را عهده‌دار شود، حضور او در همه مراحل زندگی - از دوران تحصیل گرفته تا خانواده، محیط کار، جامعه و نقش‌آفرینی‌های سیاسی و اجتماعی - سندی معتبر برای اعتبار، منزلت و آبروی خانواده وی محسوب می‌شود و این پاکدامنی، علم، ادب و اخلاق او بهترین امر به معروف و دعوت خلق به سوی نیکی‌ها، توحید و معارف الهی و در نهایت دعوت به اسلام است.

خلاصه آنکه باید گفت حضرت فاطمه معصومه (س) حجتی برای همه دختران است به این معنا که یک دختر می‌تواند نه تنها مکتب فکری خانواده خود بلکه دین، آیین و ملیت خود را بخوبی نمایندگی کند چرا که حضرت فاطمه معصومه (س) این وظیفه خطیر را به نحو احسن انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.