اصفهان- بر اساس آمار غیررسمی ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی در حوزه نساجی با ۱۱۷ هزار نفر اشتغال در استان اصفهان وجود دارد که بخش مهمی از آن‌ها به‌صورت کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

پوشاک خارجی بازار اصفهان را به چالش می‌کشد

قدس آنلاین-گروه استان ها: در همین رابطه بنا بر اعلام مسئولان تعداد  سه هزار و ۱۰۰ واحد صنفی هم منسوجات و پوشاک را در اصفهان توزیع می‌کنند که ۲ هزار ۵۰۰ واحد آن دارای پروانه کسب و ۶۰۰ واحد هم بدون پروانه کسب هستند و هیچ مالیاتی به دولت پرداخت نمی‌کنند.

با گشت‌وگذار در مراکز خریدی هم چون سیتی سنتر در اصفهان و نگاهی به ویترین‌های پرزرق‌وبرق آن‌ها به‌خوبی می‌توان رد پای کالاهای خارجی را در این مغازه‌ها به عینه مشاهده کرد.

از کارگاه‌های زیرزمینی و مکان‌های خصوصی که این روزها با عنوان شوی لباس و یا مزون توسط برخی خانم‌ها به‌صورت غیرمجاز در آپارتمان‌های شخصی رواج یافته است بگذریم واردات پوشاک قاچاق از بنادر جنوبی و هم‌چنین واردات پوشاک پاکستانی و نیز لباس‌های دسته دوم از مرزهای شرقی به‌صورت همه‌جانبه بازار نصف جهان را محاصره کرده است.

افزایش مواد اولیه

یکی از تولیدکنندگان پوشاک در اصفهان به ما می گوید:  با افزایش قیمت دلار قیمت اقلام مصرفی ازجمله نخ، دکمه، برچسب و پارچه بسیار افزایش یافت و بااینکه دستمزدها را افزایش ندادیم اما بازهم قیمت تمام‌شده گران تمام می‌شود.

علی تولایی بابیان اینکه قیمت یک دوک نخ از ۱۲ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسیده است بیان می‌کند: با افزایش قیمت پوشاک ایرانی لذا تقاضا برای خرید پوشاک خارجی بیشتر شده است.

وی ابراز می‌کند: این رویه موجب شده تا متأسفانه اجناس چینی بی‌کیفیت اما ارزان مورد استقبال فروشندگان قرار بگیرد تا با فروش این اجناس در قالب برند خارجی سود بیشتری به دست بیاورند.

وی ابراز می‌کند: با افزایش قیمت پارچه و نخ لذا قیمت پوشاک ایرانی در مقایسه با خارجی گران درمی‌آید و لذا سفارش ها افزون بر ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مبارزه جدی

تعطیلی کارگاه‌ها و هم‌چنین بیکاری کارگران موجب شد تا صدای اعتراض‌ها در جلسه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرارگرفته و استاندار دستور رصد بازار و مبارزه همه‌جانبه با پوشاک قاچاق را صادر کند و لذا چند روزی است که در سطح شهر شاهد اجرای این طره هستیم.

در همین راستا مدیر نظارت و بازرسی اصناف اصفهان  بابیان اینکه از ۱۱ خردادماه طرح بازرسی ویژه در خصوص برخورد با واحدهای صنفی فاقد مجوز و برندهای خارجی در دستور کار قرارگرفته است اظهار کرد: هدف این طرح حمایت از پوشاک و تولیدکننده و درنهایت کارگران و خانواده‌های ایرانی است.

محمدی فشارکی با اشاره به پایان مهلت به واحدهای تجاری اصفهان مبنی بر جمع‌آوری پوشاک قاچاق افزود : چنانچه فروشگاه یا واحد صنفی به فروش پوشاک برند خارجی اصرار کند به مراجع قانونی معرفی می‌شود.

وی ابراز کرد: در این طرح واحدهای صنفی عرضه‌کننده برندهای پوشاک خارجی مجاز و واحدهای صنفی فاقد مجوزی که اقدام به عرضه کالاهای مجهول‌الهویه در قالب برند می‌کنند و واحدهایی که بدون اخذ مجوزهای لازم تابلوی برندهای مطرح را نصب‌کرده‌اند مورد بازرسی قرار گرفتند.

وی با اشاره به این موضوع که صنعت پوشاک بیشترین میزان قاچاق را در بردارد و بالغ‌بر ۴۰ درصد از واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ پوشاک در کشور تعطیل‌شده است ادامه داد: با بررسی‌های به‌عمل‌آمده، تنها تعداد انگشت‌شماری از واحدهای صنفی پوشاک، دارای مجوز واردات برند خارجی در استان هستند.

رونق درگرو حمایت

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان با تأکید بر این موضوع که تا از ورود جنس قاچاق جلوگیری نشود نمی‌توان تولید را رونق بخشید اظهار می‌کند: هرساله قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته با کاهش روبه‌رو می‌شود به‌طوری‌که طی سال گذشته با رکود ۴۰ درصدی بازار پوشاک اصفهان روبه‌رو بودیم و این رکود در حال حاضر نیز گریبان گیر تولیدکنندگان شده است.

ابراهیم خطابخش در خصوص راهکار رونق تولید اظهار می‌کند: تولید پوشاک با هزینه‌های بالایی روبه‌رو است، ازاین‌رو باید تلاش کنیم تا تولید را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم تا بدین‌وسیله امکان رقابت با تولیدات خارجی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید تدابیری اساسی برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک داخلی داشته باشد می‌افزاید: چنانچه از واردات منسوجات قاچاق به کشور جلوگیری شود و حمایت از واحدهای تولیدی افزایش یابد گردش چرخ‌های اقتصاد تندتر می‌شود و اگر خلاف این جریان باشد تبدیل به بازاری برای دیگر کشورها خواهیم شد.

خطابخش بابیان اینکه پوشاک خارجی تولیدکنندگان ایرانی را به‌زانو درآورده تأکید کرد: هرروز یکی از این کارگاه‌ها تعطیل و کارگران آنان بیکار می‌شوند و لذا پایان دادن به این چرخه معیوب مستلزم حمایت از تولیدکننده با در اختیار گذاشتن مواد اولیه ارزان و هم‌چنین جلوگیری از قاچاق کالا در بازار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.