مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی از افزایش ۱۰ درصدی صدور اجرائیه مهریه در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

هر ۳ ازدواج یک طلاق!

 محمدحسن بهادر در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: براساس آمار موجود، در ۱۰ سال اخیر ۹/۱ درصد ازدواج‌ها و ۹/۸ درصد طلاق‌های کشور در خراسان رضوی ثبت شده است که در مجموع بیانگر کاهش ۳ درصدی ثبت ازدواج و افزایش ۵/۶ درصدی طلاق در یک دهه اخیر در این استان است.

وی با ابراز تأسف از روند موجود اظهار داشت: باید همه دستگاه‌های متولی و خود مردم با حساسیت بیشتری برای تحکیم بنیان خانواده تلاش کنند، چراکه اگر به همین روال پیش برویم تا ۱۰ سال آینده آمار ازدواج و طلاق به نقطه برابر خواهند رسید. در حال حاضر نسبت طلاق به ازدواج یک به سه است. وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۷ روزانه ۱۴۰ واقعه ازدواج و ۵۰ واقعه طلاق در استان ثبت شده که خود بیانگر ضرورت اقدامات فرهنگی گسترده در جامعه است.

بهادر در خصوص پرونده‌های اجرایی ادارات ثبت استان نیز گفت: متأسفانه رتبه نخست نامبارک تشکیل پرونده‌های اجرایی کشور را با بیش از ۳۶۳ هزار پرونده داریم که از این تعداد ۲۵ هزار مربوط به مهریه هستند و بر اساس آمار در سه ماهه نخست امسال هم پرونده‌های اجرایی مهریه رشد ۱۰ درصدی داشته است.

 سرانجام پرونده چهل بازه

بهادر در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام پرونده ثبتی چهل بازه اظهارداشت: براساس سوابق ثبتی، املاک چهل بازه در حال حاضر در مالکیت آب منطقه‌ای است، چراکه در گذشته این شرکت مدعی داشتن سند برای پنج پلاک بود، اما به درخواست ما برای ارائه نقشه‌های مربوط پاسخی ندادند و در نهایت در دفترچه مالکیت این پلاک‌ها توضیحاتی نوشته شد، اما فنی نبود و تنها برای پایان دادن به مسئله بود. در ادامه در پی اعتراض و شکایت صورت گرفته، حکمی از تهران صادر و به ثبت استان ابلاغ شد که اسناد مربوط باطل شود، اما پیش از اجرای این دستور دادستانی دستور دادند عملیات ثبتی صورت نگیرد، بنابراین در حال حاضر منتظر دستور دادستان برای اجرای حکم صادر شده هستیم. وی گفت: نکته قابل تأمل پرونده این است همین اراضی که به ادعای آب منطقه‌ای بستر و یا حریم رودخانه است، بین اعضای تعاونی خود شرکت آب منطقه‌ای تقسیم شده که با ادعای مطرح شده و قانون در تعارض است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در ادامه به افزایش بیش از ۶ درصدی ثبت اسناد در ۱۰ سال اخیر اشاره کرد و گفت: پس از تهران بیشترین آمار ثبت سند مربوط به خراسان رضوی است، همچنین در بحث تبدیل اسناد دفترچه‌ای به سند تک برگی تا کنون یک میلیون و ۸۲ هزار سند تک برگی صادر شده و پیش‌بینی می‌شود تا بهمن ماه سال جاری که پایان مهلت پنج ساله اجرای این طرح است، حدود ۴۵ درصد اسناد دفترچه‌ای تبدیل شوند. وی در همین زمینه با گلایه از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی هم اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از دستگاه‌ها اطلاع دقیقی از اراضی متعلق به خود یا تمایلی به دریافت اسناد تک برگی ندارند که با توجه به معافیت قانونی از پرداخت حق ثبت امیدواریم دیگر بهانه نداشتن اعتبار را هم نیاورند.

 چند نکته

مدیرکل ثبت استان با گلایه از کمبود فضای فیزیکی و خالی بودن پست‌های سازمانی این اداره کل گفت: در حالی‌که دومین یا سومین دستگاه درآمدزای استان هستیم اما کمترین ساختمان‌ها را در اختیار داریم و حتی ساختمانی مانند ثبت خیابان گنبد سبز به دلیل آنکه برای افزودن ریل‌های سنگین قفسه‌بندی طراحی نشده هرلحظه امکان فرو ریختن دارد. همچنین از سال گذشته مجوز تأسیس دفتر مالکیت صنعتی در شرق کشور را گرفته‌ایم، اما به دلیل نداشتن مکان مناسب نتوانسته‌ایم آن را دایر کنیم تا از مراجعه متقاضیان ثبت اختراع یا مالکیت صنعتی به تهران جلوگیری شود. وی افزود: به دلیل افزایش تعداد درخواست‌های اجرائیه در حال حاضر بیش از دو برابر نیروی تعریف شده در چارت سازمانی که ۲۴ نفر است، یعنی ۵۴ نفر در این بخش مشغول به کار هستند. صدور حدود حکم ممنوع الخروجی به درخواست افراد و به استناد حکم مراجع قانونی برای ۸۰۰ نفر از دیگر اقدامات ثبت استان در یک سال اخیر بوده است. وی مجموع خدمات ارائه شده به شهروندان در طول یک سال را به طور متوسط ۲۶۷ هزار خدمت دانست.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.