رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سناریوی توسعه اقتصادی در وهله نخست مبتنی بر امید است. باید به خود امید دهیم و از هم انرژی و امید بگیریم.

سناریوی توسعه اقتصادی در وهله اول مبتنی بر امید است
به گزارش قدس آنلاین ،  راضیه علیرضایی شب گذشته، 13 تیر ماه، در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: از مواردی که در قطع‌نامه‌های سالانه روز صنعت به اجرا درآمده، واگذاری انتخاب منتخبین نمونه استان به بخش خصوصی بود. امسال تجربه خوبی از واگذاری نقش‌ها به بخش‌های مختلف برای ما حاصل شد. در حال حاضر ستاد تسهیل استان واگذار شد و تشکل‌های استان حلال مشکلات بخش خصوصی هستند 5 تشکل در این زمینه نقش‌آفرین است که خانه صنعت و معدن یکی از این موارد است.
وی ادامه داد: در سال 97 چند اتفاق خاص رخ داد که نخستین مساله آن تحریم و افزایش قیمت ارز بود. با این حال دستاورد ما در سال 97 افزایش تولید در بخشی از فرایندهایی بود که طی 5 سال گذشته برای آن سرمایه‌گذاری شده بود. به عنوان نمونه در سال گذشته 6.5 میلیون تن کنسانتره آهن و 7 میلیون تن گندله آهن تولید شده است. نمونه دیگر رشد 40 درصدی تولید کاغذ بوده است. باید توجه داشت در اقلامی که تجربه افزایش تولید داشتیم، این افزایش تولید متکی به مواد اولیه استان، آن هم مبتنی بر رویکرد توسعه مواد معدنی در استان بوده است.
علیرضایی خاطرنشان کرد: زمانی که تحریم رخ داد، چون ظرفیت‌هایی از قبل برای استان پیش‌بینی شده بود ارزش تولیدات استان از دست نرفت. البته 40 درصد از ظرفیت تولید خودروی استان کاهش داشت اما تولید فولاد خام در استان به یک میلیون و 367 هزار تن رسید که حاکی از رشدی 14 درصدی است. نمونه دیگر تولید 22 میلیون متر مربع کاشی در استان بوده که حکایت از رشدی 21 درصدی دارد. نمونه دیگر رشد 45 درصدی تولیدات لوله پروفیل بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه گفت: سرمایه‌گذاری‌های استان در سال 97 به نزدیک 20 هزار میلیارد تومان رسید در حالی که جمع سرمایه‌گذاری‌ها از سال 93 تا سال 97 حدود 11 هزار میلیارد تومان بود. سال 92، 70 درصد سرمایه‌گذاری‌های استان در مشهد و اطراف مشهد انجام می‌شد اما در سال 97،  18 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در اطراف مشهد و مابقی آن در شهرستان‌ها رخ داد. این مساله در لوای برنامه تمرکز بر ظرفیت‌های شهرستان‌های استان صورت گرفت و در راستای ایجاد توازن سرمایه‌گذاری برای رسیدگی به مناطق محروم بود.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این سال بر اثر تحریم تجربه کردیم، تفویض ثبت سفارش‌ها از وزارت صمت به زیرمجموعه‌های استانی بود. اتفاق خوب این بود که بررسی ثبت سفارشات در استان چند دستاورد مهم برای ما به همراه آورد. سال گذشته یک میلیارد و 472 میلیون یورو درخواست ثبت سفارش در استان صورت گرفت که از این میزان یک میلیارد و 276 میلیون یورو تایید شد که به بانک برای تخصیص ارز و فرایندهای بعدی ارجاع شد. این مساله منجر به ایجاد شناختی دقیق از واردات و اقلام مورد نیاز استان شد.
علیرضایی اضافه کرد: باید توجه داشت سال 92 با 293 میلیارد تومان پروانه بهره‌برداری کار را برای یک سال آغاز کردیم که این رقم در سال 97 به 4230 میلیارد تومان رسید. اگر قرار باشد با تحریم و عوارض ناشی از آن برخورد کنیم، باید سیاست‌های خاصی داشته باشیم. تحریم و شدت یافتن آن موجب شد تامین از خارج سخت‌تر باشد. پول صادرات کالا به شکل سخت‌تری باز می گردد. همچنین برای تولید محصولات هایتک، برخی تجهیزات به ما فروخته نمی‌شود اما نباید مشکلات را از این بخش به بخش دیگر منتقل کنیم. امروز ما با همه این سختی‌ها رشد کرده‌ایم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از مخاطراتی که با آن روبه‌رو هستیم این است که نتوانیم روند رشد سرمایه‌گذاری استان را حفظ کنیم. سال 98 باید روند سرمایه‌گذاری‌ها در استان به 6000 میلیارد تومان برسد. فهرست کاملی از نیازهای بخش تولید استان در زمینه‌های تولیدات الکترودی، برق و الکترونیک، خودرو و... در اختیار وزارت صمت قرار دادیم که تامین آن می‌تواند زنجیره تولید استان را تکمیل و کار تحریم را سخت‌تر کند. ما نیاز داریم برای صادرات این هدف را تعیین کنیم که نیازهای ارزی حوزه تولید را با کمک بخش خصوصی حل کنیم. نیازمند این هستیم که زیربناهای استان به حوزه تولید بیشتر تخصیص یابد.
وی عنوان کرد: سهم استان در مصارف انرژی برق صنعتی از 24 درصد در سال گذشته به 32 درصد در سال 98 رسیده است. با این حال نیاز است در تامین زیربناها اولویت‌های بخش صنعت لحاظ شود. لازم است یک مرتبه برای همیشه مشکل محور غرب بازنگری و حل شود. همچنین ریل به عنوان یک زیربنای توسعه لجستیکی استان باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود. احتیاج داریم بخش خصوصی حداقل 30 درصد ارزش تولیدات خود را در استان سرمایه‌گذاری کند. همه این‌ها در برنامه‌های مثلث توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و مرور شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به برنامه 7 بندی وزارت صمت برای استان تصریح کرد: این برنامه را در معین‌های اقتصادی پیاده کردیم و اگر این معین‌ها قراردادهای بسته شده براساس طرح مثلث توسعه اقتصادی را سریع‌تر به نتیجه برسانند، آسیب‌های تحریم کاهش خواهد یافت.
علیرضایی اظهار کرد: من اعتقادی به حل مشکل ندارم. این یک تله است که بخواهیم مشکلی را حل کنیم. همه جا مشکل در کار هست. سناریوی توسعه اقتصادی در وهله نخست امید است. باید به خود امید دهیم و از هم انرژی و امید بگیریم.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.