آمریکا با اقدامات خود در حال عقب‌نشینی از جهانی شدن است در حالی که دیگر کشورها تلاش می‌کنند تجارت آزاد را در آغوش بگیرند.

ترامپ آمریکا را منزوی کرده و فرصتی برای جهانی شدن دیگر کشورها به وجود آورده است

پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در گزارشی نوشت: ممکن است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حال کناره‌گیری از سایر کشورهای جهان باشد ولی تقریبا هیچکس دیگر از وی پیروی نمی‌کند.

در این گزارش آمده است: در شرایطی که دولت ترامپ از توافقات تجاری خارج می‌شود و موانع بیشتری سر راه تجارت آزاد ایجاد می‌کند، سایر کشورهای جهان برای تعمیق جهانی شدن شتاب می‌کنند. این بدین معناست که در حالی که مصرف‌کنندگان آمریکایی بهای بیشتری در داخل کشور می‌پردازند و تولیدکنندگان آمریکایی با موانع بزرگ‌تری برای صادرات خود مواجه هستند، همتایان آن‌ها در سراسر جهان امتیازات را درو خواهند کرد.

اوایل هفته، در شرایطی که ترامپ به علت دامن نزدن بیش از پیش به جنگ تجاری آمریکا با چین خبرساز شد، اتحادیه اروپا دو موافقتنامه تجاری مهم امضا کرد که در را به روی بازارهایی با صدها میلیون نفر خواهد گشود. اتحادیه اروپا و چهار کشور آمریکای لاتین که اتحادیه گمرکی مرکوسور را تشکیل می‌دهند، در نهایت پس از ۲۰ سال تلاش، یک توافق تجاری جامع را که تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری دوجانبه را در سال پوشش می‌دهد، نهایی کردند. چند روز بعد، در حالی که دولت ترامپ ویتنام را «حتی بدتر از چین» خواند و تعرفه‌های تازه‌ای بر هانوی اعمال کرد، اتحادیه اروپا و ویتنام از یک توافق جدید تجارت آزاد خبر دادند که «بلندپروازانه‌ترین» پیمان این چنینی اروپا با یک اقتصاد نوظهور است.

سسیلیا مالمستروم, کمیسر تجاری اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در توئیتر درباره توافق مرکوسور اعلام کرد: «ما توافقات چندجانبه را تقویت می‌کنیم ولی دیگران آن‌ها را پاره می‌کنند.»

پناه بردن ناگهانی آمریکا به سیاست حمایت‌گرایی و حمله تمام عیار واشنگتن به سازمان جهانی تجارت و قوانین چند دهه‌ای که نظم تجاری جهان را حفظ کرده، به این نگرانی‌ها دامن زده که جهانی شدن مرده است. این در حالی است که در واقع، غیر از آمریکا، بیشتر کشورهای دیگر تلاش می‌کنند با فوریتی بی‌سابقه در چند دهه اخیر، موانع را برچینند و تجارت آزاد را در آغوش بگیرند.

جوئل تراکتمن, استاد حقوق بین‌الملل دانشکده فلچر دانشگاه تافتس، می‌گوید: «آمریکا در حال عقب‌نشینی از جهانی شدن است» ولی «اتحادیه اروپا و ژاپن، رقبای ما، در حال ورود به توافقات تجارت آزاد هستند که آن‌ها را رقابتی‌تر خواهد کرد».

اروپا در این بین فعال‌ترین بوده است. از زمان روی کار آمدن ترامپ، اتحادیه اروپا به علاوه دو توافق تازه، موافقتنامه‌های تجارت آزاد با کانادا، مکزیک، ژاپن و سنگاپور امضا کرده و عمیقا مشغول گفتگو با هند، استرالیا، نیوزیلند و شیلی است. تا حدی، تلاش‌های اروپا برای انجام دادن تجارت آزاد بیشتر در جهان، واکنشی به سیاست حمایت گرایی آمریکا است - راهی برای اطمینان خاطر درباره این که حتی در شرایطی که معمار نظم تجاری جهان از آن چه خود ساخته است، فاصله می‌گیرد، اروپا باز هم می‌تواند تجارت را تقویت کند.

با این حال، فقط اروپا نیست که تلاش می‌کند تجارت آزاد را نجات دهد. پس از آن که ترامپ به پیمان تجاری اقیانوس آرام (یک موافقتنامه تجاری گسترده با مشارکت ۱۲ کشور که در ابتدا ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شد) پشت کرد, ۱۱ کشور دیگر این پیمان را منعقد کردند و این توافق اواخر پارسال به اجرا در آمد. کشورهای داخل توافق جدید همچون استرالیا، کانادا و ژاپن همچنین در حال کار روی مجموعه‌ای از دیگر پیمان‌های تجاری دوجانبه و چندجانبه هستند.

در همین حال، گفتگوها بین ۱۶ کشور آسیایی به منظور ایجاد شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای، که روابط تجاری بین کشورهای جنوب شرقی آسیا و غول‌های اقتصادی همچون هند و چین را تعمیق خواهد بخشید، ادامه دارد. کشورهای آفریقایی نیز در حال نزدیک‌تر شدن به تشکیل گروه تجاری خود هستند.

از سوی دیگر، دولت ترامپ با استناد به نگرانی‌های امنیت ملی، تعرفه‌هایی بر دوستان و متحدان اعمال و تهدید کرده است به دلایل امنیت ملی، تعرفه‌هایی بر خودروهای وارداتی وضع خواهد کرد.

نتیجه این اقدامات برای آمریکا این است که در حالی که شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در اروپا، کانادا، ژاپن و سایر نقاط شاهد کاهش تعرفه‌ها و افزایش تجارت دوجانبه خواهند بود، شرکت‌های آمریکایی بیش از پیش وضع نامطلوبی در بازار خواهند داشت.

مالمستروم می‌افزاید توافق مرکوسور-اتحادیه اروپا «به معنای فرصت‌های بزرگ برای کارگران ما و شرکت‌های ما است. یک بازار تقریبا (۳۰۰ میلیون) نفری به روی ما گشوده ولی در عمل به روی رقبای ما بسته شد.»

در ادامه این گزارش آمده است: چشم‌انداز بازگشت آمریکا به تجارت آزاد تیره و تار به نظر می‌آید. سیاست حمایت‌گرایی به ناگهان به موضع اصلی بیشتر رای دهندگان جمهوری‌خواه، حتی اگر نه هنوز نمایندگان جمهوری‌خواه، تبدیل شده و این در حالی است که دموکرات‌ها به طور سنتی در مقایسه با جمهوری‌خواهان، به تجارت آزاد حتی بدبین‌تر بوده‌اند.

مارکوس نولند, به تازگی در تحقیقی برای موسسه اقتصاد بین المللی پترسون، نوشت: «به طور خلاصه، بعید به نظر می‌آید که آمریکا به این زودی‌ها به سیاست‌های تجاری لیبرال بازگردد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.