امارات دریافته است که ائتلاف سعودی جنگ را باخته و بقا در آن نه تنها فایده‌ای برای این کشور ندارد، بلکه به ویژه پس از احضار کاردار ابوظبی در تهران به وزارت خارجه ایران در پی پرواز پهپاد متجاوز آمریکایی از امارات می‌تواند تبعات سنگینی را برای این کشور داشته باشد.

اختلاف «بن سلمان» و «بن زاید» برسر چیست؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ نزدیک شش سال پیش و پس از فرار «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مخلوع یمن به ریاض، عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از برخی کشورهای عربی تابع خود مانند بحرین، سودان و امارات تجاوز به یمن را آغاز کرد.

امارات متحده عربی یکی از فعالترین طرف ها در این جنگ بود و به طمع غارت منابع و بردن سهمی از این کشور پس از پیروزی در جنگ، در جنایت‌های عربستان سعودی و کشتار مردم بی دفاع یمن مشارکت داشت و بسیاری از زیرساخت های این کشور را ویران کرد اما همانطور که بسیاری از کارشناسان تأکید دارند و واقعیت امر مؤید آن است، امروز و پس از گذشت چند سال هیچ یک از اهداف سعودی-امارات محقق نشده و تنها هزینه‌های گزاف حاصل این تجاوز بوده است.

طی سال‌های گذشته عربستان و امارات چندین بار در خصوص جنگ یمن و مناطق تحت اشغال با یکدیگر دچار اختلاف شدند، اما امروز این اختلافات به سطح بالایی رسیده و براساس گزارش‌های مطبوعاتی، امارات متحده عربی بسیاری از نیروهای خود را از یمن خارج کرده است و پیش بینی می‌شود به زودی با خروج کامل، به ائتلاف خود با عربستان سعودی در این جنگ خانمان برانداز و ضد انسانی پایان دهد.

کارشناسان اظهارات متعددی را در مورد تصمیم امارات برای کاهش نیروهای خود در یمن و به تبع آن خروج کامل از ائتلاف سعودی مطرح کرده اند و می گویند این اقدام زنگ خطر را برای عربستان سعودی به صدا درآورده است زیرا هنگامی که متحد تو در جنگ تصمیم می گیرد که به جنگ پایان دهد، باید به این بیاندیشی که پس از آن در میدان چه خواهی کرد.

برخی معتقدند که خروج امارات از یمن مقدمه‌ای برای خروج عربستان سعودی و پایان جنگ یمن است و آن چیزی است که محمد بن سلمان می‌خواهد چراکه هزینه‌های جنگ بسیار افزایش یافته و در مقابل نیروهای انصارالله و مقاومت مردمی یمن از حالت دفاعی خارج و حملات پهپادی و موشکی خود به مواضع سعودی را تشدید کرده‌اند.

«بیل لاو» نویسنده و تحلیلگر انگلیسی در مقاله‌ای که در سایت «میدل ایست آی» منتشر کرده، با تأکید براینکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی امروز در باتلاقی عمیق فرورفته است، به تهدیدهای اخیر نیروهای یمنی علیه عربستان و حملات متوالی به فرودگاه ها و پایگاه های نظامی سعودی اشاره کرده و می‌گوید: سعودی‌ها از سوی افکار عمومی جهان و طرف های بین المللی به دلیل اقدامات غیرانسانی که در یمن داشته اند محکوم شده‌اند و حوثی ها این توان را دارند تا هر نقطه‌ای را در عربستان که بخواهند هدف قرار دهند.

«بیل لاو» ابراز امیدواری کرده است که محمد بن سلمان نیز مانند محمد بن زاید ولیعهد امارات سر عقل آمده و با خروج نیروهای خود از یمن به جنگ علیه آن پایان دهد.

در مقابل این دیدگاه برخی کارشناسان از وجود اختلافات میان محمد بن سلمان و محمد بن زاید سخن گفته، ریشه این اختلاف را در آن می‌دانند که امارات دریافته است که ائتلاف سعودی جنگ را باخته و بقا در آن نه تنها فایده ای برای این کشور ندارد، بلکه به ویژه پس از احضار کاردار امارات در تهران به وزارت خارجه ایران در پی پرواز پهپاد متجاوز آمریکایی از امارات می تواند تبعات سنگینی را برای این کشور داشته باشد.

«قاسم عزالدین» نویسنده و تحلیلگر سرشناس عرب در مقاله‌ای در سایت «المیادین» می‌نویسد: امارات خروج نیروهای خود از شهرهای عدن، مارب و ساحل غربی را پس از احضار کاردار خود در تهران آغاز کرده است و از این طریق سعی دارد تا به خاطر ترس از پاسخ ایران در صورت حمله آمریکا به ایران، خود را در جنگ یمن بی طرف نشان دهد.

قاسم عزالدین می‌افزاید: این اقدام امارات منطقی است، ولی آن را از حملات احتمالی ایران مصون نمی‌دارد. البته اختلاف سعودی-امارات از سال گذشته و پس از شکست حمله به الحدیده که ائتلاف سعودی و به ویژه نیروهای مورد حمایت امارات از نفوذ به آن درماندند، شروع شد.

وی با اشاره به اختلاف منافع عربستان و امارات در یمن یکی دیگر از دلایل تصمیم امارات به خروج از ائتلاف سعودی را همین موضوع دانسته، می‌گوید: نیروهای اماراتی و سامانه‌های موشکی پاتریوت از مارب خارج و نیروهای سعودی در آنجا جایگزین شدند و تانک ها و بالگردهای اماراتی به همراه صدها سرباز سواحل دریای سرخ و بندر حدیده را ترک کردند تا نیروهای سعودی وارد آنجا شوند که به محض ورود نیروهای سعودی به مارب پهپادهای یمنی با آنها مقابله و سامانه‌های موشکی پاتریوت را بمباران کردند.

قاسم عزالدین در پایان نتیجه می‌گیرد که محمد بن سلمان خروج نیروهای اماراتی از یمن را به مثابه یک کمین می‌داند، ولی محمد بن زاید که افول قدرت ائتلاف سعودی و ناکارآمدی آن را درک کرده است این نکته را به یادآورده است که اگر در جنگی شکست خوردی، چشمانت را باز کن و از غنایم آن چیزی را بردار که وزنش کمتر و ارزشش بیشتر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.