اردبیل- اگر به استان اردبیل سفرکرده باشید با مشاهده وفور کیسه‌های انباشته از سیب‌زمینی تازه و زرد در کنار جاده‌ها حدس می‌زنید که این استان قطب تولید سیب‌زمینی باشد که البته حدستان درست است.

گرانی در قطب تولید سیب زمینی

قدس آنلاین-گروه استان ها:در حال حاضر که قیمت سیب‌زمینی به ازای هر کیلو  ۹۰ هزار ریال رسیده است بدون شک بر این باورید که مردم اردبیل به دلیل قرار گرفتن در قطب تولید این محصول مشکلی برای خرید این محصول در بازار ندارند اما واقعیت این‌گونه نیست زیرا افزایش قیمت سیب‌زمینی در بازار اردبیل به قیمت هر کیلو ۷۰ هزار ریال صدای شهروندان این شهر را هم درآورده است.

گرانی در مهد تولید

گرانی در مهد سیب‌زمینی شاید برای همگان بی‌دلیل باشد اما بنا بر گفته یکی از کشاورزان«آذرشهر» ازآنجاکه میزان عرضه و تقاضا همه‌ساله دستخوش تغییر است و تاکنون برنامه‌ریزی مناسبی برای تنظیم بازار نبوده است این مشکل ادامه دارد.

علی بابایی می‌گوید: سال گذشته که سیب‌زمینی قیمتی نداشت برای همین بسیاری از کشاورزان سطح کمتری کشت کردند لذا قیمت امسال بالا رفته از همین رو امسال دوباره همگی به کشت سیب‌زمینی روی می‌آورند اما مطمئناً سال بعد   سیب‌زمینی زیاد می‌شود که دوباره برای فروش مشکل خواهیم داشت.

وی بابیان اینکه اگر سردخانه برای انبارداری در اختیار داشتیم و یا دولت این محصول را حمایتی می‌خرید و یا اگر کارخانه‌ای برای تبدیل آن وجود داشت کشاورزان بیشتر می‌توانستند روی کاشت آن حساب باز کنند ادامه می دهد: هر سال که سیب زمینی کشت می کنیم نمی دانیم که ضرر می دهد یا سود؟

وی بابیان اینکه همه‌ساله با فرارسیدن فصل برداشت همه زارعان می‌خواهند محصولشان را تبدیل به پول کنند می افزاید: از همین رو دلالان از این فرصت استفاده کرده و سیب‌زمینی را به بهای ناچیزی از کشاورز خریداری می‌کنند.

وی می‌گوید: امسال هم اگر سیل گلستان را نبرده بود سیب‌زمینی تا این حد گران نمی‌شد.

 سیب‌زمینی ارزان می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به قابلیت این استان در تولید سیب‌زمینی و ارزآوری در قبال صادرات این محصول اظهار می‌کند: سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل تولید می‌شود و اردبیل با تولید یک‌چهارم سیب‌زمینی کشور، جزو ۳ استان اصلی تولیدکننده این محصول استراتژیک به شمار می‌رود.

خلیل نیک شاد بیان این‌که سیب‌زمینی تولیدی اردبیل ازلحاظ کیفیت و کمیت قابل‌رقابت با سیب‌زمینی‌های تولیدی کشورهای اروپایی است و حتی ازلحاظ محتویات نسبت به ارقام اروپایی برتر است اظهار می‌کند: طی هماهنگی به‌عمل‌آمده با معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و اطلاع‌رسانی به مدیریت‌های توسعه بازرگانی ۳۱ استان در اوایل امسال برای اطلاع‌رسانی در زمینه ظرفیت‌های موجود در محصول سیب‌زمینی استان اقدام شده است.

وی ایجاد صنایع تبدیلی را مهم‌ترین راهکار برای فروش بهتر محصول عنوان می‌کند و می‌افزاید: مجتمع تولیدی پنج منظوره با مشارکت بخش خصوصی در «یونجالوی ویلکیج» شهرستان نمین به‌عنوان مهد مزارع سیب‌زمینی استان به وسعت ۷ هکتار احداث می‌شود.

نیک شاد می‌افزاید: تولید پوره سیب‌زمینی و انبار سرد و سردخانه از جمله تاسیسات مختلف این مجتمع است که از ۲۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی برای احداث ۱۴ میلیون یورو سهم سرمایه‌گذار است.

وی از تدوین سند توسعه صادرات استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با لینک سند توسعه صادرات در سایر بخش‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت موانع و مشکلات توسعه صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه سیب‌زمینی برطرف می‌شود.

وی با اشاره به برداشت سیب‌زمینی در شهریورماه امسال بیان می‌کند: با برداشت و عرضه ۷۰۰ هزار تن از این محصول بدون شک شاهد تعادل بازار خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.