رییس اتحادیه صنف پارچه فروشان مشهد گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون چادر مشکی ایرانی حدود ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته که آنهم به دلیل افزایش دستمزد کارگران و هزینه های جانبی کارخانه است.

امسال چادر مشکی خارجی ارزان شد/افزایش هزینه ها چادر تولید داخل را گران کرد/ مشهد و قم مصرف کنندگان عمده چادرمشکی درکشور

اهمیت پوششی مانند چادر گرچه در ذهن عموم، دغدغه‌ای فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود، اما در حوزه اقتصاد نیز این موضوع چالش‌ها و دغدغه‌های فراونی دارد.

ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چادرمشکی، جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان این کالا نیز به شمار می‌رود. نکته قابل توجه این‌ است که کشورهای صادرکننده چادر مشکی به ایران که شامل کره‌جنوبی، ژاپن، اندونزی، چین است، اصلا پوشش چادر ندارند، اما توانسته‌اند بازار چادر مشکی ایران را در دست بگیرند.

نیاز سالانه ایران به پارچه چادر مشکی حدود ۷۵ میلیون متر برآورد شده است که اکنون به دلیل این‌که در تولید پارچه چادر مشکی تولیدات  داخلی توانسته اند جایی برای خود باز کنند اندکی از التهابات بازار کم شده است.

در همین خصوص و در توضیح وضعیت بازار این روزهای چادر مشکی ، مجید شادمهر رئیس اتحادیه پارچه فروشان مشهد گفت: دو شهر در کشور ما یعنی قم و مشهد مصرف بالایی برای چادر مشکی دارد و در حال حاضر هیچ مشکلی برای عرضه و تولید در کشور وجود ندارد و در واقع باید بگویم که قیمت چادر مشکی خارجی با توجه به اینکه ارتباط مستقیمی با قیمت ارز و دلار دارد ،نه تنها از ابتدای امسال یک ریال هم افزایش قیمت نداشته که حتی نسبت به سال گذشته کاهش قیمت هم داشته است. از آن طرف پارچه چادر مشکی ایرانی از ابتدای سال تا کنون حدود ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته که آنهم دلیلش زیاد شدن دستمزد کارگران و هزینه هایی است که بر کارخانه ها تحمیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر یکی دو کارخانه در داخل کشور مشغول تولید چادر مشکی هستند که عمده این تولیدات را چادر مشکی های ساده تشکیل می دهد و در حد کم چادر مشکی طرح دار هم تولید می کنند. درست است که قیمت تمام شده ازحدود سه سال پیش که تولید این کارخانجات شروع شده تغییر کرده است ولی این تغییرات مربوط به هزینه کارگر، بیمه و...است.

شادمهر ادامه داد: بله در سال ۹۷ افزایش قیمتی روی چادر مشکی های وارداتی داشته ایم که علتش هم این است که جنس خارجی که وارد کشور ما می شود با درهم امارات متحده عربی یا دلار است که طبیعتا وقتی اینها گران می شود قیمت تمام شده اجناسی که وارد کشور می شود هم گران خواهد شد که متاسفانه این قضیه در سال گذشته شامل اغلب اجناس و کالاها شد. ولی خوشبختانه امسال چون قیمت دلار و درهم از ابتدا ثابت  بود و از آن جایی که قیمت دلار حتی دو درصدی هم ارزان شد مواد اولیه وارداتی هم با قیمت ارزان تری وارد شده است و این اندک افزایش مربوط به هزینه های باربری است. این افزایش هم به شکلی است که مثلا اگر قیمت چادر مشکی ایرانی در اواخر سال گذشته و ایام نوروز  ۱۲۰ هزار تومان بوده در این چند ماهی که از سال جدید می گذرد به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.