شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملاتی هفته را منفی آغاز کرد و بیشترین افت نماگر سهام در دو ماه اخیر رقم خورد.

بیشترین افت نماگر سهام در دو ماه اخیر رقم خورد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملاتی هفته را منفی آغاز کرد و با ریزش ۱.۴ درصدی سه کانال عقب نشست و روی ۲۴۵ هزار و ۴۴۶ واحد متوقف شد. این بیشترین سقوط شاخص سهام از ۲۲ اردیبهشت تاکنون به شمار می‌رود که به موجب آن بازدهی شاخص سهام از ابتدای سال تاکنون به ۳۷.۴ درصد محدود شد. این شرایط در حالی رقم خورد که هفته معاملاتی گذشته نیز از سرعت رشد بازار سهام کاسته شده و نماگر اصلی این بازار به بازدهی هفتگی ۰.۱ درصدی اکتفا کرده بود.

در شرایطی که ریسک‌های غیراقتصادی از از آنها به عنوان ریسک سیستماتیک یاد می‌شود، همچنان بر بازار سهام سایه افکنده‌اند، شرایط بی‌ثبات بازارهای جهانی، آرامش نسبی در بازار ارز و نزدیک شدن نرخ نیمایی به نرخ‌های موجود در بازار آزاد همه و همه سبب شده‌اند تا فضای به نسبت منفی بر معاملات سهام حکمفرما شود.

بر این اساس خبر توقیف محموله نفتی ایران در تنگه جبل‌الطارق و همچنین حرکت فضای سیاسی به سمت کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران سبب شد تا احتیاط بر معاملات سهام نقش غالب را بازی کند و در نتیجه، قیمت‌ها در مسیر نزولی به‌شتاب برگردند.

علاوه بر مولفه‌های بیرونی، در میان تحولات داخلی بازار نیز بخشی از فشار عرضه را می‌توان به انتظار سهامداران برای انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها ارتباط داد. امری که سبب تحمیل موضع احتیاطی به بازار شد. در دو هفته پیش‌رو سیلی از گزارش‌های سه ماه منتهی به خرداد منتشر خواهد شد و از رهگذر موجی از اطلاعات مالی کامل‌تر قیمت‌ها را دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهد کرد. طی این مدت، شرکت‌ها با انتشار جهش نرخ‌های فروش نقش موثری در تحریک تقاضا داشتند و اکنون نوبت رونمایی از تحولات سمت هزینه و عنصر سودآوری در صورت‌های مالی سه‌ماهه است که می‌تواند در نحوه تصمیم‌گیری سهامداران تاثیرگذار باشد.
بخش عمده عقب‌نشینی بیش از ۳ هزار واحدی دماسنج اصلی بورس تهران در معاملات روز شنبه، نتیجه مستقیم فشار عرضه در غول‌های کالایی اعم از نمادهای پتروشیمی و فلزی بود. «فارس» و «فولاد» به عنوان نمایندگان دو صنعت بزرگ بازار سهام بیشترین فشار را بر شاخص کل وارد کردند و دیگر نمادهای این دو گروه نیز همسو با جریان عمومی بازار در وضعیت منفی قرار گرفتند. در فضای منفی امروز اما کوچک‌ترهای این گروه افت‌های شدیدتری را تجربه کرده و حتی برخی از نمادهای این صنایع مشغول دادوستد در محدوده صف فروش شدند.

به این ترتیب در مجموع سهام شرکت‌های سیمان هگمتان، پتروشیمی شازند، سیمان ارومیه، لوله و ماشین سازی ایران و سایپا آذین با بیشترین افت قیمت روزانه مواجه شدند. نماد معاملاتی شرکت‌های پارس سویچ، ‌سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، کشت و صنعت چین چین، درخشان تهران و بیمه البرز بیشترین رشد قیمت را در این روز منفی تجربه کردند.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل عمدتا به سبب فشار ناشی از افت قیمت سنگ آهن هرزمین، پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن ایران، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با کاهش ۲۱ واحدی در سطح ۳۱۹۳ واحد متوقف شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.