۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
کد خبر: 662439

یادداشت

شاهزاده‌ای که از هول حلیم در دیگ افتاده!

محمدعلی مهتدی، تحلیلگر مسائل منطقه

ضــرب المثل «از هول حلیــم در دیگ افتادن» این روزهــا وصف حال کاملی از محمد بن سلمان، شاهزاده جوان و جویای نام سعودی است که در توسعه و ترویج نمادهای آمریکایی در جامعه عربستان حتی گوی سبقت را از خود غرب هم ربوده اســت.

 همین یک ماه پیش بود که انتشار خبر افتتاح دیسکوی به اصطلاح حلال در شهر جده در شبکه‌های اجتماعی عربستان جنجال بزرگی به پا کرد.

در پی این اقدام فعالان مدنی نارضایتی و خشم خود را از این میزان غرب زدگی مسئولان خود و وجود چنین مکانی در جوار مکه مکرمه اعلام کردند.

 هنوز مدت زمان زیادی از این اتفاق نمی‌گذرد که مسئولان سعودی به بهانه برگزاری جشنواره‌ای در غرب عربستان، جده را به شهری آمریکایی تبدیل کرده‌اند که هم مجسمه آزادی در آن نصب شده و هم سلبریتی‌های آمریکایی در آن برنامه دارند.

 این اقدامات همگی در راســتای اجرای سند چشــمانداز توسعه اقتصادی ۲۰۳۰ سعودی که از سوی بن سلمان ارائه شده است، انجام می شود. این برنامه با هدف ادعایی کاهش وابستگی به نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد با انجام اصلاحاتی روتین راه نفوذ هرچه بیشتر فرهنگ غرب را در عربستان هموار می کند.

رشته اصلاحات ظاهری بن سلمان قرار نیست به توسعه سیاسی، مشارکت مردم در ساختار حکومتی و یا اصلاح نظام منجر شــود، بلکه تنها پوســته و ویترینی از فرهنگ غرب است تا به این طریق شــاهزاده جوان سعودی مدعی هدایت عربستان به سمت توسعه و پیشرفت شــود.

این اقدامات نمایشی، سرپوشی بر اقدامات استبدادی و سرکوب مخالفان حکومت آل سلمان در این کشور نیز هست. همچنین سبب میشود ترامپ به عنوان تنها حامی بن ســلمان با سوء استفاده از این تحولات تمام اقدامات ضد بشری بن سلمان از جمله جنایات او در جنگ یمن، قتل فجیع جمال خاشقچی منتقد دربار سعودی و زندانی و حذف مخالفان حکومت را توجیه کرده و با ادعای حمایت از ریاض این کشور را بیش از پیش بدوشد.

 اما این اقدامات به دلیل انطباق نداشتن با ساختار اجتماعی، مطمئناً با بن بست مواجه خواهد شد؛ چراکه جامعه بشدت سنتی عربستان اصلاحاتی از این دست را برنمیتابد.

هم اکنون در داخل نظام سعودی چند دستگی بزرگی وجود دارد. از سوی دیگر وضعیت ترامپ به عنوان تنها پشتیبان خارجی پر و پا قرص بن سلمان برای رأی آوردن در انتخابات آتی در حالی از ابهام قرار دارد که این مسئله هم تداوم اصلاحات شاهزاده را نامشخص کرده است.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    0 0
    وقتی رویکردهای دگراندیش با شرایط جامعه منطبق نباشد زمینه فروریختن بنیادهای جامعه و وقوع انقلاب ها فراهم می شود. نمونه 40 سال پیش ایران رو دیدیم. تلویزیون، رادیو، موسیقی، استادیوم، کازینو، جشن هنر، مدهای امریکائی، کاپیتولاسیون، ساواک و ... به دلیل نا همخوانی با مبانی روز جامعه دینی ایران رژیم پهلوی رو از هم فروپاشید. عینا به زودی در عربستان مشابه این رو خواهیم داشت.