با افزایش سگ‌گردانی‌ها در شهر و بروز خطراتی نظیر حمله به کودکان و... تعدادی از شهروندان خواستار ورود دادستان مشهد به این ماجرا و برخورد قاطع با این پدیده غیرشرعی شدند.

دادستانی با سگ‌گردانی‌ها برخورد کند

تا به امروز خبرهای زیادی از حوادث به وجود آمده در پس یک سگ‌گردانی در شهرهای مختلف دست به دست بین مردم پیچیده است، در یکی از موارد که حتماً شما هم از آن مطلع شده‌اید، مادر و دختر ۱۰ ساله‌اش در پارک ساحلی لواسان تهران در حال پیاده‌روی بودند که دو سگ غول پیکر از نژاد «بولداگ» و «ژرمن شپرد» که توسط افرادی در حال چرخاندن در محل بودند به سمت دخترک حمله ور می‌شوند.

دختر ۱۰ ساله برای فرار از سگ‌ها به سمت مادرش می‌دود، اما این کار هم راه نجات او نمی‌شود و سگ‌های غول‌پیکر یکی از دست‌های طفل معصوم را با دندان‌های تیزشان پاره پاره می‌کنند. این ماجرای غم‌انگیز در حالی صورت می‌پذیرد که پدر دخترک با دیدن این صحنه تلخ به سمت سگ‌ها حمله‌ور شده و ضرباتی را به بدن آن‌ها می‌زند تا شاید بتواند دخترش را از سگ‌ها جدا کند، اما صاحب سگ‌ها به جای کمک به پدر آن دختر، او را مورد بازخواست قرار می‌دهند که چرا به سگ‌ها ضربه زده است! سرانجام بدن دخترک از لای دندان‌های تیز سگ‌ها رها می‌شود، اما جراحات فراوانی بر بدن او ماند.

این ماجرا و شبیه آن بارها و بارها در رسانه‌ها منتشر شده است، اما این بار تعداد زیاد گلایه‌های مردمی موجب شد تا به سطح شهر مشهد برویم و با برخی از شهروندان گفت‌وگو کنیم.

 نوازش سگ به جای دلداری دختر وحشت زده!

احمدآباد نخستین مقصد ماست، به سمت یکی از عابران پیاده می‌رویم، جوان ۳۷ ساله که عنوان می‌کند پدر دختر پنج ساله‌ای است، وقتی در جریان گزارش ما قرار می‌گیرد، عنوان می‌کند: برخی با سگ‌گردانی در شهر موجب شده‌اند تا حقوق شهروندی نادیده گرفته شود. همین چند روز پیش بود برای خرید مایحتاج روزانه به خیابان ابن سینا رفتم. همراه با دختر خردسالم پس از انجام خرید به سمت خودروام حرکت کردیم، وقتی به نزدیک آن رسیدیم دخترم به سمت پیاده‌رو رفت تا از آن سمت سوار خودرو شود و من هم به سمت دَر راننده حرکت کردم؛ در یک لحظه صدای وحشتناک پارس یک سگ ترس به دلم انداخت و به سمت دخترم دویدم، دیدم صدا از سگی بلند شده بود که روی پای یک زن قرار داشت و تا کمر از پنجره یک خودرو خارج شده بود! درحالی که دخترم از ترس دچار لکنت‌زبان شده بود، اما در کمال ناباوری مالک سگ به جای آنکه به دختر من دلداری بدهد، دست روی سر سگش می‌کشید و مدام می‌گفت: «نترس عزیزم، نترس!» نمی‌دانم چه کسی پاسخگوی صدمات روحی فرزند من خواهد بود؟ آیا قانون برای این افراد مجازاتی در نظر گرفته است؟

 دخترم از ترس سگ از خانه بیرون نمی‌آید!

مرد جوانی که همراه با دختر خُردسالش قصد عبور از عرض خیابان را داشت درباره پدیده سگ‌گردانی در معابر عمومی به خبرنگار ما گفت: شاید باورتان نشود اما در این باره چندین مرتبه قصد تماس با پلیس را داشتم، چراکه ما در یک آپارتمان زندگی می‌کنیم و همسایه طبقه بالای ما در خانه سگ نگه می‌دارد، پارس کردن‌های مدام آن حیوان که خواب و استراحت را از چشم ما گرفته به کنار، دخترم از ترس سگ جرئت ندارد از خانه تنها خارج و وارد راه‌پله‌ها شود. به همین صورت باشد، باید خانه‌مان را عوض کنیم. اصلاً مگر جای سگ در آپارتمان و کف خیابان است؟ اسیر کردن این حیوان کار درستی نیست. کاش پلیس فکری برای این موضوع بکند.

 دور پارک را خط کشیده‌ایم

نفر دوم یکی از کارمندان بیمارستان امام رضا(ع) بود، در حالی که عجله داشت تا سروقت به محل کارش برسد در این زمینه گفت: من در حوالی خیابان بهشتی زندگی می‌کنم. شاید باورتان نشود سعی می‌کنیم شب‌ها همراه با فرزندم به پارک کوهسنگی نرویم و به نوعی تفریح در پارک را ترک کرده‌ایم. زن جوان ادامه داد: از وقتی ماجرای حمله دو سگ به یک دختر ۱۰ ساله را شنیده‌ام می‌ترسم فرزندام را به این اماکن عمومی ببرم. در آن محل‌ها مکرر شاهد سگ‌گردانی بوده‌ام. این ماجرا هم دلیلی شده تا از تفریح در پارک صرف‌نظر کنم. چاره این ماجرا هم برخورد قاطع پلیس و دستگاه‌های نظارتی با موضوع هست و نمی‌دانم چرا تا به امروز این‌گونه نشده است.

 دستگاه قضایی و انتظامی فکری به حال مردم بکنند

دیگر شهروند مشهدی که خودش را کلالی معرفی می‌کند هم در مورد پدیده سگ‌گردانی می‌گوید: مدتی است باب شده برخی افراد در مناطقی مانند: بولوار معلم، هاشمیه، پارک ملت و... برای چشم و همچشمی انواع سگ‌های کوچک و بزرگ را یا داخل ماشین یا پیاده می‌چرخانند. پرسش من این است آیا جای سگ در پارک است؟ چه از نظر قانون و چه از نظر شرعی این کار خلاف است. من از دادستان مشهد و دستگاه قضایی خواهش می‌کنم فکری به حال مردم شهر بکنند و با این افراد معدود که برخی پارک‌ها را به قرق خود درآورده‌اند برخورد قانونی و قاطع کنند. اگر فردی سگ دارد باید بداند که جای سگ در باغ و... است، جای آن پیاده‌رو و پارک نیست. کار به همین شیوه پیش برود حتماً این افراد چند وقت دیگر پای برخی حیوانات عجیب و غریب را هم به شهر باز خواهند کرد.

 جای سگ در شهر نیست

جوان دیگری هم که در بولوار خیام در حال تردد بود در واکنش به این پرسش گفت: ما مسلمان هستیم و از نظر شرعی اسیر کردن سگ را جایز نمی‌دانیم. این ماجرا به کنار، یک هفته پیش خانه‌ای اجاره کردم و در ادامه پس از عقد قرارداد اجاره متوجه شدم نفر قبلی در خانه سگ نگهداری می‌کرده، آثار حضور سگ هم مشهود بود. حالا شما بگویید من باید چگونه آثار نجاست این حیوان را از خانه پاک کنم. صاحب خانه هم در قبال فسخ قرارداد چند میلیون تومان خسارت طلب کرده است! من به شخصه از سگ متنفر نیستم، اما معتقدم هر چیزی جایی دارد. از همین رو از دستگاه‌های نظارتی مانند قضایی و انتظامی می‌خواهم فکری برای ماجرا بردارند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.