معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان اجرای گام دوم کاهش تعهدات ایران را اعلام و تاکید کرد:از امروز تهران دیگر به تعهد خود در میزان غنی سازی تا سطح ٣/٦٧ درصد پاییند نیست.

نامه ظریف به موگرینی در مورد اجرای گام دوم کاهش تعهدات ایران

قدس آنلاین: با اتمام ضرب‌الاجل 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی برای اجرای تعهدات خود به منظور حفظ برجام، تهران رسما گام دوم روند کاهش پایبندی خود به این توافق هسته‌ای را برداشت و غنی سازی بالاتر از سقف غلظت 67/3 درصد را کلید زد.

آغاز رسمی گام دوم کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران وفق مواد 26 و 36 برجام و جزئیات این مرحله از جمله  اعلام عدم پایبندی به سقف غنی سازی 67/3 درصد امروز در نسشت خبری مشترک سخنگوی دولت با همراه سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین: معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مسئول پیگیری اجرای برجام در آغاز این نشست با یادآوری اینکه کشورهای اروپایی در مهلت زمانی داده شده از سوی ایران که بیش از یکسال به طول انجامید و با وجود ضرب‌الاجل 60 روزه نتوانستند خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله بازگشت فروش نفت به سطح قبل از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها را براورده کنند، اظهار داشت: لذا ما گام دوم را بر میداریم و دیگر نسبت به تعهدمان در مورد میزان و درصد غنی سازی تعهدی نداریم و تجدید نظر خود را در مورد این تعهد اعلام می‌کنیم.

سید عباس عراقچی با بیان اینکه امروز نامه‌ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده و ارسال می‌شود، اظهار داشت: در این نامه به صراحت بندهایی که درباره تعهدات دو طرف است تشریح شده و اقدامات ایران اعلام خواهد شد.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با یادوآوری اینکه در این مرحله نیز فرصتی 60 روزه در اختیار اروپایی‌هاست تا برجام را حفظ کنند، گفت: روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن اما این روند ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام نیز منجر شود از اینرو اروپایی ها دو ماه دیگر فرصت دارند تا مانع از این اتفاق شوند. معتقدیم برجام سند معتبر و مهمی است و خواهان ادامه آن هستیم اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود.

گام دوم ایران نقض برجام نیست

معاون ظریف تأکید کرد: حرکت ما داخل برجام و مشروع است و این اقدامات از نظر ما نقض برجام نیست. همزمان ما هم شکایات خود را از آمریکا و اروپایی‌ها ارائه می‌دهیم. آنها هم در اجرای تعهداتشان کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند.

گفتگوی روحانی و ماکرون، ایده‌های باقی مانده!

عراقچی درباره تماس تلفنی شب گذشته رئیس جمهور فرانسه با روحانی و توافق اعلام شده در مورد تلاش دیپلماتیک برای حفظ برجام در 9 روز آینده نیز با بیان اینکه این گفتگو سازنده بود، اظهار داشت: گرایش کشورهای اروپایی، روسیه و چین به یافتن راه حل از نظر ما مشهود است. در رفت و آمدهای صورت گرفته تمایل برای راه حل عنوان شده است. ماکرون و روحانی دیشب صحبت‌های خوبی داشتند. این توافق صورت گرفته که زمینه‌های ایجاد گفتگوهایی بین طرفین ایجاد شود و وارد گفتگوهایی شویم که به راه حل معقولی برسیم.

وی تأکید کرد: اروپایی‌ها نتوانستند خواسته‌های ما را از برجام برآورده کنند، اما این بدین معنا نیست که رایزنی‌های دیپلماتیک تعطیل شده و ایده و ابتکاری وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه رایزنی‌های دیپلماتیک به صورت رسمی و غیررسمی، علنی و غیرعلنی وجود دارد، اظهار داشت: ایده‌های مختلفی بین طرف‌ها در حال بررسی است و تماس‌هایی در سطوح بالا نیز گرفته می‌شود که نمونه‌اش تماس آقای مکرون با رئیس‌جمهور برای دومین ‌بار طی هفته‌های اخیر است. قرار است نشست وزرای خارجه تشکیل شود و مسیر گفتگو و دیپلماسی باز است و مهم است راه حل‌هایی اندیشیده شود.

سفرهای نمایشی نمی‌خواهیم

وی درمورد تشدید رفت و آمدهای دیپلماتیک در روزهای آتی تصریح کرد: ما خواهان انجام سفرهای نمایشی نیستیم یعنی نه خواستار سفر نمایشی به ایران هستیم و نه اینکه نمایشی به جایی سفر خواهیم کرد، بلکه خواهان سفرها و جلساتی هستیم که منجر به نتیجه شود و منجر به یک تصمیمی برای تصحیح وضع موجود در برجام شود.

5+1 تمام شد/ شرط ایران برای بازگشت آمریکا به مذاکرات

وی درباره اینکه تأکید روحانی بر امکان شکل‌گیری یک حرکت جدید میان ایران و 1+5 در صورت لغو تحریم‌ها پس از گفتگو با ماکرون و اینکه باید این جمله را به امکان حضور آمریکا در مذاکرات آتی تعبیر کرد؟ گفت: ایده‌ای که مطرح است، این است که در گفتگوهایی که بین ایران و ۱+۴ وجود دارد، در صورت نیاز آمریکایی‌ها نیز حضور یابند، در صحبت‌هایی که آقای روحانی داشتند، اعلام شد از نظر ما مانعی وجود ندارد به شرط اینکه تحریم‌ها برداشته شود و ایران به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردد.

وی افزود: ما مفهومی به نام 1+5 را دیگر به رسمیت نمی شناسیم. آمریکا از برجام خارج قطعی شده و از هیچ مکانیسم داخل برجام نمی‌تواند استفاده کند، ولی در قالب جلسات ایران و 1+4 می‌توانند حضور داشته باشند اگر ما و 1+4 بپذیریم و تحریم‌ها را بردارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: برجام یک پرونده بسته شده است به این معنا که قابل مذاکره و گفتگوی مجدد نیست، برجام بدون اینکه یک کلمه به آن اضافه یا کم شود باید اجرا شود. ما گفتگوها با 1+4 را داریم و اگر آمریکا علاقه مند است در این جلسات حضور یابد ما مشکلی نداریم به شرط اینکه خواسته ما را برآورده و تحریم‌ها را بردارند.

عراقچی بیان کرد: خواسته‌های ما از اروپایی ها و بقیه اعضای باقیمانده در برجام همان است که در طول یک سال گذشته اعلام کردیم. در طول یک سالی که بعد از خروج آمریکا از برجام بود چهار کمیسیون مشترک برگزار کردیم دو کمیسیون در سطح وزرا و دو کمیسیون در سطح معاونان در این نشست‌ها همه خود را متعهد کردند به تحقق منافع ایران در برجام.

وی افزود: قرار ما با کشورهای باقیمانده در برجام این بود که اگر راه حل های عملیاتی ایجاد کنند که ایران از مزایای رفع تحریم ها بهره مند شود ایران در برجام خواهد بود. برجام زمانی به وضع نرمال خود برمی‌گردد که مزایای ایران از برجام تامین شود.

معاون ظریف درباره انتطار ایران از اینستکس گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم. اینستکس به عنوان پایه ای برای تبادلات تجاری بین دو طرف خوب است اما خیلی طولانی شده و ساز و کار درآمدی ندارد مگر اینکه اعتباراتی را به این کانال اختصاص دهند. اینستکس عملیاتی شده و طرف ایرانی هم مشغول است و دو نهاد با هم در ارتباط هستند و یکی دو مورد کوچک هم انجام شده اما تا وقتی اعتبار لازم و کافی برای آن تامین نشود، مفید نیست. با این حال کشورهای بیشتری قرار است به این ساز و کار بپیوندند.

آمریکا در شورای حکام منزوی است

عراقچی درباره اقدام آمریکا در درخواست تشکیل جلیه شورای حکام برای بررسی نقض برجام از سوی ایران با تؤکید بر اینکه طنزی اتفاق افتاده است و آمریکا که خود از برجام خارج شده است، به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراجعه کرده و خواستار تشکیل جلسه شورای حکام برای بررسی به اصطلاح نقض برجام توسط جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون، هر عضو شورای حکام می‌تواند درخواست برگزاری جلسه شورای حکام را داشته باشد، افزود: مهم این است که بقیه کشورهای عضو شورای حکام شامل کشورهای اروپایی و روسیه و چین، با آمریکا همراهی نکردند و آمریکا در حرکت خود منزوی و تنها است.

وی افزود: برآورد ما این است پس از تشکیل جلسه شورای حکام، اعضا منطق جمهوری اسلامی را خواهند شنید و خواهند پذیرفت. جمهوری اسلامی به اندازه کافی برای دیپلماسی فرصت داده است.

شکایت ایران از آمریکا و تروئیکای اروپایی در شورای حکام

معاون سیاسی وزیر خارجه با یادآوری اینکه اقدامات ایران در دو گام اول مطابق مفاد برجام و کاملاً مشروع بوده و نقض این توافق به شمار نمی‌رود گفت: ما از حق خودمان در برجام دفاع می‌کنیم؛ همزمان شکایت ایران از آمریکا و کشورهای اروپایی به خاطر نقض برجام به شورای حکام ارائه خواهد شد و آنها باید پاسخگو باشند.

عراقچی در پاسخ به این سوال که اینستکس چقدر ظرفیت دارد تا وضعیت را به گذشته برگردانده و خواسته های ایران را برای حفظ برجام تأمین کند خاطرنشان کرد: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس می‌توانستند در راستای تأمین منافع ایران کاری انجام دهند ما الان در این مرحله نبودیم. علت اینکه ما گام دوم را شروع کردیم این است که طرف‌های باقیمانده در برجام نتوانستند خواسته‌های ما را تأمین کنند. به خصوص در حوزه فروش نفت و بازگشت درآمدهای نفتی که نتوانستند اقدام قابل توجهی انجام دهند.

وی افزود: اینستکس به عنوان یک گام ابتدایی برای تبادلات میان اروپا و ایران خوب است، اما هم راه اندازی آن بسیار طولانی شده و هم اینکه منابع درآمدی در این سازوکار وجود نخواهد داشت مگر اینکه طرف‌های اروپایی از ما نفت بخرند یا اعتباراتی را برای ما اختصاص دهند که تا کنون اجرا نشده است. تا وقتی که اعتبارات کافی برای اینستکس درنظر گرفته نشود از نظر ما فایده‌ای ندارد.

رفت و آمدها به نتیجه نرسد «گام سوم» هم عملیاتی می‌شود

عراقچی افزود: به همین دلیل است که ما تبادلات، سفرها و گفتگوهای تلفنی رسمی و غیر رسمی را با آنها داریم و امیدواریم به یک راه حلی برسیم وگرنه پس از شصت روز گام سوم را هم عملی خواهیم کرد.

وی در خصوص موضوع بازسازی راکتور اراک، گفت: آنچه در گام اول و در نامه آقای روحانی به سران کشورهای باقیمانده در برجام و نامه آقای ظریف به خانم موگرینی نوشته شده این بود که این موضوع یک بحث جداگانه‌ای است و اگر کشورهای باقیمانده در برجام نتوانند به تعهدات خود برای بازسازی اراک پایبند باشند و جدول زمان بدی پیش بینی شده را اجرایی نکنند، طبیعی است که ما بر می‌گردیم و بر اساس فناوری قبلی خودمان اقدام می‌کنیم.

عراقچی اظهار داشت: پیشرفت‌های خوبی در حوزه اراک صورت گرفته است و کارگروه مشترک کشورهای خارجی به ریاست چین و انگلیس با ایران جلسات منظم و متعددی را داشتند و از قراردادهایی که باید منعقد می‌شد برخی امضا شده و برخی در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: بنابراین به لحاظ فنی و تخصصی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و لذا هنوز روند پیشرفت امور در اراک را رصدمی‌کنیم و فعلاً مدت زمانی را در نظر گرفتیم تا ببینیم این پیشرفت‌ها می‌تواند خواسته ما را تأمین کند یا خیر.

گام سوم را در زمان مقتضی اعلام می‌کنیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه در مورد گام سوم کاملاً مطالعه کرده‌ایم، گفت: با همکاری سازمان انرژی اتمی یک طرح گام به گام را طراحی کرده‌ایم که در گام‌های بعدی چه اقدامی را می‌توانیم انجام دهیم. وقتی مقرر شد دو گام را با هم اعلام کردیم اما برای گام سوم ترجیح می‌دهیم که بعد از مهلت ۶۰ روز و در فرصت مقتضی اعلام کنیم.

هر معبری را که بتوانیم باز می‌کنیم/کانالهای مالی جدید شکل گرفته‌اند

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره تمرکز دولت بر کشورهای اروپایی و اینستکس با تدکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ امیدی به هیچ کشوری نبسته است چه برسد به اروپایی‌ها و اینستکس. ولی ما از هر امکان و ظرفیتی که در شرایط تحریمی فعلی بتواند به کشور کمک کند، استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: ما در این جنگ اقتصادی که ترامپ علیه ایران آغاز کرده است، هر مسیری و معبری که بتوانیم، برای جمهوری اسلامی ایجاد خواهیم کرد. معابر اصلی که تاکنون توانستیم ایجاد کنیم، از مسیر چین و روسیه و ترکیه و هند و همسایگان و شرکای اقتصادی جمهوری اسلامی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما با همه این کشورها مسیر، باز کردیم و تعاملات اقتصادی جدید و استفاده از پول‌های محلی را تعریف کردیم.

به همه نهادهاها گفته‌ایم کسی معطل اینستکس نباشد

عراقچی تاکید کرد: یکی از این ابتکارات، همکاری با اروپا و «اینستکس» است ولی به این مسیر هیچ اتکا و امیدی نداریم. به همه نهادهای اقتصادی کشور اعلام کردیم که هیچ کسی به «اینستکس» امیدی نبندد و اگر بتواند مسیری ولو باریک باز کند استفاده می‌کنیم ولی کسی نباید معطل «اینستکس» و هرکسی دیگری بماند.

اجازه نمی‌دهیم آمریکا به نتیجه برسد

عراقچی با بیان اینکه ما در سیاست خارجی خوب عمل کردیم و راه‌های خوبی را برای کشور گشودیم، گفت: در حوزه همسایگی حرکت‌های خوبی انجام شده است و اجازه نخواهیم داد آمریکا بتواند در فشار حداکثری خود به نتیجه برسد. ما حتماً آمریکا را با اتکا به مردم، نیروهای مسلح و ظرفیت‌های کشور در این سیاست، مأیوس خواهیم کرد.

توضیح عراقچی درباره مسیر نفتکش ایران

وی در خصوص توقف نفتکش ایران توسط دولت انگلیس، افرود: نفتکش توقیف شده دارای ظرفیت یک میلیون بشکه نفت ایران بوده و بر خلاف آنچه که انگلیسی‌ها ادعا کردند، مقصد آن سوریه نبوده چرا که مقصد ادعایی آنها ظرفیت و گنجایش برای این میزان بشکه نفت را ندارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: این سوپر نفتکش ایرانی به دلیل ظرفیت یک میلیون بشکه نفت نمی‌توانست از کانال سوئز عبور کند بنابراین باید از جبل الطارق عبور می‌کرد. از آنجا که مسیر نفتکش ما آبراه‌های بین‌المللی بود، دولت انگلیس حق و اجازه قانونی توقیف نفتکش ایرانی را نداشت. بنابراین به نظر ما یک راهزنی دریایی صورت گرفته است.

عراقچی با بیان اینکه ما خواهان آزادسازی سریع این نفتکش هستیم، گفت: سفیر انگلستان روز پنجشنبه به وزارت خارجه احضار شد و دیروز هم برای بار دوم وی را احضار کردیم، همچینن سفیر اسپانیا را هم دعوت کردیم. بنابراین مسیر حقوقی را در این خصوص طی می‌کنیم و از طریق دادگاه و وکلای مجربی که استخدام کردیم این موضوع را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: ما برای تأمین منافع خودمان همه مسیرها را امتحان خواهیم کرد، برای استیفای حقوق خودمان از هیچ امکانی نخواهیم گذشت. امیدواریم از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک و اگر لازم باشد اقدامات حقوقی قضیه نفتکش به زودی حل و فصل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.