رشت - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از ادامه روند آب‌گذاری کانال‌های آب کشاورزی استان بدون نوبت‌بندی و تا پایان فصل زراعت برنج خبر داد.

ادامه آب‌گذاری کانال‌های کشاورزی گیلان تا پایان فصل زراعت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان ،وحید خرمی با اعلام این مطلب افزود: شالیکاران گیلانی نگران کمبود آب نباشند و آب‌گذاری کانال‌های آب کشاورزی بدون نوبت‌بندی و تا پایان فصل زراعت برنج ادامه پیدا می‌کند.

وی حجم آب ذخیره شده در سد سفیدرود را حدود ۷۸۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این مقدار آبی که هم‌اکنون در پشت سد سفیدرود ذخیره شده، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش خوبی همراه است.

خرمی با تصریح اینکه هیچ نگرانی برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی تا پایان فصل زراعت در گیلان وجود ندارد، اظهار داشت: تا روزی که کشاورزان و شالیکاران گیلانی برای ادامه زراعت برنج در مزارع خود به آب نیاز داشته باشند، آب‌گذاری در کانال‌ها ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به کمبود آب ایجاد شده در برخی از مناطق گیلان گفت: توزیع نامناسب آب در داخل مزارع طی سال‌های گذشته نیز بوده که این امر به مدیریت مناسب شالیکاران نیاز دارد اما شرکت آب منطقه‌ای گیلان هیچ محدودیتی برای آب‌گذاری در کانال‌ها ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان اجرای یک مرحله نوبت‌بندی آب در استان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: کشاورزان و شالیکاران گیلانی در صورت بروز هرگونه مشکل در روند آب‌گذاری در کانال‌ها می‌توانند به اداره های آبیاری و جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کنند.

سد سفیدود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده و ظرفیت فعلی آن، یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است.

در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز افزون بر ۱۷۰ هزار هکتار از مجموع شالیزارهای موجود در استان به سد سفیدرود وابسته و از این منبع تامین می‌شود.

گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر ساله از کشت آنها حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید. تا زمان حاضر در نزدیک به ۲۰ درصد از مزارع شالیزاری استان ظهور خوشه های طلایی برنج گزارش شده که بیشترین سطح خوشه دهی در شهرستان های ماسال و صومعه سراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.