ابوالفضل حسن بیگی گفت: طرح گرفتن عوارض از کشتی‌های عبوری از خلیج فارس و خصوصأ تنگه هرمز می‌تواند ضمن برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس از هرگونه تحرکات دشمن برای ضربه زدن به کشورمان جلوگیری کند.ایران از نظر قدرت بازدارندگی در سطح بین المللی و منطقه‌ای دست برتر را دارد، بنابراین باید چنین اقداماتی را برای مقابله با زیاده خواهی‌های آمریکا در دستور کار قرار دهد.

گرفتن عوارض از کشتی‌ها نوعی ریل گذاری برای عبور از سدّ مشکلات است/ برخورداری کشورهای دوست از امتیازات ویژه

ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره طرح فراکسیون اقدام متقابل مبنی بر گرفتن عوارض از کشتی های عبوری از منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز در ازای تأمین امنیت آنان، اظهار داشت: مجلس قطعاً باید هرگونه تحولات بین المللی و اتفاقات منطقه ای را رصد کند و برای مقابله با هر نوع اقدامی که به منافع و امنیت ملی و همچنین پرستیژ بین المللی ایران لطمه می زند اقدام متقابلی درنظر بگیرد. در حال حاضر مجلس در جایگاهی قرار دارد که مردم از آن انتظار دارند تا در راستای آرامش و تأمین امنیت ملی اقدامات لازم را انجام دهد، بنابراین این طرح می‌تواند ضمن برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس از هرگونه تحرکات دشمن برای ضربه زدن به کشورمان جلوگیری کند.

ابوالفضل حسن بیگی ادامه داد: تعدادی از نمایندگان به این نتیجه رسیدند که برای حفظ و دستیابی به منافع کشورمان فراکسیونی تشکیل شود تا در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا طرح هایی را ارائه دهد، طرح گرفتن عوارض از کشتی های عبوری در تنگه هرمز در حال بررسی است و هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده اما قرار است پس از پایان تعطیلات تابستانی مجلس بررسی ها درخصوص ۱۰ طرح پیشنهادی آغاز شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: نمایندگان مجلس دستشان باز است و میتوانند به نمایندگی از مردم درباره خواسته ها و منافع آنها اقدامات قانونی انجام دهند. این طرح می تواند در صورت تصویب مجلس به قانون تبدیل شود، در واقع نمایندگان با تصویب قانونی در این باره نوعی ریل گذاری انجام می دهند تا دولت بتواند در شرایط کنونی به آسانی از سدّ مشکلات عبور کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ایران از نظر قدرت بازدارندگی در سطح بین المللی و همچنین منطقه ای دست برتر را دارد، بنابراین باید این گونه اقدامات را نسبت به زیاده خواهی‌های آمریکا در دستور کار قرار دهد. امروز محور مقاومت به رهبری ایران از جایگاه و قدرت بی نظیری برخودار است و در صورت تصویب این طرح آمریکایی‌ها باید بدانند که دیگر قادر نیستد هر نوع توطئه علیه ایران را در پیش بگیرند و در منطقه خاورمیانه جولان دهند.

وی همچنین اظهار داشت: کشورهایی که با ایران همکاری و روابط تجاری و اقتصادی دارند قطعاً در این طرح از امتیازاتی برخوردار می شوند و طبیعی است که ما در تأمین امنیت و ارتباطات تجاری آنان در منطقه خلیج فارس نهایت همکاری را خواهیم داشت. در حال حاضر اروپا در موقعیت و جایگاه ضعیفی قرار گرفته اما کشورهای دیگری همچون چین، روسیه یا کشورهای جنوب شرق آسیا می توانند با ایران همکاری و مبادلات دریایی داشته باشند و تأمین امنیت عبور و مرور آنها انجام گیرد. ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم و جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفر در منطقه با ایران ارتباط دارند، بنابراین جمهوری اسلامی به راحتی می تواند با این کشورها ارتباط داشته باشد و طرفین از منافع متقابل بهره ببرند.

حسن بیگی همچنین در پاسخ به این سوال که این طرح در کدام کمیسیون مطرح خواهد شد، گفت: فراکسیون زمانی که طرحی را تهیه می کند، مباحث از لحاظ ماهیت به هر کمیسیونی که مرتبط باشد به همان کمیسیون ارجاع داده می شود. از آنجا که این طرح جنبه های حقوقی، سیاسی و اقتصادی متعددی دارد بنابراین طرح باید به کمیسیون های مربوطه ارجاع و بررسی ها صورت بگیرد تا آماده تصویب و تبدیل به قانون شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.