خوزستان- رییس شورای شهر اهواز گفت: قصور دولت در فرهنگ معیشتی و اقتصادی باعث از بین رفتن فرصت های شغلی شده و بسیاری تنها برای بدست آوردن درآمد به شهر اهواز مهاجرت می کنند به این ترتیب بیش از ۲هزار شرکت وابسته به نفت در استان فعالیت دارد و پروژه های ملی بلای جان اهواز شده است.

 پروژه های ملی بلای جان اهواز شدند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در نشست خبری رییس  شورای اسلامی کلانشهر اهواز با اصحاب رسانه، که روز یکشنبه ۱۶ تیرماه١٣٩٨در محل سالن اجتماعات شورای اسلامی کلانشهر برگزار شد عبدالزهرا سنواتی اساسی ترین مشکل شهر را جنگ  و پروژه های ملی خواند که بلای کلانشهر اهواز شده اند و اظهار کرد: درحاشیه اهواز ۴۰۰  هزار نفر زندگی می کنند، شهرهای جنگ زده به حاشیه ها آمده اند بدون اینکه زیر ساخت ها انجام شده باشد.

وی گفت: این درست که شهردار، کلید دار شهر است اما دولت می بایست لایحه مدیریت واحد شهری را به مجلس بدهد  تا مشکلات شهر حل می شود و در جاهایی که نیاز به سرمایه گذار است شهردار نمی تواند ورود کند . 

سنواتی با اشاره به اینکه درشورا، شهرداری و مسئولین خدمت در راستای آنچه شایسته مردم است هدف بوده اذعان داشت: حفظ پل ارتباطی با مردم رفع مشکلات را در پی دارد اما اگر اهل قلم جیزی بنویسید که مربوط به ما نیست به سرانجام نمی رسد، اهالی رسانه باید مشکلات شهر را به ما منتقل کنند تا ما با مشکلات آشنا شده و در رفع آنها بکوشیم، البته در این زمینه نیاز است اولویتها تعیین شود.  

وی افزود: بیش از ۲هزار شرکت وابسته به نفت در استان فعالیت دارد و قصور دولت در فرهنگ معیشتی و اقتصادی باعث از بین رفتن فرصت های شغلی شده و بسیاری تنها برای بدست آوردن درآمد به شهر اهواز مهاجرت می کنند، پروژه های ملی نیز بلای جان اهواز شده است.
واضح است کسی که از شهر دیگری به اهواز می آید به اهواز تعلقی ندارد و ما باید فرهنگ را به شکلی داشته باشیم تا این احساس تعلق به شهر ایجاد شود. از طرفی حرکت معکوس جمعیت نیز باعث شده کسانی که توانمند هستند از این شهر رفته و کسانی جایگزین شوند که توانایی خدمات و امکان پرداخت عوارض به شهرداری را ندارند.
 

 پرداخت حق آلایندگی 

سنواتی درباره حق آلایندگی شرکتها به شهرداری عنوان کرد: بایستی در هر جامعه ای عده ای مردم را به سمت خیر دعوت کنند و نخبگان یک شهر مردم را هدایت کنند، مردم همیشه پای کار بوده اند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. در هفته گذشته رای قطعی شد ووزارت نفت مجاب به پرداخت حق آلایندگی به شهرداری شد اما بحث بر روی نحوه تقسیط آن است که از سال۹۳ مانده و جرایم این سال هزارو ۴۰۰ میلیارد و در کل بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است، این شرکت ها با پرداخت عوارض آلایندگی می توانند اهواز را متحول و بقیه شهرهای استان و شهرهای اطراف آن را آباد کنند.

رییس شورای کلانشهر اهواز این آلایندگی را استفاده از خون مردم و سرطان زا دانست و تاکید کرد: نفت باید زیر بار دادن حقی که بر گردن دارد رود.

وی اذعان کرد: درباره پسماند به صورت پایلوت تفکیک از مبدا را شروع کردیم و باید مانند دیگر کلانشهرها که برای این کار اپلیکیشن هایی راه اندازی شده برویم، با ارتباط شما با این اپلیکشن ارزش ریالی  هم مشخص می کنند. خیلی از مشکلات شهرداری همین ۸۰۰ تن زباله ای است که با آن درگیر هستیم، سازمان پسماند با زباله گردان ها صحبت کرده که زباله را داخل خیابان رها نکنند برای تفکیک زباله نیز مناقصه انجام شده و دو نفر پذیرفته شده اند که برای واگذاری در حال بررسی هستند.

قطار شهری اولویت نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره سرانجام مترو اهواز تاکید کرد: در ۱۲ سال گذشته در رابطه با مترو دولت دو شهر را گول زده و به فاینانس محول کردند، در حالیکه هزینه سایر شهر هارا خود دولت بر عهده گرفته بود  اما برای اهواز بخشی را شهرداری و بخشی دولت باید تامین می کرد، دولت در این زمینه قصور کرد و شهرداری نتوانست تامین منابع مالی کند زیرا اولویت شهرداری سیستم حمل و نقل ناوگان شهری است نه مترو.

ادعای غیر واقعی "کیسون"
سنواتی با بیان اینکه شرکت کیسون اگر ادعای واقعی خود را بیان کند ما با آن ها توافق می کنیم ادامه داد: به صورت تقسیط طلب آن ها را پرداخت می کنیم. آن ها ادعا می کنند ۹۹۰ میلیارد تومان از ما طلب دارد اما باید واقعیت را بگویند.
رییس شورا در باب مشکلاتی که از کمبود یا نبود سرویس های بهداشتی در شهر اهواز ابجاد شده  بیان دلشت: ۴۰ سرویس بهداشتی عمومی در  ۱۰ منطقه شهر احدث می شود.
در اکثر مواقع سازمان آب و برق مخالف احداث سرویس بهداشتی در پارک های ساحلی است ومی گوید در حریم رودخانه است، حتی یک سرویس بهداشتی را تخریب کرد.

دولت بدهی خود را نمی دهد 
وی افزود: دولت اگر بدهی خود را به ناوگان حمل و نقل بدهد، می توان سیستم حمل و نقل اهواز را متحول کرد. اهواز نیاز به ۱۰۰۰ اتوبوس دارد.
۵۰ اتوبوس را وارد کردیم اما بخش خصوصی حمایت نکرد و این ناوگان  وارد خط فعالیت نشد.

تصمیم نهایی رابرای انتصابات شهردار می گیرد
سنواتی عنوان کرد: انتخاب شهردار را به هیچ شخصی تحمیل نکردیم. ما دخالتی در تغییر مدیران شهرداری نداریم و تنها نظرات مردم و نارضایتی های آن ها را منتقل می کنیم. وظیفه ما نظارت بر عملکرد آن ها و رساندن نقطه نظرات است، اما حرف اول و آخر  را شهردار می زند و او باید پاسخگوی انتصابات باشد.
وی درباره استفاده از اوراق مشارکت پاسخ داد؛ این مشکل همه کلانشهرهاست سابق بر این موسسات زیادی  در این کار دخیل بوده اند اما اکنون بورس است و شرط اجاره اوراق تسویه اوراق قبل است و اهواز در قبال چند سالی که از این اوراق استفاده نکرده شرایط مساعدی دارد.
 
شهردار پای تعهد خود در کمربند سبز مانده است

وی در پاسخ به تعهدات  شهرداری برای کمربند سبز، تنها دستگاهی که در کمربند سبز به تعهد خود عمل کرد را شهرداری اعلام کرده و اضافه کرد: کار بزودی اغاز می شود، ۱۵ میلیارد از بخش مقابله با ریزگردها اختصاص یافته تا پیمانکار کار خود را شروع کند.

وی افزود: ایجاد سلول های دفن زباله کار خوبی بود که انجام گرفت اما بعد از مدتی به مشکل برخورد. مدیریت شهری در حال پیگیری این موضوع است تا آتش سوزی های زباله مرتفع شود و دوباره از سلول های دفن پسماند استفاده شود.البته زباله گردان ها با آتش زدن آهن آلات، باعث می شوند کل منطقه سفیره آتش می گیرد.

پارکینگ های غیر مجاز جمع می شود
سنواتی در مورد پارکینگ های محلی نیز توضیح داد: با پارکبانان قرارداد بسته شده و نمی توان سرخود عمل کنند و همه چیز به صورت قانونی مصوب شده تا به شهروندان اجحاف نکنند. نیم ساعت اول پارک ماشین نیز رایگان در نظر گرفته شده است. تا یک ماه دیگر  اجرایی می شود.
وی درباره ساختمانهایی که بدون پارکینگ ساخته می شوند گفت: این لایحه در شهرداری سابق بوده و اکنون ملغی  شده بنابراین از این به بعد هیچ ساختمانی بدون پارکینگ مجوز ساخت نمی گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.