سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اقدامات فنی برای عبور از سقف غنی سازی امروز صبح انجام گرفته و گزارش ان به نماینده آژانس اعلام شده گفت: فردا صبح نتیجه بازرسی‌های این نهاد تأیید خواهد کرد که ایران از ۶۷/۳ درصد عبور کرده است.

تا فردا صبح از غنی سازی ۳/۶۷ عبور کرده‌ایم/ احتمال تجدید نظر آمریکایی‌ها در میدان‌های هسته‌ای

قدس آنلاین: بهروز کمالوندی در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و سید عباس عراقچی در تشریح اقدامات فنی ایران برای افزایش میزان غنی‌سازی در اجرای گام دوم کاهش تعهدات ایران گفت، تنها تا ساعاتی دیگر ایران از غنی سازی ۳/۶۷ درصد عبور خواهد کرد.

معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه اقدامات فنی لازم بدین منظور از صبح امروز آغاز و انجام شده، اظهار داشت: امروز پایان شصت روز مهلت داده شده به اروپا بود که بر اساس دستور رئیس جمهوری گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را باید بر می‌داشتیم که این کار را انجام دادیم. گام اول شاید زمان می‌برد اما در گام دوم زمان مطرح نیست.

۲۴ ساعت تا عبور از مرز غنی سازی ۳/۶۷ درصد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نامه اعلام تغییرات انجام گرفته در برنامه ایران به نماینده آژانس در تهران تحویل داده شده، گفت: تا ساعاتی دیگر مراحل غنی سازی بیش از ۳/۶۷ درصدی شروع می‌شود و  پیش بینی ما این است که فردا اول صبح که گزارش ما به آژانس داده شود، ما از ۶۷/۳ درصد فراتر رفته‌ایم.

فعلا به سوخت ۲۰ درصد نیاز نداریم

وی درباره میزان غنی سازی جدیددر برنامه سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه به ما تکلیف شده بر مبنای نیازهای کشور اقدام کنیم، خاطرنشان کرد: نیازسی که در کشور ما وجود دارد یکی برای تأمین رادیو داروها و امور تحقیقاتی است، یکی نیروگاه‌های قدرت و در درازمدت هم نیاز برای پیشران اتمی که هر کدام درصدهای مختص خود را دارند.

کمالوندی افزود: آنچه امروز در مورد آن تصمیم گرفته شده تأمین سوخت برای نیروگاه‌های قدرت است که مورد نیاز کشور می‌باشد. همچنین شیب غنی سازی ما بر اساس دستوری که می‌گیریم می‌تواند به سمت بالا باشد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که فعلا نیاز به سوخت رآکتور تهران(۲۰ درصد) نداریم و این رآکتور تا سال‌ها سوخت دارد توجه ما به نیاز نیروگاهی است، اما نیازهای دیگر را هم مد نظر داریم.

به سمت بهره‌وری رفته‌ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی آمادگی کامل و کافی دارد که در هر سرعت، هر میزان و هر سطحی غنی سازی را انجام دهد.

کمالوندی با اشاره به اینکه  یکی از رسانه‌ها ابهامی و نگرانی را در مورد ذخیره ۳۰۰ کیلویی اورانیوم کشور و احتمال کمبود رادیو داروها مطرح کرده بود را مطرح کرده بود این نگرانی را بهوده خواند و گفت: افزایش ۳۰۰ کیلو برای راکتور تهران نیست در حالی که در رابطه با سوخت راکتور تحقیقاتی تهران که یکی از روش‌های تأمین رادیو دارو است برای چندین سال سوخت داریم. البته روش‌های دیگری هم وجود دارد.

وی گفت: در مورد ذخایر کاری که کردیم رفتن به سمت بهره وری و افزایس اورانیوم طبیعی از طریق بازیافت پسماندها بود لذا توصیه ما  این است که افرادی که اطلاعات‌شان کم است اگر می‌شنوند با ما هماهنگ کنند اطلاعات درست را در اختیار آن‌ها بگذاریم لذا برای کشور و مردم نگرانی ایجاد نکنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه وضعیت رادیو داروی کشور خوب است، گفت: چند صد هزار نفر در خارج از کشور از تولیدات رادیو دارو ما استفاده می‌کنند.

اقدام آمریکا از روس استیصال است

وی درباره تشکیل جلسه شورای حکام به درخواست آمریکا هم گفت: برداشت ما اینست که این کار از رو استیصال است گفت: از دید آنها مطلوب این بود که آژانس یا یک کشور دیگری این کار را می‌کرد اما کاملاً مشخص است که آنها در انزوا قرار دارند.

هیچ موضوع پادمانی در دستور کار شورای حکام نیست

کمالوندی با بیان اینکه هیچ موضوع پادمانی در میان نیست گفت: شورای حکام مسئول رسیدگی پادمانی است البته از الان می‌شود نتیجه را دید. ایران در افزایش سطح غنی سازی و بالابردن ذخایر مواد غنی شده و آب سنگین طبق پروتکلی و پادمانی محدودیتی ندارد بلکه موضوعی در چارچوب برجام است و برجام هم سازوکار خودش را دارد. بنابراین به نظر ما نتیجه شورای حکام از قبل مشخص است.

گزینه‌ها در مورد رآکتور اراک

وی درباره گزینه‌های ایران در مورد رآکتور خنداب اراک نیز گفت: در مورد رآکتور قدیمی، در لوله‌هایی که در داخل مخزن اصلی قرار دارد سیمان ریخته شد، زیرا می‌دانستیم امکان احیای آن وجود دارد و لوله‌های آن نیز وجود دارد، به همین دلیل این مسیر را انتخاب کردیم.

کمالوندی با اشاره به اینکه شار نوترونی راکتور بازطراحی شده جدید بیشتر از رآکتور قدیمی است و برای اقدامات آزمایشی هم سوخت نیروگاهی را ایجاد می‌کند، گفت: به همین جهت ترجیح ما راکتور مدرن شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات طراحی این رآکتور به خوبی توسط متخصصان ما انجام شده است، اما اگر همراهی کافی طبق تعهدات با ایران وجود نداشته باشد، توسعه این اقدامات با کندی انجام خواهد شد در این صورت کار را به گونه‌ای پیش می‌بریم که هر زمانی که بخواهیم بتوانیم روی هر دو رآکتور شیفت کنیم.

تحولات جدید در مورد راکتور اراک

وی با بیان اینکه رآکتور جدید پیشرفت خوبی داشته است، گفت: تعدادی قرارداد امضا شده است و پیشرفت و تحولی در چند هفته گذشته انجام شده و امیدواریم بتوانیم رآکتور جدید را داشته باشیم. فکر می‌کردیم به خاطر کاهش تعهدات، اجرای این پروژه با کندی مواجه شود اما در شرایط فعلی با تصمیم مسئولان امر می‌توان به سمت هر کدام از رآکتورها حرکت کرد.

احتمال تجدید نظر امریکایی‌ها در میدان هسته‌ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: چین همکاری‌های خوبی در این زمینه داشته است، بسیار تحت فشار آمریکا قرار دارند، دیدارهای جدیدی نیز انجام شده و آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در میدان‌های هسته‌ای نیز تجدیدنظر می‌کنند که یکی از آنها می‌تواند اراک باشد.

کمالوندی گفت: ما با توجه به اقدامات طرف مقابل عمل می کنیم. در کارگروه چین و انگلیس نیز علیرغم اینکه ما به انگلیسی‌ها بدبین بودیم، کارهای فنی به خوبی پیش می‌رود و تحولات بعدی تعیین می‌کند که چه اقداماتی انجام خواهیم داد.

افزایش سانتریفیوژها در گام‌های بعدی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره روش بالابردن سطح غنی سازی و امکان بکارگیری  نسل‌های جدید و بالاتر ماشین‌های غنی سازی نیز اظهار داشت: ما برای افزایش میزان غنی سازی خود از ماشین های قبلی استفاده می کنیم ولی با یک مقدار فشار بیشتر. ما برای این اقدامات نیازی به افزایش سانتریفیوژ نداریم. البته افزایش سانتریفیوژ می‌تواند یکی از اقدامات بعدی باشد کما اینکه ما در پیشنهاداتی که به رئیس جمهور دادیم، این مساله وجود داشت و از گزینه‌های مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.