شاخص کل بورس تهران امروز بر مدار مثبت گام برداشت و توانست با رشد ۱۰۰۲ واحدی (معادل ۰.۴ درصد) در سطح ۲۴۶ هزار و ۴۴۷ واحد ایستاد.

رشد بورس با اهرم پالایشی/ نیم‌نگاه معامله‌گران به تحولات برجامی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز بر مدار مثبت گام برداشت و توانست با رشد ۱۰۰۲ واحدی (معادل ۰.۴ درصد) در سطح ۲۴۶ هزار و ۴۴۷ واحد ایستاد. فروکش فشار عرضه پس از اصلاح شدید قیمت سهام و ایجاد تقاضای موثر ناشی از رویدادهای بنیادی و غیربنیادی موثر سبب شد تا امروز نماگر اصلی بورس تهران نمایی سبز به خود بگیرد. در این میان علاوه بر نقش محرک گزارش‌های ارسالی شرکت‌ها در خصوص نحوه عملکرد سه‌ماه منتهی به خرداد، به نظر می‌رسد اهالی سهام به اخبار مرتبط با توافق سرنوشت‌ساز برجام نیز چشم دوخته‌اند.

همانطور که اشاره شد بخشی از شرایط امروز بورس تهران مرهون مولفه‌های بنیادی به خصوص تحرکات مثبت معامله‌گران در سهام صنعت پالایشی بود. به نظر می‌رسد انتشار صورت‌های مالی سال گذشته پالایش نفت تهران به عنوان نماد شاخص این صنعت، موتور محرکه رشد تقاضا در این دسته از سهم‌ها شده است. اعلام سود فراتر از انتظار در گزارش حسابرسی شده این شرکت برای سال گذشته از نکات مثبتی بود که به افزایش تقاضا در این نماد منجر شد و موجی از تقاضای جدید را راهی سهام این گروه کرد. «شپنا» در حالی در گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی نشده ۱۹۸۱ ریال سود محقق کرده بود که این رقم در گزارش حسابرسی شده این شرکت باز هم افزایش یافت و به ۲۵۳۹ ریال به ازای هر سهم رسید.

در این میان معامله‌گران نیم‌نگاهی نیز به تحولات برجامی داشتند. مساله خروج آمریکا از برجام، عدم اقدام عملی طرف‌های اروپایی در چارچوب این توافق و متعاقبا روند کاهش تعهدات ایران به این معاهده از موضوعات داغ مورد توجه آحاد جامعه و مشخصا اهالی بورس تهران طی روزهای اخیر بوده است. امروز، همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی، طی نشست خبری با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت با همراهی عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی تشریح شد.

در این نشست، ربیعی، سخنگوی دولت، ضمن اظهاراتی از برداشتن گام دوم در راستای کاهش تعهدات برجامی ایران و شروع غنی‌سازی بالای ۳.۶۷ خبر داد. از طرف دیگر، عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ضمن تاکید بر اجرای روند کاهش تعهدات، گفت‌وگوی شب گذشته رئیس جمهور کشورمان با همتای فرانسوی‌اش را سازنده خواند و از از توافق برای ایجاد گفت‌وگوها سخن به میان آورد. بیم و امیدهای نهفته در این اظهارات را می‌توان در آرایش معامله‌گران بورسی و تعادل رو به جلو قیمت‌ها دید. به بیان دیگر، واکنش عمومی فعالان سهام نشان از کف سنگین‌تری امیدواری به ادامه گفت‌وگوهای برجامی در چارچوب توافق مزبور حکایت می‌کند.

در فرابورس ایران نیز شاخص سهام ۸.۵ واحد رشد کرد و بر سطح ۳۲۰۱ واحد ایستاد. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز، نفت پاسارگاد، کشتیرانی دریای خزر و بانک دی بیشترین نقش در صعود آیفکس را داشتند. هر چند سهام شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.