مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی گفت: حداقل قیمتی که تخم مرغ باید به فروش برسد ۸ هزار تومان است ولی الان قیمتی که به بازار ارائه می‌شود ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است و این قیمت عملا ضرر تولید کننده است.

قیمت تخم مرغ منطقی نشود با کاهش تولید مواجه می شویم

به گزارش قدس آنلاین تخم مرغ به عنوان محصولی مهم در سبد غذایی خانوار از اهمیت و جایگاه ویژه برخوردار است که این جایگاه به دلیل ارزش غذایی و قیمت مناسب از آن این محصول شده است. هرساله درفصل بهار وتابستان بدلیل گرما تمایل مردم برای خوردن تخم مرغ کاهش می‌یابد و این موضوع باعث کاهش قیمت تخم مرغ در بازار می‌شود. درهمین خصوص سید حسین موسوی نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذارگفت: قطعا قیمت تخم مرغ در فصل گرما کاهش پیدا خواهد کرد و به همان نسبت هم تولید کمتری خواهیم داشت. البته اگر واحدهای مرغداری بر اساس ظرفیت مجاز، فعالیت بکنند

که الان این کار در حال انجام است و دولت و سیستم های نظارتی هم با سیستم های غیر مجاز برخورد بکنند و خللی در بحث تولید و عرضه و تقاضا وارد نکنند ما می توانیم یک شرایط با ثباتی را برای تولید، عرضه و قیمت در کشور یا حداقل در استان خودمان داشته باشیم.

وی در توضیح تعداد مرغداری های غیر مجاز فعال افزود: شاید در سالهای گذشته تعدادی از این مرغداری های غیر مجاز فعال بودند ولی در این یکسال گذشته با کاهش قیمت تخم مرغ بخش عمده ای از این مرغداری ها جمع آوری شدند و از طرفی هم از آن جایی که توزیع نهاده ها به دست اتحادیه افتاده است و این نهاده ها فقط به مرغداری های مجاز توزیع می شود برای مرغداری های غیر مجاز تولید تخم مرغ با تهیه نهاده از بازار آزاد عملا سودی ندارد.

موسوی نژاد ادامه داد: از سال گذشته تا کنون قیمت مکمل ها، ویتامین‌ها و نهاده‌ها افزایش بالایی داشته‌اند مخصوصا این هزینه‌ها در بخش حمل و نقل نهاده ها از بندر امام خمینی خیلی بیشتر بوده است و دقیقا به همین علت هزینه‌های تولید ما بشدت افزایش داشته است.

وی گفت: بارها از مسئولین تنظیم بازار و انجمن حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان و مسئولین وزارت خانه‌های صنعت و جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که بیایند و قیمت تمام شده و قیمت تعزیراتی تخم مرغ را به روز بکنند. چون متاسفانه تولید کننده و مرغدار ما دقیقا به همین علت طی چند ماه گذشته زیان‌های زیادی را متحمل شده‌اند به طوری که صنعت مرغداری تخم گذار استان خراسان تقریبا تا یک ماه گذشته روزی یک میلیارد تومان زیان می‌داد ولی بدبختانه تا به امروز هیچ ترتیب اثری به این اتفاقات داده نشده است هر چند در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده تخم مرغ را ۷۷۵۰ تومان اعلام کرده است که مرغدار هم بتواند یک سود منطقی در این شرایط پر خطر از این قضیه ببرد.

موسوی نژاد افزود: ما از لحاظ تولید تخم مرغ هیچ مشکلی نداریم و بهترین و با کیفیت‌ترین تخم مرغ‌ها را در استان تولید می‌کنیم مخصوصا از سال گذشته که واحدهای مرغداری ما بابت قرنطینه و رعایت مسائل بهداشتی هزینه های زیادی را متقبل شده‌اند شاهد این ادعا هم این است که سال گذشته خیلی از استان‌های ما که درگیر بیماری آنفولانزا شدند استان خراسان به دلیل رعایت نکات بهداشتی مشکلی نداشت و حتی در بخش صادرات هم به کشورهای افغانستان، عمارات و عراق هم فعال بود. در میان فقط همه حرف ما تعیین یک قیمت منطقی برای تخم مرغ است و اصلا هم با این کار قصدی برای اجحاف به مصرف کننده نداریم و فقط حرف ما این است که تولید کننده باید سود منطقی از کارش داشته باشد.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذاراستان خراسان رضوی در خصوص قیمت پیشنهادی‌اش برای تخم مرغ گفت: حداقل قیمتی که تخم مرغ باید به فروش برسد ۸ هزار تومان است ولی الان قیمتی که به بازار ارائه می‌شود ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است و این قیمت عملا ضرر تولید کننده است.

وی درباره پیش بینی بازار تخم مرغ در ماه های آینده افزود:اگر تخم مرغ به قیمت منطقی بر نگردد طبیعتا مرغدار ما رغبتی به پرورش مرغ تخم گذار نخواهد داشت که در این صورت ما در ماه های آینده با کاهش تولید مواجه خواهیم شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.