همدان-مدیر امور دام جهادکشاورزی استان همدان گفت: سال قبل ۳۹ هزار و ۷۷۹ تن نهاده‌ دامی بین دامداران استان از طریق شبکه تشکل‌های فعال دامی استان توزیع شده است.

نهاده دام‌های استان را تامین کردیم
 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین همدان، روح‌الله خدارحمی عصر امروز در نشست‌خبری، اظهار کرد: در ۳ ماه نخست امسال هم ۷ هزار۳۷۲ تن سبوس، ۱۳ هزار و ۲۱۴ تن بلوس معدنی بین دامداران همدان توزیع کردیم.
 وی با اشاره بر اینکه نهاده‌های مورد نیاز اصلی دام‌ها جو، ذرت، سبوس و کنجاله سویا  است، افزود:  در سال قبل بیش از ۱۳ هزار و ۲۳۳ تن بلوس معدنی بین دامداران توزیع  و ماه قبل هم ۳ هزار و ۷۰ بلوس بین دامداران توزیع شده است.
وی با یادآوری اینکه استان  ۳۷۹ هزار راس دام سنگین و یک‌میلیون و ۲۶۶ هزار راس دام سبک دارد، افزود: سال قبل در استان همدان۳۰ هزار و ۹۵۰ تن گوشت قرمز تولید و امسال هم پیش‌بینی تولید ۳۲ هزار تن است که نسبت به سال ۳.۴ درصد افزایش دارد.
این مسئول در جهاد کشاورزی استان دلیل افزایش تولید گوشت قرمز استان را اصلاح‌نژادی، بهبود تغذیه و مدیریت دامداری‌ها عنوان و گفت: با لحاظ جمعیت یک میلیون‌ ۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر در استان، مصرف گوشت قرمز استان۲۱ هزار تن بوده است و مازاد آن هم ۹ هزار و ۹۰۰ تن است.
 خدارحمی تاکید کرد: همچنین برای تامین غذای دام‌ها؛ افزون بر توزیع چهارنهاده، کنسانتره که ارزش غذایی بالا دارد و عاری از هر نوع مواد مضر مانند میکروب و یا کپک است هم بین دامداران توزیع شده است. و اکنون در استان همدان۸ کارخانه تهیه و تولید خوارک دام فعال داریم.
مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان بااشاره بر اینکه جابه‌جایی و خرید و فروش هر دامی بدون پلاک گوش ممنوع است، اظهار داشت: در هر شهرستان یک میدان دام برای خرید و فروش و عرضه دام وجود دارد و ۳۰ مامور پلاک زن هم برای پلاک‌زنی با دامداران همکاری دارند.
وی گفت: هر دامی که به میدان فروش و عرضه دام وارد می‌شود یا برای کشتار به یکی از ۷ کشتارگاه استان منتقل می‌شود یا پرواری و یا داشتی است که در هر صورت باید شماره ۱۵ رقمی پلاک گوش داشته باشد و ماموران بیمه دام هم از این شماره برای بیمه شدن دام‌ها استفاده می‌کنند.
خدارحمی افزود: سال قبل ۱۰۸ هزار پلاک رایگان بین تشکل‌های دامی جدای از هزینه ۱۳۰۰ تومانی نصب  و ثبت در سامانه توزیع شد؛ همچنین دام‌های شیری هم در ابتدای‌خرید و فروش اصالت آنها بررسی و پلاک ‌دارند. اکنون اتحادیه دام سبک هم ۴۸ هزار پلاک در اختیار برای نصب بر روی دام‌ها دارد. 
وی  گفت: تقاضای خرید دام سبک بیشتر است اما به دلیل تغذیه دام سبک در مرتع محدودیت تولید این دام وجود دارد پس برای تامین نیاز این دام به دنبال تولید دام سبک بر اساس طرحی هستیم که خارج از مرتع باشد. در قانون هم کاهش دام سبک در مراتع تکلیف شده است.
 مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان بدون اشاره به آمار خروج دام سبک از مراتع و بازه اجرای آن، اظهار داشت طبق قانون در برنامه ششم توسعه در کشور باید ۳ میلیون دام سبک از مراتع کشور خارج شود که در استان همدان هم برنامه‌ریزی برای کاهش خروج دام با برنامه‌ریزی برای پرورش دام سبک در سامانه غیرمرتعی آغاز کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.