۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 662642

آنچه مسلم است و همگان می‌دانند حجم خبر مهم نیست و آنچه اهمیت دارد محتوای خبری است که منتشر می‌شود؛ بسته به نوع و میزان اهمیت خبر گاهی یک جمله چند کلمه‌ای می‌تواند پیامدهای غیر قابل تصوری به دنبال داشته باشد.

مصرف بی‌رویه آب عادتی همگانی در مشهد

با این توضیح مختصر می‌خواهیم به یک نمونه از این خبرها اشاره کنیم که با تأکید بسیار باید بگوییم تأمل و اقدام همگانی برای تغییر وضعیت مورد نظر لازم است.

خبر منتشر شده مربوط به مصرف آب شرب در شهرهای بزرگ بود و در بخشی از این خبر آمده بود شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز از پرمصرف‌ترین شهرهای ایران در بخش آب هستند. هرچند در سال جاری به دلیل بارندگی‌های غیرمعمول، بسیاری از شهروندان تصور دارند مسئله کمبود آب رفع شده و با آسودگی تمام به مصرف آب می‌پردازند اما واقعیت این است که به علت کاهش بارندگی در یک دهه گذشته و خشکسالی حدود ۱۸ ساله شرق کشور سفره‌های زیرزمینی آب همچنان با کمبود ذخایر روبه‌رو هستند و وضعیت شکننده‌ای در بخش تأمین آب شرب داریم. از این رو به منظور درک بیشتر موضوع که بیانگر مصرف زیاد و نامتعارف آب در شهرهایی مانند مشهد است به چند نکته اشاره می‌کنیم.

نکته نخست اینکه مصرف بی‌رویه عادتی همگانی در کشور است، چرا که مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه سرانه متوسط مصرف آب در کشور به ازای هر نفر ۱۵۵ لیتر در روز است، می‌گوید: این میزان بیشتر از متوسط برخی شهرهای پرمصرف صنعتی اروپاست.

دی ماه سال ۹۷ بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در جلسه‌ای گفت: ۲۴۲ هزار و ۶۱۲ مشترک پرمصرف آب در این شهر وجود دارند که مصرف هر یک از آن‌ها ماهانه بالای ۱۵ مترمکعب و در مجموع سالانه ۵۸ میلیون مترمکعب است.

سرپرست وقت فرمانداری مشهد نیز در همان جلسه گفت: اجرای مصوبات نشست کارگروه مدیریت مصرف آب برای همه دستگاه‌های دولتی ضروری است.

حیدر خوش نیت بحران آب را در مشهد «شدید» توصیف و بیان کرد: مصرف آب برای آبیاری فضای سبز شهرداری در این شهر ۲۲ میلیون مترمکعب در سال است که باید تدبیری برای کاهش آن توسط شهرداری مشهد صورت گیرد.

بنابراین با توجه به شواهد موجود، مصارف نامتعارف برخی از مشترکان و استفاده از آب شرب در مصارف غیرشربی و در نهایت هدررفت آب در شبکه آبرسانی اصلی ترین عامل مصرف غیر معمول این مایع حیات در این شهر است.

با این وصف به نظر می‌رسد اولویت نخست برای کاهش مصرف آب در شهری مانند مشهد فرهنگ‌سازی مصرف درست آن و ایجاد این دغدغه در شهروندان است که کمبود آب همچنان مشهد را تهدید می‌کند؛ از سوی دیگر همچنان که مدیران شهر می‌گویند باید دستگاه‌های مختلف مصوبات کارگروه مدیریت مصرف آب را با جدیت اجرا کنند.

نکته پایانی اینکه به مصداق همان مثال قدیمی که «هرکه بامش بیش برفش بیشتر» یادمان باشد شهری که بیش از ۳ میلیون جمعیت ثابت دارد و سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر این شهر هستند اگر بنا باشد روزی با مشکل کم آبی روبه‌رو شود دیگر فرصت افسوس خوردن این روزها را هم نخواهیم داشت؛ پس بیایید هرکداممان به اندازه چند لیتر در روز میزان آب مصرفی را کاهش دهیم تا باور کنیم می‌شود با میزان آب کمتر هم نیاز روزانه خود را برطرف کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.