خوزستان- رئیس مرکز بهداشت خوزستان در آستانه سفر زائران خانه خدا از آنها خواست توصیه های بهداشتی را برای داشتن سفری پر برکت و خاطره انگیز بکار گیرند. 

 توصیه های بهداشتی مرکز بهداشت خوزستان به زائران سرزمین وحی

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه؛  سید مهدی حسینی زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از مهمترین توصیه های بهداشتی در هنگام این سفر معنوی، مصرف آب آشامیدنی و غذای سالم است. زائرین عزیز حتما از آب بطری و بسته بندی شده  برای آشامیدن استفاده کنند. همچنین مواد غذایی پخته شده باید در کوتاهترین فاصله زمانی( حداکثر دو ساعت بعد) مصرف، و از لیمو ترش و یا آبلیمو همراه با غذا استفاده کنند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: زائرین گرامی بهداشت فردی را در هر شرایطی رعایت کنند. دست ها در طول روز در اثر تماس با محیط اطراف آلوده می شوند و در صورتی که به درستی با آب و صابون شستشو نشوند می توانند انواع بیماری ها را انتقال دهند. لذا باید بطور مرتب خصوصا" قبل از مصرف مواد غذایی به روش بهداشتی شتشو شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد گفت: شستن مکرر دستها با آب و صابون و رعایت آداب تنفسی (پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه) از اهمیت زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای تنفسی برخوردار است. زائران اگر دچار علائم بیماری های تنفسی شدند به پزشک مراجعه کنند و دستورات پزشک شامل استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات هنگام بیماری را انجام رعایت کنند. 

وی افزود: افراد دچار علائم تنفسی از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن و همچنین رها کردن دستمال کاغذی های مصرف شده در محیط خودداری کنند. توصیه می شود زمانی که به عیادت بیماران می روید، از بیمار حداقل ۱ متر فاصله بگیرید و حتما از ماسک استفاده کنند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: زائرین محترم توجه داشته باشند امسال مراسم حج تمتع با فصل گرما مصادف شده است، بنابراین لازم است توصیه های ارائه شده برای جلوگیری از گرمازدگی را جدی بگیرند.

حسینی زاده ادامه داد: زائرین گرامی میتوانند با نوشیدن مقدار زیاد آب، پوشیدن لباس های گشاد به رنگ روشن و عدم حضور زیرتابش مستقیم آفتاب بخصوص از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدظهر از گرمازدگی پیشگیری کنند و در هنگام حضور در زیر نورخورشید باید بوسیله لباس و کلاه سایبان دار از خود محافظت کنند. 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: برای پیشگیری از گرمازدگی، بهتر است آب خنک حاوی آب لیمو، عرقیاتی که طبع خنک دارند مانند( بیدمشک و کاسنی) و خاکشیر   با خود همراه داشته باشند تا درصورت تشنگی یا مواجهه با گرما از آن استفاده کنند. 
 
وی گفت: در زمان بازگشت از سفر حج نیز باید توصیه های بهداشتی زیر مدنظر قرار گیرد: اگر علائم تب، سرفه، تنگی نفس، اسهال آبکی یا اسهال خونی را داشتید بلافاصله به پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی مستقر در فرودگاه؛ نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک مراجعه کنند.

اگر تا ۱۴ روز پس از بازگشت از سفر حج تمتع دچار علائمی چون تب، سرفه و تنگی نفس شُدید حتما" به پزشک مراجعه و سابقه مسافرت خود را بیان نمایید.   

ممکن است خانواده شما قصد ذبح دام را داشته باشند. توصیه ما ذبح دام در مکان های تعیین شده توسط دامپزشکی و به روش بهداشتی است، در غیر این صورت در زمان ذبح دام باید از دستکش و چکمه استفاده شود و پس از ذبح حتما دست ها به روش صحیح با آب و صابون شسته شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.