مهدی مطهرنیا گفت: از منظر افکار عمومی اقدام امریکا در تشکیل جلسه شورای حکام در غنی سازی اورانیوم توسط ایران که یکی از مفاد برجام به شمار می رود بسیار تعجب برانگیز است چرا که آمریکا آن را یک توافق بد عنوان کرده است.

متعهد بودن ایران به برجام نقطه ضعف ایران و نقطه قوت آمریکا در ایجاد جالش برای ماست

مهدی مطهر نیا کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص عواقب تعهد ایران به برجام گفت: اینکه ایران از برخی تعهدات برجامی خارج شده است ادعای قابل قبولی است چرا که دولت جمهوری اسلامی اعلام نموده در پی  خروج پلکانی از برجام است از این رو دو ماه پیش اولین گام و اکنون دومین گام مهم و شاید یکی از نقاط عطف مهم در خروج از برجام را با غنی سازی بالاتر از مقدار تعیین شده در برجام به دست آورده وآن را رسما بیان کرده است.

وی دراین باره افزود: اینکه بگوییم امریکا چون خود از برجام خارج شده پس نمی تواند به تعهدات برجامی ایران ارجاع دهد نکته ی قابل قبولی نیست جرا که ایران هنوز خود را متعهد به برجام می داند و اعلام می کند که برای حفظ برجام است که خروج پلکانی از برجام را مورد توجه قرار داده است.

استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی بیان داشت: اگرچه آمریکا از برجام خارج شده است اما می تواند با ارجاع افکار عمومی و سازمانهای رسمی به توافق نامه برجام که ایران خود را هنوز به آن متعهد معرفی می کند خواهان بررسی موضوع براساس چارچوبهای مشخص برجام در سازمانهایی مانند آژانش بین المللی انرژی هسته ای شود چرا که آمریکا عضویی از اعضای آژانس بین المللی انرژی هسته ای است  بنابراین در این جایگاه می تواند خواهان بررسی مجدد موضوع در آژانس شود.

مهدی مطهر نیا گفت: به همین دلیل است که بعد از آنکه ایران مقدار ذخایر اورانیوم خود  را از میزان تعیین شده بالاتر اعلام کرد آمریکا خواهان تشکیل جلسه فورای فوق العاده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای در چهارشنبه هفته جاری شده است.

وی درخصوص تناقض رویکردهای آمریکا در توافق نامه برجام تصریح نمود: قطعا از منظر افکار عمومی اقدام امریکا در تشکیل جلسه شورای حکام در غنی سازی اورانیوم توسط ایران که یکی از مفاد برجام به شمار می رود بسیار تعجب برانگیز است چرا که آمریکا آن را یک توافق بد عنوان کرده است. بنده براین باور هستم اگر قرار است ایران از برجام خارج شود بهتر آن است که به یک باره و آنی از برجام خارج و یک نه بزرگ به آمریکا بگوید؛ بنده از سال 1385 اعلام کرده ام ایران یا باید یک بله یا نه بزرگ به آمریکا بگوید تا تکلیف خود را با  آمریکا در همه بخش های گوناگون مشخص کند. آنچه بین ایران وآمریکا انجام شده است مذاکره نیست بلکه مناظره است که بیشتر به یک منازعه سیاسی در صحنه بین المللی تبدیل شده است.

وی درپایان با اشاره به مواضع اروپا در قبال ایران وهم نوایی با آمریکا خاطر نشان کرد: آنچه که بیشتر از هر چیز خود را به نمایش خواهد گذاشت همنوایی بیشتر کشورهای اروپایی با امریکا در اعمال تحریم های بیشتر بر علیه جمهوری اسلامی ایران در گام نخست خواهد بود که نمونه بارز آن را می توان در نوع عملکرد آمریکا وهمکاری لندن با امریکا دنبال کرد. فراموش نکنیم که انگلستان به دستور ایالات متحده آمریکا در جبل الطارق کشتی ایرانی را توقیف می کند که  این مساله نشان دهنده هماهنگی آمریکا با انگلستان و هماهنگی آنها جهت اعمال تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.