معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه موضوع تولید بیت‌کوین به دولت محول شده است، گفت: خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است و مردم نباید وارد این حوزه شوند.

 تولید بیت‌کوین روی میز دولت/ مردم وارد خرید و فروش نشوند

قدس آنلاین: تولید بیت‌کوین در ماه‌های اخیر در کشور رونق چشم گیری داشته و موجب شده تا گروه زیادی از مردم با هدف کسب سود بیشتر به خرید ماینر برای استخراج این رمز ارز روی بیاورند.

سودهای بالای تولید بیت کوین موجب شده تا در مرغداری ها ، مزارع کشاورزی و کارخانجات صنعتی و ... عده ای با برق رایگان مشغول ماین بیت کوین شوند.

تولید بیت‌کوین آنهم با برق صنعتی و بعضاً رایگان درحالی روبه افزایش است و عده ای از ایران بعنوان قطب جدید استخراج بیت کوین یاد می‌کنند که طبق اعلام مسئولان، قانونی برای این فعالیت در کشور وجود ندارد.

از آنجایی که بانک مرکزی سهم بزرگی در حوزه سیاست‌گذاری رمز ارزها دارد، خبرنگار ما گفت‌وگویی با ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین این بانک به منظور بیان مواضع بانک مرکزی، انجام داد که در ادامه می خوانید:

موضع بانک مرکزی درباره تولید، تجارت و خرید و فروش بیت کوین در ایران چیست؟

 درباره تولید بیت کوین موضوع به دولت محول شده است. اما خرید و فروش آن در داخل کشور با توجه به مصوبه شورایعالی مبارزه با پولشویی ممنوع است. البته باید بین تولید و خرید و فروش بیت‌کوین تفکیک قائل شد.

تکلیف مردمی که الان وارد تولید بیت‌کوین شده اند، چیست؟

نکته صریح اینکه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است، در نتیجه مردم نباید وارد این حوزه شوند. نوسان قیمت بیت‌کوین بسیار زیاد است ضمن آنکه این ارزها ریسک قانونی هم دارند. لذا توصیه اکید میکنیم که مردم وارد این بازی نشوند.

آقای فیروزآبادی اعلام کرده اند که طرحی برای این موضوع به کمک بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی شد؛ آیا بانک مرکزی اقدامات لازم را در راستای مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت انجام داده است؟

مصوبه ذکر شده هنوز نهایی نشده و باید در دولت به تصویب برسد. پس از تصویب بانک مرکزی به تکالیف گفته شده عمل خواهد کرد.

موافقان تولید بیت کوین و قانونی کردن آن معتقدند یکی از راه‌های دور زدن تحریم و انجام مبادلات ارزی همین است؛ آیا بانک مرکزی موافق دور زدن تحریم‌ها با بیت کوین است؟

در این خصوص نمیشود اظهار نظر صریحی کرد. اما آنچه که مشخص است باید به ظرفیت فروشنده خارجی و همچنین قابلیت تبدیل بیت کوین یا سایر رمز ارزها به ارزهای مورد قبول فروشندگان خارجی توجه داشت.

مردمی که الان وارد این کار شده اند؛ چه در تولید و چه در مبادلات، اگر در آینده به مشکل بخورند چه کسی باید جوابگو باشد؟ سازوکاری برای پاسخگویی به مردم است؟

هم مصوبه دولت، هم سیاستنامه و بیانیه های بانک مرکزی در زمان مقتضی شفاف سازی خواهند کرد. در حال حاضر مطابق با مصوبه شورایعالی مبارزه با پولشویی، خرید و فروش این رمز ارزها ممنوعیت دارد. لذا هر کسی وارد این حوزه می‌شود باید ریسک نوسانات قیمت و ریسک قانونی را در نظر بگیرد.

اما این درحالی‌است، بازاریاب های شبکه ای و هرمی از بیت کوین مانند درخت طلای پینوکیو تبلیغ می‌کنند. مردم باید مراقب باشند.

آیا اطلاع رسانی و شفاف سازی در این خصوص برای مردم وجود دارد که وارد این حوزه نشوند؟ یک بخش این موضوع به بانک مرکزی ارتباط دارد، اگر در آینده اتفاقی مشابه موسسات غیرمجاز پولی برای مردمی که وارد این تجارت شده اند، رخ دهد، کدام دستگاه باید پاسخگو باشد

بانک مرکزی در چند مرحله در این خصوص توضیح داده است و یک پیش نویس سیاستنامه هم منتشر کرده و بنا دارد بنا به اقتضا بیانیه های لازم را در زمان مناسب به مردم بدهد تا از ورود آسیب به عموم جلوگیری شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.