احمد طاهونچی چهره صاحبنام تئاتر مشهد از زمره هنرمندانی به شمار می‌آید که نه تنها در مشهد، تهران و دیگر شهرستان‌ها بلکه در کشور اتریش هم بر صحنه تئاتر، هنر خود را به نمایش گذاشته است.

تئاتر مشهد درحال پوست‌اندازی است

به مناسبت اجرای نمایش «ماجرای باغ وحش» نوشته «ادوارد دآلبی» به کارگردانی او و بازی مسعود نیکزاد و مهران سلیمانی پاک در سالن تئاتر مستقل پای صحبت او نشستیم که بپرسیم چندمین باری است که این نمایش را روی صحنه برده است.

  احیای یک نمایش قدیمی

وی می‌گوید: ۳۰ سال پیش این نمایش را در تهران و چند شهر دیگر روی صحنه بردم و چون متن نمایش تازگی‌های خودش را دارد با اجرای قابل تقدیر دو بازیگر بااستعداد، اجرای موفقی داشتیم که توجه به نسل جوان تئاتر را برای پوست‌اندازی تئاتر مشهد به رخ کشید.

احمد طاهونچی که کار تئاتر را از مسجد شروع کرد بعدها یکی از علاقه‌مندان جدی تئاتر شد و تمام نمایش‌هایی را که در مشهد به اجرا گذاشته می‌شد تماشا می‌کرد. دیدن یک آگهی آموزش تئاتر در سالن انتظار تئاتر هلال‌احمر موجب شد که راهی کلاس تئاتر شود. در این کلاس داود کیانیان و چند چهره شناخته شده تئاتر مشهد تدریس می‌کردند. وی می‌گوید: آشنایی با مرحوم رضا سعیدی موجب شد تا در نمایش «کوراغلو» نقش قابل توجه‌ای را برعهده‌ام بگذارد و بعد هم دیپلم گرفتم و رفتم سربازی و در ادامه در دانشکده تئاتر تهران ادامه تحصیل دادم و در نمایش‌هایی که مرحوم دکتر پروانه اجرا می‌کرد، بازی می‌کردم. بازی در نمایش‌های «سکوت» و «آخر بازی» از جمله کارهایی است که در تئاتر چهار سو در تهران اجرا شد. با چهره‌های نام‌آور تئاتر ایران از جمله میکائیل شهرستانی روی صحنه رفته‌ام و بازی در نمایش «آژاکس» نوشته سوفوکل به کارگردانی قطب‌الدین صادقی و به همراه شهره لرستانی و حمیدرضا هدایتی از جمله کارهای آن دوره است.

 غیبت یک دهه‌ای در مشهد

او که ۳۰ سال پیش نمایش «ماجرای باغ وحش» را در سالن قشقایی تئاتر شهر تهران روی صحنه برده، نمایشگر کارهای قابل توجه‌ای در مشهد بوده است.

احمد طاهونچی می‌گوید: نمایش «تابستانه» نوشته و کار مرحوم حسن حامد را به اتفاق رضا عطاران، رضا جوان و آرش آبسالان در تالار سنگلج تهران بازی کردم که بسیار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت. نمایش «شنا در آتش» را برای رضا صابری، «رحمان» کار احمد مینایی، «به آسمان نگاه کن» و «شب‌های حرم» کار مهدی خاتمی را بازی کرده‌ام.

نمایش «دلبسته» نوشته عباس جانفدا، «بی‌کران» نوشته علی جوانمرد از جمله نمایش‌های بیادماندنی احمد طاهونچی در کارگردانی اوست، او که یک دهه را بدون حضور در تئاتر مشهد پشت سر گذاشته است.

 طنین‌ نوای نقاره‌خانه امام رضا(ع) درکوه‌های آلپ

طاهونچی حرف‌های شنیدنی و نگفته‌ای دارد. او در اینباره اظهار می‌کند: در۱۰ سالی که در اداره زندان‌ها مربی تئاتر بودم و با آن‌ها کار کرده‌ام، نتوانستم با متولیان تئاتر فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ارتباطی برقرار کنم، نه آن‌ها سراغی از من گرفتند و نه من به سراغ آن‌ها رفتم اما با دست اندرکاران حرفه‌ای تئاتر مشهد از نزدیک همکاری داشته‌ام. پس از سال‌ها با مهدی خاتمی نمایش «به آسمان نگاه کن» را که کاری در حوزه نمایش مذهبی و امام رضا(ع) بود را روی صحنه بردیم. این نمایش در مشهد و تهران با استقبال روبه‌رو شد و در کشور اتریش هم مورد توجه قرار گرفت و یکی از روزنامه‌ها تیتر زد «صدای نقاره امام رضا(ع) در کوه‌های آلپ پیچید». می‌پرسم حالا که پس از ۱۰ سال دوباره در جمع تئاتری‌های مشهد تئاتری را روی صحنه برده‌اید چه تغییری در کار تئاتر مشهد از گذشته تا به امروز را مشاهده می‌کنید؟

وی می‌گوید: تئاتر مشهد ۱۰ سال پیش که راهی آموزش تئاتر برای اداره زندان‌ها شدم دیگر آن حال و هوای فاخر گذشته را نداشت و از آن پیشینه پربارش فاصله گرفته بود. بزرگان تئاتر مشهد از جمله ارجمندها، کیانیان‌ها، سعیدی‌ها و دیگران راهی تهران شده بودند دیگر مثل گذشته‌اش نبود حتی رضا صابری و محمد الهی هم رفتند و آن‌ها که ماندند آن قدرت اجرایی را که بتوانند متولیان تئاتر را با خود همراه کنند به اندازه آن‌ها که رفتند، نداشتند.

 من با معرفی رضا حسینی به عنوان مربی تئاتر به اداره زندان‌ها رفتم و در نخستین کار کشوری در بخش مسابقه تئاتر فجر سال ۷۷ جایزه اول کارگردانی را برای نمایش «دریایی» که نمایشی مذهبی بود را دریافت کردم و هنوز هم در آنجا به کار تئاتر اشتغال دارم و در کنار آن فعالیت تئاتر را هم در کنار دیگر دوستانم به انجام می‌رسانم.

 احیای تئاتر مذهبی در مشهد

احمد طاهونچی با پیشینه‌ای ماندگار در تئاتر مشهد در دومین جشنواره تئاتر صاحب‌دالان در تالار وحدت به خاطر کارگردانی نمایش «دلبسته» مورد قدردانی قرار گرفت.

در این نمایش که به مناسبت پاسداشت ایام سوگواری ماه محرم روی صحنه رفته بود با بازی حسین مقدم، محمد تقی‌نژاد، علی جوانمرد، امیر محاسبتی، حسین معتمدی، پوریا گوهری، علیرضا سوزنچی و ایفای نقش از احمد طاهونچی توانست بار دیگر تئاتر مذهبی مشهد را بر صحنه تئاتر شهر مشهد به نمایش بگذارد و سیاوش طهمورث از هنرمندان بنام تئاتر و سینما با حضور خود موجب تشویق تئاتر فاخر مشهد شده و تندیس یادمان امام رضا(ع) را به عنوان تبرک با خود به سوغات برد.

 جانی تازه در رگ‌های تئاتر مشهد

طاهونچی می‌گوید: نسل جوان امروز با زمانی که من نوجوان بودم بسیار تفاوت دارد. در آن زمان ما به صورت خودجوش همراه با مردم و شور انقلابی در مساجد محل سرکلاس قرآن می‌نشستیم و چون مسجد محل ما جوانان پرانگیزه‌ای برای کارهای هنری و اجرای مراسم‌های مذهبی و نمایش‌های انقلابی داشت ما هم جذب کارهای نمایشی شدیم و سوژه‌ای را انتخاب و در مسجد اجرا می‌کردیم. حال ما با نسل دانش‌آموخته تئاتر روبه‌رو هستیم. دیگر تئاتر خودجوش کارکردی ندارد.

تئاتر فاخر مشهد که جایگاهی کشوری داشت دارد پوست می‌اندازد و نسل جدید تئاتر پس از چند سالی که تئاتر مشهد با از دست دادن هنرمندان صاحبنام در حالتی از بودن و نبودن تماشاگر به کار ادامه داد، جان تازه‌ای گرفته است و نسل جدید تئاتر مشهد می‌تواند بار دیگر تئاتر مشهد را به جایگاه اصلی‌اش برساند و این در حالی است که متولیان تئاتر مشهد باید چتر حمایت خود را روی تئاتر مشهد باز نمایند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.