۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 662668

شاندیز یکی از شهرهای زیبا و ییلاقی ایران است که در ۱۵ کیلومتری غرب مشهد قراردارد.

سفر اکتشافی به بندری در خشکی

این شهر هرچند به داشتن رستوران‌ها و شیشلیک معروف آن شهره است اما جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که شاید برخی از این مناطق برای خیلی از ما ناشناخته باقی مانده است.

 در این نوشته قصد داریم به یکی از این تفرجگاه‌های کمتر شناخته شده شاندیز بپردازیم.کلاته ابراهیم‌آباد تنها روستای کردنشین شهرستان طرقبه شاندیز است که در فاصله‌ دو کیلومتری غرب شاندیز واقع شده است. نژاد ساکنان روستا کرد بوده و از طوایف کرمانج و از قبیله «حمزه کانلو» هستند که در حرکتی تاریخی، کردها به مناطق مختلف خراسان کوچ کرده‌اند و با سرکردگی ابراهیم خان، یکی از سرداران نادرشاه، در این منطقه اسکان یافته‌اند. تقریباً همگی نام فامیلی‌شان «کریمی» است.

روستاهای غرب شاندیز با رودخانه‌های پرآبشان شناخته می‌شوند و به واسطه قنات‌هایشان معروف‌ هستند. قنات روستای ابراهیم آباد نیز با آب زلالش شهره است؛ گفته می‌شود آب این قنات یکی از بهترین آب‌های معدنی ایران است.این قنات دو رشته آب دارد که به یکی «رشته رو» و دیگری «نخ گود» می‌گویند. اگر حتی یک کیسه پلاستیکی را داخل نخ گود بیندازید، فشار آب آن را بالا می‌آورد. در گذشته مردم به کلاه‌هایشان سنگ می‌بستند و پایین می‌انداختند و بعد از مدتی آب آن را بالا می‌آورد.

این ویژگی منحصر به فرد از جاذبه‌های گردشگری روستاست.غذاهای متنوع کردی ساکنان روستا ازجمله: بورمه پلو با گندم، کاچی، شیرکو، بلغورشیر و نان‌های محلی مثل فتیرمسکه، نان سوری، نان پیازی، نان سیب‌زمینی، نان سبزی، نان غلفتی در کنار تپه ماهورهای بزرگ و کوچک، سرسبزی باغات، چشمه‌های گوارا و موقعیت جغرافیایی روستا که به عنوان شاهراه منطقه شناخته می‌شود، می‌تواند اوقات فراغت خاطره‌انگیزی را برای گردشگران رقم بزند.

اما اهالی روستا خود برای تفریح به جایی به نام «بندر» که در همان نزدیکی قرار دارد و بیشتر به مکانی رؤیایی تعبیر می‌کنند، می‌روند؛ جایی در میانه راه ابراهیم‌آباد به ابرده که البته روستاییان علاقه چندانی به معرفی دقیق مکان آن ندارند چرا که دل نگرانند از آسیب‌هایی که معرفی این مکان و حضور انبوه گردشگران می‌تواند به طبیعت بکر وارد کند.

 می‌گویند ترجیح می‌دهیم اینجا یک مکان بکر برای طبیعت دوستان باقی بماند.حال اگر شما دوستدار طبیعت هستید و نمی‌خواهید از لذت تماشای طبیعت سبز و رؤیایی، آب زلال و درختان پیچ خورده اطراف آب محروم بمانید، سری به کلاته ابراهیم‌آباد بزنید و با راهنمایی اهالی خونگرم روستا، این منطقه زیبا و بکر را کشف کنید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.