گیلان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: ذخیره آب سد سفیدرود گیلان امسال در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافت.

	ذخیره آب سد سفیدرود گیلان ۵۰ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان ، وحید خرمی با بیان اینکه ذخیره آب سد سفیدرود امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است اظهار داشت: مشکل کمبود آب زراعی که در روزهای اخیر در برخی نقاط استان گیلان ایجاد شده به‌خاطر نقص در خطوط انتقال آب است.

وی حجم و گنجایش محدود خطوط و کانال‌های آبرسانی در فومنات و صومعه‌سرا را از دلایل اصلی کمبود آب زراعی در این مناطق اعلام کرد و افزود: اگر شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای انتقال آب سفیدرود به این مناطق با محدودیت‌های زیرساختی مواجه نبود این مشکلات نیز حادث نمی‌شد.

خرمی با بیان اینکه نیاز آبی در فومنات و صومعه‌سرا بسیار بیشتر از گنجایش و ظرفیت کانال‌ها و خطوط آبرسانی آن‌ها است تصریح کرد: راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ، حفر چاه‌ها و یا اجرای طرح نوبت‌بندی آب از جمله راهکارهایی است که شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای حل مشکل کمبود آب این مناطق در پیش گرفته است.

وی اجرای طرح نوبت‌بندی کردن آب در صومعه‌سرا و بروز یکسری چالش‌ها در آن منطقه را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: احیاء آب‌بندان‌ها به ویژه با اجرای شیوه‌نامه خوبی که برای آن در استان گیلان به تصویب رسید می‌تواند در سنوات بعدی معضل کمبود آب در برخی مناطق را تا حد بسیار زیادی برطرف کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان امکان انتقال آب بیشتر از سد سفیدرود به مناطقی نظیر فومنات یا صومعه‌سرا را به علت نبود زیرساخت‌های لازم فعلاً شدنی ندانست و گفت: با وجود حجم زیاد برداشت‌های بیشتر از حد مجاز آب و یا حتی برداشت غیرمجاز، شرکت آب منطقه‌ای گیلان هیچ وقت به دنبال درگیری با کشاورزان نبوده است.

وی احیاء آب‌بندان کیاکلایه لنگرود را راهکاری مناسب برای جبران کمبود آب زراعی در شالیزارهای برخی از قسمت‌های این منطقه اعلام کرد و افزود: ظرفیت این آب بندان هم‌اکنون حدود ۲ و نیم میلیون مترمکعب است که در صورت احیاء و ساماندهی، گنجایش آن به ۳ و نیم میلیون مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.