دبیر جایزه جهانی گوهرشاد گفت: حرکت در مسیر جریان‌سازی فرهنگی با معرفی الگوی زن مسلمان از اهداف برگزاری جایزه جهانی گوهرشاد است.

هدف جایزه جهانی گوهرشاد جریان‌سازی فرهنگی با معرفی الگوی زن مسلمان است

به گزارش قدس آنلاین، علی سروری در نشست خبری چهارمین دوره جایزه جهانی گوهرشاد که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در دفتر معاونت علمی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: در بند چهارم منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب برای آستان قدس رضوی به نشر معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع) تأکید شده است.

وی ابراز کرد: یکی از راه‌های نشر معارف قرآن و مکتب اهل بیت(ع)، معرفی و برجسته‌سازی الگوی زن مسلمان است؛ شخصیت‌های بزرگی همچون حضرت مریم، آسیه و شخصیت‌های اسلامی مانند حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س)، به عنوان شخصیت‌های برجسته در قرآن معرفی شده‌اند و سیره زندگانی آنان الگوی زن مسلمان امروز است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بانو گوهرشاد از شخصیت‌های برجسته و فرهیخته‌ای است که حدود ۶۰۰ سال پیش مسجد گوهرشاد را بنا و موقوفاتی را برای عمران و توسعه این مسجد وقف کرد. این بانو نه تنها به فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی پرداخت، بلکه جریان حکومتی را به سمت فرهنگ و هنر سوق داد.

وی افزود: بانو گوهرشاد مسجد را در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) ساخت و پایداری این بنا نیز به دلیل مجاورت آن در بارگاه منور رضوی است؛ این بانوی فرهیخته مکانی را با عنوان دارالحفاظ برای حافظان قرآن کریم ساخت تا به اشاعه معارف قرآنی کمک کند.

سروری ادامه داد: در طول تاریخ شمار بانوانی که خدمات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته‌اند بسیار است؛ در زمان حال نیز بانوان زیادی داریم که در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، پزشکی و... خدمت‌رسانی می‌کنند.

ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت(ع)

وی اظهار کرد: آستان قدس رضوی با هدف ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) با تأکید بر سیره رضوی، برای تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در زمینه‌های گوناگون در ایام ولادت امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، همه ساله ۸ نفر از بانوان را شناسایی و تقدیر می‌کند که امسال نیز مانند سال گذشته به ۴ بانوی ایرانی و ۴ بانوی خارجی این جایزه اهدا خواهد شد.

سروری گفت: ترویج فرهنگ نیکوکاری طبق آموزه‌های قرآنی و فعالیت بانوان در سراسر جهان از سوی دبیرخانه این جشنواره رصد می‌شود، فرهیختگی عبارت از سرآمدی، حسن اشتهار و انقلابی بودن است که در سطح ملی شامل اعتقاد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی میشود و انقلابی بودن نیز در سطح خارج از کشور، عبارت از هواداری از ایران و انقلاب اسلامی و ایستادگی در جبهه مقاومت است.

شبکه‌سازی بانوان فرهیخته

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد خاطرنشان کرد: نخستین جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد در سال ۹۵ با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و مهمانان خارجی و داخلی در بارگاه منور رضوی برگزار شد. تا کنون ۳ دوره از این جشنواره برگزار شده و امسال نیز هم‌زمان با ایام دهه کرامت، چهارمین دوره از این همایش برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را شبکه‌سازی بانوان فرهیخته و نیکوکار دانست و افزود: انتظار داریم برگزیدگان جایزه جهانی گوهرشاد با دبیرخانه ارتباط دائمی برقرار کنند؛ همچنین معرفی گزینه‌های برتر برای دریافت جایزه در دوره‌های بعد، گسترش فرهنگ نیکوکاری در سطح بانوان به ویژه جوانان و نوجوانان، تلاش برای معرفی بیشتر ابعاد شخصیت حضرت رضا(ع)، خدمت افتخاری برای امام هشتم(ع) در هر جای جهان با نام و یاد ایشان، انتقال تجربه‌های نیکوکارانه به سایر بانوان به ویژه شبکه نیکوکاری جایزه جهانی گوهرشاد، از دیگر فعالیت‌هایی است که از برگزیدگان انتظار می‌رود.

محورهای هشت‌گانه جایزه جهانی گوهرشاد

به اعتقاد این مقام مسئول، نیکوکاری دارا بودن کارنامه‌ای برجسته و شاخص از خدمات عام‌المنفعه است که عرصه و محورهای «ایثار و شهادت»، «مقاومت و بیداری اسلامی»، «آموزشی، علمی، پژوهشی»، «فرهنگی، هنری، رسانه‌ای»، «وقف و امور خیریه»، «امور عمرانی»، «امور پزشکی» و «مدیریت و کارآفرینی» را شامل می‌شود.

ارسال ۱۲۰ روزمه داخلی و خارجی به دبیرخانه

وی خاطرنشان کرد: برای معرفی شخصیت‌ها از منابع متعددی استعلام گرفته می‌شود؛ امسال نیز مانند سال‌های گذشته تعداد ۶۰ رزومه داخلی و به همین تعداد رزومه از بانوان خارجی به دبیرخانه ارسال شده که در مرحله نخست از هر کدام ۲۰ نفر انتخاب می‌شوند و در پایان نیز این تعداد به نیت هشتمین امام شیعیان به عدد ۸ می‌رسد.

دبیر جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد به روند گزینش بانوان اشاره کرد و گفت: گزینش بانوان فرهیخته با بررسی و ارزیابی ۱۷ داور داخلی و خارجی در کمیته انتخاب انجام می‌گیرد که این داوران متشکل از ۴ صاحب‌نظر در رشته‌های تخصصی، نمایندگان کمیته‌های تخصصی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

وی افزود: منتخبان این جایزه از طریق ثبت‌نام داوطلبان و معرفی سازمان‌های بین‌المللی، نهادها و مؤسسات فرهنگی و اجتماعی داخلی و خارجی شناسایی می‌شوند.

سروری گفت: انتخاب بر اساس ۸ محور یاد شده و با وسعت نظر انجام میشود و هر کس از هر مذهب و دین توحیدی در مرحله دریافت این جایزه می‌تواند قرار بگیرد. تلاش ما همواره بر این بوده تعریف ما از نیکوکاری صرفا وقف نباشد و تنوع داشته باشیم. سعی شده افرادی از همه محورهای هشت‌گانه منتخب شوند و به برخی که در دو  یا سه بخش به این جایزه راه یافته‌اند، تنها یک جایزه اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: در سه دوره برگزاری این مراسم از ۲۴ بانوی فرهیخته و نیکوکار کشورهای ایران، نیجریه، کنیا، عراق، ترکیه، روسیه، کویت، بحرین، انگلیس، تانزانیا و تایلند تجلیل شده‌ است.

راه‌اندازی سایت دبیرخانه به ۶ زبان زنده دنیا

سروری به راه‌اندازی سایت دبیرخانه این جشنواره اشاره کرد و گفت: سایت دبیرخانه به نشانی http://goharshad.aqr.ir هم‌اکنون به ۶ زبان فارسی، انگلیسی، آذری، اردو، روسی و عربی راه‌اندازی شده که علاوه بر سایت، این دبیرخانه آماده ارائه پیشنهاد پایان‌نامه نیکوکاری و وقف است، ارتباط دبیرخانه با افراد به ویژه برگزیدگان از طریق کانالهای مجازی ادامه می‌یابد. این ارتباط به عنوان‌های مختلف حفظ می‌شود و برخی برگزیدگان منبع معرفی اشخاص دیگر بوده و حتی به عنوان داور حضور مییابند.

وی ابراز کرد: طی یک سال گذشته به استان‌های مختلف سفر کردیم و دو استان تهران و یزد در برگزاری همایش جایزه جهانی گوهرشاد و معرفی بانوان فرهیخته شهر خود پیش‌قدم شدند.

دبیر جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد، زمان برگزاری چهارمین دوره این جشنواره را ۱۹ تیر اعلام کرد و گفت: این مراسم ساعت ۱۰ صبح در تالار قدس حرم مطهر رضوی با حضور نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین مهمانان خارجی برگزار میشود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.