همدان- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از زیرکشت بودن ۱۴۰ هکتار مزارع شهرستان با کلزا خبر دادو گفت: تا ۳ سال آینده این سطح زیرکشت به ۵۰۰ هکتارافزایش می‌یابد.

 همدان ۱۴۰ هکتار کلزا زیر کشت دارد
 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسین فضلی امروز در هنگام بازدید خبرنگاران از مزرعه کشت کلزا در شهرستان افزود: برنامه ریزی کشت کلزا برای استان همدان هم در این بازه زمانی  ۱۸ تا ۲۰ هزار هکتار است که مقدار وابستگی ۸۵ درصد کشور را به تامین ماده اولیه دانه های روغنی کاهش دهد.
وی اظهار کرد: زمان کاشت کلزا اهمیت خاصی دارد و کشاورزان باید افزون بر رعایت زمان کاشت از بذرهای مرغوب هیبرید( نپتون و هیدورمیل) استفاده کنند کشت کلزا در هر هکتار باید در حدود ۴ تا ۴.۵ کیلو گرم بذر اصلاح شده استفاده شود تا تراکم مورد نیاز حفظ شود.
 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: گیاه کلزا به دلیل تامین اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی ایران به وارد کردن دانه روغنی اهمیت زیادی دارد و دولت به صورت تضمینی دانه تولید شده را از کشاورزان به قیمت ۳هزار و ۴۵۰ تومان خریداری می‌کند که ۲.۵ برابر قیمت تضمینی گندم است.
فضلی تاکید کرد: گیاه کلزا نسبت به گندم کم‌آب‌بر است و  برای کشاورزان هم به لحاظ قیمت و هم هزینه کاشت و داشت و برداشت مقرون به صرفه خواهد بود و دولت هم با قیمت تضمینی مناسب آنرا خریداری می‌کند.
سید احمد محمدی کشاورز روستای انصار الامام هم با تایید کم‌آب بر بودن کاشت کلزا افزود: این گیاه نسبت به هزینه کاشت جو و گندم هزینه‌ کم‌تری به دلیل آبیاری کم آن دارد. اما دولت باید قیمت خرید تضمینی آن را افزایش دهد.
 وی با تاکید بر اینکه کشاورزان به دنبال تامین امنیت غذایی و خودکفایی کشور هستند اظهار کرد: کشاورز در شرایط کنونی تولید به حمایت نیاز دارد و در کاشت کلزا این حمایت با افزایش قیمت تضمینی محقق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.