معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سهم دولت از سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی پایین است، گفت: با توجه به وجود 49 شهرک صنعتی در این استان و وجود شاخص‌ها و پتانسیل‌ها، خراسان رضوی جزو چهار یا پنج استان برتر کشور محسوب می‌شود.

سهم دولت از سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی پایین است

به‌گزارش قدس آنلاین ، محسن صالحی‌نیا ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در ساختمان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی دارای صنایع بزرگ و متوسط  و از استان‌های شاخص در در این خصوص در کشور است، گفت: این استان بین 5 تا 6 درصد صنایع کشور را در خود جای داده و در صنایعی نظیر فولاد، نساجی، لوازم خانگی و صنایع تبدیل کشاورزی از جمله استان‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: با توجه به وجود 49 شهرک صنعتی در خراسان رضوی و  شاخص‌ها و پتانسیل‌ها، این استان جزو چهار یا پنج استان برتر کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم دولت از سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی پایین است، متذکر شد: در مقطعی هستیم که در وزارت صنعت بسیاری از اختیارات تفیض شده است، سال گذشته با پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت کارگروه رفع موانع تولید ایجاد و در این خصوص اختیارات بسیاری به‌استانداران داده شد، در نهایت این طرح به‌مجلس برده شد که به‌قانون تبدیل شود.

صالحی نیا تصریح کرد: البته در مواقعی نیاز است که تصمیمات در سطح کلان بیان شود، اما نگاه ما تفیض اختیارات به‌استان‌ها است.

هنوز سهم خراسان رضوی از صندوق توسعه ملی محقق نشده است

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم به‌ظرفیت معادن اشاره کرد و گفت: چنانچه معادن ما فعال شود، درآمد آن با درآمد نفت برابری می‌کند.

حمید بنایی با اشاره به‌مشکلات در حوزه شهرستان‌ها، اضافه کرد: با ایجاد بیش از 180 هزار اشتغال در خراسان رضوی، هنوز این میزان ایجاد شغل وجود دارد که این موضوع می‌طلبد بیش از این بکوشیم.

وی تاکید کرد: وقتی از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوییم، چرا در این مسیر به‌درستی وارد نمی‌شویم تا بحث اشتغال و رونق تولید هم محقق شود؟

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی تاکید کرد: می‌گوییم کشور را گران اداره می‌کنیم، اما باوجود این تاکیدات اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

بنایی عنوان کرد: با وجود 45 شهرک صنعتی در خراسان رضوی 5 درصد صنایع کشور را داریم که با توجه به‌مشکلاتی که صنعتگران با بانک‌ها دارند، امید است با پشتکاری که رئیس جدید صنعت، معدن و تجارت این استان  دارد، این مشکل مرتفع و 50 درصد سهم صندوق توسعه ملی که هنوز محقق نشده، محقق شود.

کشور را گران اداره می‌کنیم

در ادامه این نشست، معاون امور هماهنگی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب، بر اقتصاد تاکید فراوان دارند و چالش آن را هم بروکراسی اداری دانستند.

علی رسولیان تاکید کرد: متاسفانه به‌دلیل بروکراسی اداری سنگین، برخی اقدامات سخت انجام می‌شود.

وی ضمن بیان این موضوع که 91 اختیار را که برای توسعه استان احصا کردیم، خاطرنشان کرد: برای ارزیابی زیست محیطی، مدت‌ها سردرگم بودیم، به‌طور مثال در سبزوار یک مرکز سال‌ها درگیر ارزیابی زیست محیطی است.

معاون امور هماهنگی استانداری خراسان رضوی یادآور شد: سال گذشته 8 هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات مالی پرداخت کردیم و در سال جاری به‌ما قول داده شد که 15 هزار میلیارد تومان پرداخت شود، قرار است سهم صنعت را به 30 درصد برسانند.

رسولیان ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در خراسان رضوی در حال پیگیری است، تدوین برنامه مدون با کمک صنایع و سازمان‌ها است و برای اینکه این برنامه اقتصادی اجرایی شود 25 وظیفه را مشخص کردیم.

وی با اشاره به‌وجود بیش از 500 هزار تن گوگرد در خراسان رضوی، گفت: این موضوع ظرفیت خوبی برای صنایع محسوب می‌شود که امید است بتوانیم تولید فسفات در این استان برای کشور انجام شود.

معاون امور هماهنگی استانداری خراسان رضوی این شرایط سخت را نیازمند جرات و جسارت از جانب مدیران دانست و بیان کرد: متاسفانه ما کشور را گران اداره می‌کنیم، در افغانستان یک نان باکیفیت یک هزار و 500 تومان فروخته می‌شود و این مشخص است که فرآیندها در کشور ما باتوجه به‌این میزان یارانه‌ای که اختصاص می‌دهیم، گران هستند.

وجود حدود 220 واحد صنفی در خراسان رضوی

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به‌خدماتی که رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی انجام داده است، گفت: رشدی که اصناف در دوره وی تجربه کرد، در هیچ دوره‌ای تجربه نکرد.

محمود بنانژاد مشهدی به‌ارائه گزارشی از اقدامات اتاق اصناف در 6 سال گذشته اشاره کرد و تشکیل دبیرخانه نظارت، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، اجرای طرح‌های بازرسی و نظارت، حضور در طرح‌های تنظیم بازار، تلاش برای تشکیل شهرک‌های صنفی جدید و تشکیل شرکت مادر تخصصی اصناف را بخشی از این اقدامات برشمرد.

وی با اشاره به‌ظرفیت‌های استانی در بخش اصناف، اضافه کرد: امید است با کمک به‌هم بتوانیم قدمی در مسیر توسعه بازار و اصناف برداریم.

عضو اتاق اصناف ایران مشهد یادآور شد: در خراسان رضوی حدود 220 واحد صنفی وجود دارد که بیش از 100 واحد از آن در مشهد است، از این میزان، 22 درصد واحدها تولیدی، 18 درصد خدماتی و 45 درصد واحدهای توزیعی هستند.

 با تغییر یک رئیس هم اتفاق خاصی در خراسان رضوی رخ نمی‌دهد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که یک وزیر به ‌تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد، بنابراین با تغییر یک رئیس هم اتفاق خاصی در این استان رخ نمی‌دهد.

حسن حسینی با اشاره به‌اینکه متاسفانه برخی از مدیران که مدیری در کشور می‌شوند، شهرستان‌ها را به‌فراموشی می‌سپارند، بیان کرد: به‌طور مثال برای ثبت سفارش، همه را به‌تهران می کشاندند که مشکلات بسیاری را به‌وجود می‌آورد، حال امروز که به‌استان‌ها تفیض کردید چه شد؟، جز این است که همه راضی شدند.

وی با اشاره به‌اینکه متاسفانه مدیران، خود اسباب نارضایتی را فراهم می‌کنند، تاکید کرد: نیم نگاهی به‌پروازهای تهران ـ مشهد بیندازید، همه هر روز صبح در فرودگاه‌ها هستند برای انجام وظایف و این خود هم تولید هزینه و هم خطر می‌کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی متذکر شد: استانی مانند خراسان رضوی که سالی 30 میلیون نفر زائر دارد، باید مدیرانی داشته باشد تا با در دست داشتن اختیارات لازم، بتوانند فعالیت کنند.

حسینی ضمن اعلام آمادگی تمام تشکل‌های بخش خصوصی برای کمک به‌سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، عنوان کرد: کمک می‌کنیم تا از این شرایط تحریم به‌درستی عبور کرده، چنانچه در این مسیر تحریم‌های داخلی هم حذف شود، مشکلی رخ نمی‌دهد.

 این کنار رفتن‌ها به‌معنی حذف نیست

رئیس سابق صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به رزومه فعالیت کاری خود در این سازمان، گفت: این کنار رفتن‌ها به‌معنی حذف نیست، یکی از نقاط خوب برای رشد این است که این تغییرات را بپذیریم.

راضیه علیرضایی با اشاره به اینکه در حوزه اصناف و معدن کار می‌کنم، بیان کرد: بنابراین قوای ما برای رشد کردن خیلی بیشتر از این است که نگران کنار رفتن باشیم.

ضرورت متعادل‌سازی ابلاغیه‌ها

در ادامه این مراسم، رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به لزوم توسعه هم‌افزایی در این استان، گفت: باید هر کدام از ما که دارای تریبون و قلم است، این نکته را مورد تاکید قرار دهد تا در نهایت به‌عنوان یک مدل بتوانیم آن را در سطح کشور توسعه دهیم.

محمدرضا مس‌فروش بیان کرد: ما باید ابلاغات را متعادل‌سازی کنیم و آن را وحی منزل ندانیم تا بتوانیم در مسیر توسعه گام برداریم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از فعالیت 6 ساله راضیه علیرضایی رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تقدیر شد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.