مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان گفت: هر کس در گیلان از قدیم بن مایه ای داشته باشد با آوای رضوی بزرگ شده و لالایی فرزندان ما ریشه در آوای رضوی دارد.

لالایی فرزندان ما ریشه در آوای رضوی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان در مورد برنامه های استان گیلان در دهه کرامت رضوی گفت: جشنواره امام رضا(ع) در سه شهرستان لاهیجان، رشت و فومن البته بخش ماسوله تحت عنوان آوای ارادت رضوی برگزار شد.

وی افزود: این جشنواره بن مایه علوی دارد. همه واقف هستند که اولین حکومت شیعی یعنی آل بویه در گیلان تشکیل شده است، به همین خاطر ارادت به اهل بیت(ع) به ویژه ثامن الحجج (ع) در گیلان ریشه دار است؛ از این رو هر کس در گیلان از قدیم هم بن مایه ای داشته باشد با آوای رضوی بزرگ شده و لالایی فرزندان ما ریشه در آوای رضوی دارد.

فاضلی با اشاره به رسم و رسومات گیلان بیان داشت: از قدیم هم چاووشی خوانی در گیلان یک رسم قدیمی برای سفر به مشهد مقدس بوده است. چاووشی خوان ها نغمه های زیبا در دستگاه افشاری می خواندند و نوعی نوستالژیک برای تمام گیلانی ها دارد. خوشحال هستیم که توانستیم ارتباط نوستالژیک را به صحنه بیاوریم و اشتیاق گیلانی ها برای شنیدن آواهای رضوی گواه صادق بر این مدعاست. 

وی در پاسخ به این پرسش که استقبال مردم در ارتباط با آوای گیلکی یا موسیقی گیلکی را چگونه دیدید، گفت: تنها گیلکی نیست؛ بلکه تالشی، ترکی و گالشی نیز جز آن است، یعنی لهجه ها و گونه های مختلف زبانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان با اشاره به اینکه تمام اقوام در ارتباط با ثامن الحجج(ع) وحدت و همدلی دارند، گفت: به طور نمونه در تالش وقتی تالشی چاووشی می خواند نوعی همدلی و همراهی وجود دارد و حضرت ثامن الحجج(ع) برای مردم با هر گونه عقیده و زبانی، نقطه وصل و همدلی است، امیدوارم این رویداد تداوم داشته باشد؛ چون بن مایه آن در گیلان است.

فیروز فاضلی در پاسخ به این پرسش که پتانسیل استان را در مورد هنرمندانی که شرکت می کنند چگونه می بینید، گفت: هنر با مردم زنده است و هنرمند با نَفَس مخاطب راه می رود.

وی ادامه داد: به همین خاطر هم هنرمندان از این برنامه راضی هستند و هم مخاطبان. برنامه ها که اجرا می شود علاوه بر اینکه صندلی ها پر می شود، مردم می ایستند این نغمه ها را به گوش جان می سپرند؛ لذا عملا تلفیق بین هنرمند و مخاطب در این برنامه در نوع اعلای خودش دیده می شود.

شایان ذکر است هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) توسط بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سال جاری در رشته‌های گوناگون و به میزبانی استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود. در همین راستا استان گیلان، طی روزهای گذشته میزبان ویژه برنامه آوای ارادت رضوی بود که با گروه‌های موسیقی گیلکی در دو بخش تالشی و گالشی در شهرهای مختلف این استان همراه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.