اهواز-زمین لرزه‌ای به قدرت ۵.۷ درجه در امواج درونی زمین (ریشتر) صبح دوشنبه شهرستان مسجد سلیمان خوزستان را لرزاند که در پی آن پس لرزه‌هایی در بسیاری از مناطق استان احساس شد.

خوزستان در تب و تاب امدادرسانی

قدس آنلاین-گروه استان ها: از آن جا که کانون این زمین لرزه شهر «گلگیر» مسجد سلیمان بود در این حادثه ۱۰۴ نفر مصدوم و یک نفر به دلیل ترس دچار عارضه قلبی شد و جان خود را از دست داد.

گفتنی است مردم مسجد سلیمان از زمان وقوع زلزله تا پایان شامگاه دوشنبه افزون بر ۱۲ پس لرزه را پشت سر گذاشتند که در همین راستا استاندار خوزستان از مردم خواست تا از خوابیدن در منازل و اماکن مسقف خودداری کنند.

مسئولان در کنار مردم

در همین حال استاندار خوزستان در نشست شورای مدیریت بحران در فرمانداری مسجد سلیمان از مسئولان شهرستانی و استانی درخواست کرد تا حصول اطمینان از وضعیت مسجدسلیمان در کنار مردم بمانند.

غلامرضا شریعتی در این نشست اظهار کرد: همان طور که تعهد دادیم در سیل تا اتمام مشکلات در کنار مردم باشیم اینجا هم تا رفع تمام مشکلات در کنار مردم مسجدسلیمان هستیم و خسارت‌های وارده را جبران می‌کنیم و نمی‌گذاریم مردم دچار نگرانی یا تشویش شوند.

استاندار خوزستان گفت: مردم همه مناطق استان برای ما برابر هستند زیرا ما هموطن هستیم اما باید مسئولان شهرستان و استان نیز آمادگی لازم را داشته باشند تا این وضعیت به خوبی مدیریت شود و مشکل خاصی برای مردم مسجدسلیمان پیش نیاید.

زیر ساخت ها آسیب جدی ندید

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این رابطه گفت: زیرساخت های آب، برق، تلفن و گاز در مسجد سلیمان و دیگر نواحی تحت تاثیر زلزله آسیبی ندیدند.

کیامرث حاجی زاده اظهار داشت: در زمان وقوع زلزله به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی، گاز برای ساعاتی قطع شد اما زیرساخت ها و راه‌های استان آسیبی ندیدند.

مردم مسجد سلیمان از زمان وقوع زلزله تا پایان شامگاه دوشنبه افزون بر ۱۲ پس لرزه را پشت سر گذاشتند که در همین راستا استاندار خوزستان از مردم خواست تا از خوابیدن در منازل و اماکن مسقف خودداری کنندوی با اشاره به اینکه به پنج شهرستان در این بحران اعلام آماده باش شد توضیح داد: بلافاصله در هنگام وقوع زمین لرزه ستاد بحران شهرستان‌ها در مسجدسلیمان، هفتکل، باغملک، ایذه، لالی و اندیکا تشکیل شد و به همراه مسئولان امداد ونجات استان و اورژانس در منطقه حاضر شدیم و از مناطق مختلف بازدید میدانی داشتیم.

وی با اشاره به خسارت های وارده توضیح داد: ارزیابی اولیه نشان می‌دهد که منازل و بناها بین پانزده تا ۵۰ درصد در شهر و روستاهای بخش گلگیر و بخش مرکزی آسیب دیده اند.

حاجی زاده بیان کرد: هلال احمر به اندازه کافی چادر در مناطق مختلف توزیع کرده است.

وی با اشاره به آسیب وارده به بیمارستان نفت مسجد سلیمان گفت: این بیمارستان که قسمتهایی از آن ریزش کرد قدیمی است اما بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان به صورت کاملاً آماده پای کار آمده است و تیم‌های پزشکی جدید به منطقه اعزام شدند.

ضریب خطر پذیری

مدیرعامل هلال احمر جمعیت هلال احمر خوزستان نیز با بیان اینکه افزون بر یک هزار واحد مسکونی آسیب دیده است بیان کرد: ضریب خطر پذیری با توجه به خسارت وارده به منازل آسیب دیده بالا است لذا از مردم خواسته شد تا در مکان‌های روباز مستقر نشوند.

علی خدادادی در شورای هماهنگی مدیریت بحران در فرمانداری مسجدسلیمان افزود: با توجه به نوع کانون‌های زمین لرزه می‌توان گفت این کانون‌ها قابلیت زمین لرزه‌های ۶.۸ ریشتر و بیشتر را نیز دارند.

وی با اشاره به ادامه زمین لرزه‌ها گفت: امیدواریم زمین لرزه‌ها سیر صعودی پیدا نکنند در هر صورت آمادگی کامل از سوی هلال احمر وجود دارد.

خسارت به مدارس ایذه

فرماندار ایذه در استان خوزستان نیز با بیان اینکه چندین خانه در روستاهای این شهرستان نیز بین ۱۰ تا ۴۰ درصد و ۶ ترانس برق دچار خسارت‌های جدی شدند بیان کرد: همین موضوع باعث قطعی برق در برخی مناطق این شهرستان شد.

مصطفی سمالی بیان کرد: این حادثه ۱۱ مصدوم داشت که از این تعداد هفت نفر سرپایی درمان و چهار نفر دیگر بستری شدند.

وی گفت: ۱۰ مدرسه روستایی این شهرستان در اثر پس لرزه‌های زمین لرزه صبح دوشنبه مسجد سلیمان خسارت دید.

اعزام ماشین آلات سنگین به مناطق زلزله زده

شایان ذکر است مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز از ارسال و اعزام تعدادی ماشین آلات سنگین برای کمک رسانی و آواربرداری احتمالی به مناطق زلزله زده روستایی مسجدسلیمان خبر داد.

مسعود انصاریان با اشاره به اینکه هنوز از میزان خسارات وارده زلزله در مناطق روستایی این شهرستان اطلاعات دقیقی دریافت نشده افزود: گروه‌های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز پس از وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری که مرکز آن بخش "گلگیر" از توابع شهرستان مسجدسلیمان بوده به مناطق روستایی عزیمت کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.