خراسان شمالی- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از پیش بینی ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن سیب از سطح باغات استان خبر داد.

پیش بینی برداشت ۶۹ هزار تن سیب در سطح باغات خراسان شمالی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان سطح کل باغات سیب استان را ۳۸۸۵ هکتار عنوان کرد و گفت: از این سطح باغات، ۳۶۰۰ هکتار آن بارده است.

وی با بیان اینکه میانگین عملکرد باغات سیب استان ۱۹ تن در هکتار است افزود: با این وجود باغداران پیشرو با اجرای مدیریت های فنی و رعایت اصول به باغی عملکرد های بیش از ۱۲۰ تن در هکتار را تجربه کردند.

وی اظهار کرد: شهرستان های شیروان، اسفراین بیشترین سطح زیر کشت وتولید این میوه با کیفیت را به خود اختصاص داده اند.

شریکیان با اشاره به تنوع ارقام سیب استان اظهار داشت: برداشت سیب در استان بسته به نوع رقم متفاوت است ارقام زودرس شامل گلاب کهنز، عباسی اواخر خرداد، ارقام میان رس از قبیل شیخ امیری، سیب ترش و دورنگ فرانسه اواسطتیر و ارقام دیررس نظیر لبنانی زرد، لبنانی قرمز، گالا، فوجی، برابرن و گران اسمیت اواخر شهریور برداشت می شوند.

وی سرانه مصرف سیب در کشور را ۲۵-۲۴ کیلوگرم ذکر کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی سردخانه های بخش خصوصی به  ۱۰ هزار تن است که امکان ذخیره سازی محصول سیب برای باغداران عزیز را فراهم می سازد.

وی ادامه داد: در سال جاری عملیات اصلاح و نوسازی باغات سیب در سطح ۱۵۰ هکتاربا تامین نهال شناسه دار انجام شده است.

شریکیان همچنین افزود:  به منظور توسعه باغات ۱۱۵۰۰  اصله نهال سیب پایه رویشی از نهالستان های داخل استان  تامین و بین متقاضیان توزیع شده است.

وی ادامه داد: طی چهار سال اخیر ۶۰ هکتار باغات پایه رویشی سیب در شهرستان های استان توسعه یافته است که از مزایای سیب پایه رویشی نسبت به پایه های بذری می توان به  عملکرد بیشتر در واحد سطح، دریافت نور بیشتر و بالتبع بهبود کیفیت محصول، تسریع در باردهی و رسیدن به عملکرد اقتصادی اشاره کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: رعایت اصول به باغی نظیر تعذیه مناسب ومتعادل بر اساس آزمون خاک وبرگ  با مصرف کودهای شیمیایی ماکرو ،کوهای دامی پوسیده و ورمی کمپوست، کودهای آلی، محلول پاشی با ریز مغذی ها در زمان های مناسب، مصرف بردوفیکس، یخ آب زمستانه مبارزه تلفیقی و به هنگام با آفات ،پیشگیری از بیماری های قارچی، حذف علف های هرز، رعایت بهداشت کف باغ و انجام هرس اصولی اثرات بسیار مطلوب در افزایش کمی و کیفی محصول خواهد داشت.

وی توصیه کرد: باغداران عزیز به منظور تحقق اهداف موصوف با کارشناسان باغبانی ،حفظ نباتات و مروجین مستقر در مراکز جهاد کشاورزی یا مدیریت های جهاد کشاورزی مشورت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.