تحقیقی که اخیرا پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با مشارکت یک هزار و ۸۰۰ نفر از زائران مشهد انجام داده نشان می‌دهد، مدت حضور زائران در مشهد به‌طور متوسط ۵.۲ روز است و فقط ۲۶ درصد از زائران برای خرید سوغاتی به بازارهای اطراف حرم مراجعه کرده‌اند.

زعفران و لباس بیشترین سهم سوغاتی در چمدان زائران مشهد

به گزارش قدس آنلاین ، ورود میلیونی زائران طی ایام نوروز به شهر مشهد، سؤالاتی در ذهن ایجاد می‌کند که دانستن جواب این سوالات برای شهروندان جالب و برای مسؤولان زمینه‌ساز برنامه‌ریزی درست و منطقی است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که زائران مشهد در نوروز ۹۸ بیشتر به چه مکان‌هایی مراجعه و چه چیزهایی به‌عنوان سوغات خریداری کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های یک طرح پژوهشی که در آن یک هزار و ۸۰۰ زائر در نوروز ۹۸ مشارکت داشته‌اند، مدت حضور زائران در مشهد به‌طور متوسط ۵.۲ روز بوده است.

۲۶ درصد از زائران به بازارهای اطراف حرم مطهر مراجعه کرده‌اند 

کافی است سری به مشاوران املاک در محله‌های اطراف حرم مطهر بزنید تا با شنیدن اجاره‌های بالای بازارهای اطراف حرم حسابی متعجب شوید، رقم‌های بالایی که تنها توجیه‌اش به قول خودشان، زواری بودن این بازارها است، در حالی که طبق این آمار، فقط ۲۶ درصد از زائران برای خرید به بازارهای اطراف حرم مطهر رفته‌اند!

بر اساس این پژوهش ۵۹ درصد از زائران در پاسخ به این پرسش که آیا به بازارهای سطح شهر مراجعه کرده‌اند، پاسخ مثبت داده‌اند و از هر ۱۰۰ نفر زائر، تنها ۳۳ نفر به مراکز فرهنگی و هنری مراجعه کرده‌اند.

 ۲۵ درصد زائران به مراکز تفریحی مشهد مراجعه کردند

وفور مراکز تفریحی مانند پارک‌های آبی شاید این تصور را ایجاد کند که درصد بالایی از زائران در سفر خود به مشهد از این مراکز بازدید می‌کنند، اما جالب است بدانید طبق این پژوهش، ۷۵ درصد از زائران در نوروز ۹۸، به این اماکن اقبالی نداشته‌اند.

۹۱ درصد زائران از خانه‌های تاریخی مشهد بازدید نکردند!

بافت مرکزی مشهد و به‌ویژه محلات اطراف حرم مطهر رضوی هنوز هم با همه تخریب‌هایی که به‌بهانه نوسازی و بهسازی انجام می‌شود، باز هم انگشت شمار یادگارهایی از گذشته و تاریخ این شهر را در خود دارد، خانه‌های تاریخی ملک، داروغه، توکلی، پیشه‌وران، رجایی، کوزه‌کنان و امیری تعدادی از این خانه‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری مشهد مطرح باشد، اما فقط ۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این پژوهش اظهار کرده‌اند که از مراکز و خانه‌های تاریخی بازدید کرده‌اند و ۱۳ درصد به اماکن زیارتی غیر از حرم رفته‌اند.

زعفران و لباس بیشترین سهم سوغاتی در چمدان زائران مشهد 

بحث سوغاتی اما از آن سنت‌های ایرانی است که به‌خصوص در سفرهای زیارتی نمود بیشتری پیدا می‌کند و در واقع حسن ختام یک زیارت است، طبق پژوهش مذکور، ۲۱ درصد از زائرانی که در نوروز ۹۸ به مشهد آمده‌اند، سوغاتی نخریده‌اند.

 زعفران و لباس با میانگین مساوی حدود ۴۳.۵ درصد بیشترین کالاهایی بودند که به‌عنوان سوغاتی انتخاب شدند، بعد از آن انواع شیرینی‌جات با اختلاف بسیار کمی در لیست پر اقبال‌ترین سوغات‌های مشهد در نوروز ۹۸ قرار دارند، نخود و کشمش، بدلیجات و تسبیح، کیف و کفش، مهر و جانماز و اسباب بازی نیز در مرتبه های بعدی سوغات قرار دارند.

اما در این بین آبمیوه، عکس یادگاری، ادویه‌جات، زرشک و قالی و قالیچه کم‌ترین سهم را در چمدان زائران مشهد به خود اختصاص دادند.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.