رای الیوم گزارش داد آمریکا نه به تعهداتش احترام می‌گذارد و نه به توافقنامه‌هایی که امضا می‌کند، از این رو برای مقابله با آن باید در سنگر ایران ایستاد.

ایران به سریال باج‌خواهی آمریکایی‌ها پایان می‌دهد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ایران عزم خود را برای مقابله با باج خواهی غربی‌ها نشان داد از این رو همه جهان باید برای پایان دادن به رفتار یکجانبه آمریکا و اروپا در تحریم کشورهایی که زورگویی آن‌ها را نمی‌پذیرند، متحد شوند.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشت خود آورده است: مقامات ایرانی به وعده خود عمل کردند و غنی‌سازی اورانیوم را از روز یکشنبه از سرگرفتند، یعنی غنی سازی با میزان خلوصی بیشتر از آنچه در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین تهران و کشورهای بزرگ مورد توافق قرار گرفته بود. گزارش‌های نیمه رسمی حاکی از آن است که میانگین غنی سازی ممکن است ظرف روزهای آینده به ۲۰ درصد هم برسد.

عمل به این وعده، همزمان با پایان یافتن مدت ۶۰ روزه مقامات ایرانی به کشورهای اروپایی، نشان می‌دهد تهران مصمم است به صورت تدریجی اجرای مفاد توافقنامه را لغو کند، هرچند اروپایی‌ها از تهران می‌خواهند با وجود خروج ترامپ از توافق، همچنان به آن متعهد باشد.

عباس عراقچی به کشورهای اروپایی مهلت جدید ۶۰ روزه‌ای برای کاهش تحریم‌ها داد و اعلام کرد در غیر این صورت، ایران مرحله سوم اقدامات را به اجرا می‌گذارد که از نظر برخی کارشناسان، شامل افزودن بیش از ده هزار سانتریفیوژ و غنی سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصدی خواهد بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد مشاور ارشد خود را روز سه شنبه به تهران می‌فرستد. این یک پیام فوری به مقامات ایران در تلاش برای کاهش تنش است، اما انتظار نمی‌رود این پیام تاثیری داشته باشد مگر این که حامل تعهد جدی اروپایی‌ها برای اقدامات عملی در رفع تحریم یا عدم پایبندی اروپا و شرکای آن به تحریم‌های آمریکا ضد ایران باشد.

اقدام انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران که حامل ۳۰۰ هزار تن نفت است، کاسه صبر ایران را لبریز کرده است. توقیف کشتی قانونی نبود، نه بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و شورای امنیت و نه بر اساس تحریم‌های اروپایی ضد سوریه که احتمالا نفتکش به سوی آن رهسپار بود، هرچند ایران این موضوع را رد می‌کند.

انگلیس یکی از سه کشوری است که توافق هسته‌ای را امضا کرده است. اقدام این کشور در توقیف نفتکش حامل  نفت ایران به درخواست ترامپ و کابینه اش انجام شد، یعنی لندن در رویارویی با ایران، در جبهه آمریکا می‌ایستد. بعید نیست دو کشور دیگر یعنی فرانسه و آلمان هم همین موضع را داشته باشند هرچند آن را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند. مقامات ایران این اقدام انگلیس را راهزنی دریایی توصیف کردند.

مسئله عجیب این است که مسئولان آمریکایی و در رأس آن‌ها ترامپ، ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم می‌کنند و سایران به ویژه در اروپا و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در وین هم این حرف را تکرار می‌کنند. همه آن‌ها فراموش کرده اند که دولت ترامپ بود که به طور کامل از توافق هسته‌ای خارج شد و ایران با این حال بیش از یک سال، عمل کردن به آن را ادامه داد به این امید که جهان پر از نفاق حتی در حد یک کلمه، دولت آمریکا را سرزنش و تحریم‌های آن را محکوم کند و پایبندی به امضای توافقنامه و همه تعهداتش را خواستار شود.

ایران با موضع محکم خود در مقابله با قدرت اروپا و آمریکا می‌کوشد برای دیکتاتوری‌های آن‌ها مرزی قائل شود و آنان را به احترام به توافق‌هایی که به ویژه با کشورهای جهان سوم امضا می‌کنند، وادار کند. ایران به نمایندگی از فلسطینی‌هایی که معاهده اوسلو را ۲۶ سال قبل با اسرائیل امضا کردند و حتی یک بند از آن هم اجرا نشد، سخن می‌گوید، به نمایندگی از عراقی‌هایی که کشورشان اشغال شد، حرف می‌زند، به نیابت از مردم لیبی صحبت می‌کند که کشورشان هدف بمباران گسترده (بمباران هواییِ بزرگ، همه‌جانبه و پیش رونده) توسط اعضای پیمان ناتو قرار گرفت. ایران سخنگوی اغلب سوری هاست که آمریکا و متحدان عرب آن خواستند کشورشان را تکه پاره و از نقشه محو کنند، چون یک قدرت منطقه‌ای است که تسلیم شدن در برابر سیاست‌های اسرائیل را نمی‌پذیرد و از سرزمین‌های خود و فلسطینیان دست برنمی دارد.

چه کسی به آمریکا حق داده است هر کشور کوچک یا بزرگ را که سیاست‌های تحمیلی و سیطره واشنگتن بر نظام مالی جهان را نمی‌پذیرد، از چپ و راست هدف تحریم‌ها قرار دهد؟ چه کسی به اروپا حق داده است مانع رسیدن سوخت و غذا به بیش از ۴۰ میلیون سوری و عراقی و ۷۰ میلیون ایرانی شود؟

این جهان غرب که آمریکا و اسرائیل مدعی آن هستند، نه به تعهداتش احترام می‌گذارد و نه به توافقنامه‌هایی که امضا می‌کند. از این رو باید در سنگر ایران ایستاد، چه با آن موافق باشیم چه مخالف، زیرا ایران می‌کوشد این وضع استکباری کج و معوج را اصلاح کند و به سریال باج خواهی غربی‌ها پایان دهد. کارد به استخوان رسیده است و باید برای پایان دادن به این رفتار تحقیر آمیز و مسخره انتفاضه‌ای جهانی رخ دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.