سفیر جمهوری عراق در تهران توضیحاتی را درباره اروند رود و توافقات دوجانبه اخیر میان عراق و ایران ارائه کرد.

 اظهارات سفیر عراق درباره اروندرود و توافقات اخیر دوجانبه با ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دکتر سعد جواد قندیل سفیر جمهوری عراق در تهران در پاسخ به این سئوال که آخرین اقدامات عملی انجام شده در اجرای توافقی که اخیرا میان رئیس جمهور روحانی و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در خصوص لایروبی اروند رود و بازگرداندن کشتیرانی به آن انجام شده است، چیست؟ اظهار داشت : کمیته‌های مشترک(ایران و  عراق)، چندین نشست برگزار کردند که نتیجه آن، وضع نقشه راهی برای بازگرداندن کانال کشتیرانی اصلی به شط العرب(اروند روند) یا آنچه «خط تالوک» خوانده می‌شود، بر اساس مختصات جغرافیایی سال  ۱۹۷۵ و معاهده ۱۹۷۵ الجزایر و پروتکل‌های الحاقی به آن است که معنایش بازگرداندن مجرای شط العرب(اروندرود) به همان وضعی است که سال ۱۹۷۵ وجود داشت و شامل یک طرح اجرایی کامل برای بیرون کشیدن قایق‌ها(غرق شده در رودخانه) و دیگر موانع کشتیرانی و مین روبی و جمع آوری پسماندهای جنگی با کمک گرفتن از توانمندی های داخلی در دسترس و نیز در صورت نیاز استفاده از امکانات بین  المللی برای لایروبی شط العرب(اروندرود) است و اجرای این نقشه راه پس از آن آغاز می‌شود که رهبران سیاسی دو کشور این طرح را تصویب کنند.

 موضوع لایروبی اروندرود در سفر تاریخی حسن روحانی رئیس‌جمهور به عراق در فروردین ماه سال جاری با همتای عراقی مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد تا هر دو کشور بتوانند از مزایای کشتیرانی در این رودخانه در راستای توسعه اقتصادی شهرهای حاشیه آن یعنی بصره، خرمشهر و آبادان بهره‌برداری کنند.

در همین راستا نشست مشترک هماهنگی هیئت‌های ایران و عراق متشکل از نمایندگان نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط در اواخر اردیبهشت‌ماه در بندر خرمشهر برگزار شد که نتیجه آن، توافق فنی برای انجام لایروبی در موعد پس از ماه رمضان بود.

تاریخچه لایروبی اروندرود

آخرین باری که اروندرود لایروبی شد سال ۱۳۵۶ بود که آن هم به‌صورت مشترک و با بهره‌گیری از شرکت‌های توانمند بین‌المللی انجام شد و پس از آن با شروع جنگ تحمیلی عملاً اجرای لایروبی امکان‌پذیر نشد.

با وجود اینکه تا پیش از سال ۵۶ تردد کشتی‌های ۸۰هزارتنی در آبراهه اروندرود امکان‌پذیر بود، ولی هم‌اکنون تردد کشتی‌های ۱۰هزار تنی به‌سختی امکان‌پذیر است.

این درحالی است که با توجه به شرایط موجود، بسیاری از کارشناسان معتقدند چنانچه لایروبی بیش از این عقب بیفتد در آینده‌ای نزدیک امکان تردد شناورهای متوسط و زیر ۱۰هزار تن نیز در این آبراهه میسر نخواهد شد؛ چراکه در برخی از بخش‌های این آبراهه ۸۵کیلومتری بیش از۲۰ متر گل‌ولای رسوب کرده و امکان به گل نشستن شناورها در نقاطی از این آبراه وجود دارد.

هزینه لایروبی

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در این خصوص می‌گوید: لایروبی هفت نقطه بحرانی آبراه بین‌المللی اروند نیازمند ۲۱۰میلیون یورو هزینه است که در این میان لایروبی ۱۲میلیون مترمکعب از این آبراهه بسیار ضروری است و برای انجام آن نیازمند ۶۰میلیون یورو اعتبار هستیم.

یکی از مسائل اصلی درباره اروندرود بین ایران و عراق، انحراف مسیر رودخانه بود که از نظر فنی مشکلاتی را پدید آورده است.

طی سالهای گذشته ۱۰ کیلومتر خط‌ القعر آب به‌سمت عراق در اروند جابه‌جا شده است.‌ احیای خط‌ القعر قدیمی که در توافق‌نامه الجزایر به آن اشاره شده به ۳۵میلیون مترمکعب لایروبی نیاز دارد که یا باید این عملیات سنگین لایروبی و بازگرداندن اروند به مسیر اصلی انجام می‌شد یا اینکه باید سراغ خط‌ القعر جدید می‌رفتیم که داخل خاک عراق است.

شکل‌گیری اراده جدی دوطرفه

با پایان جنگ ۸ساله طرف ایرانی بارها تلاش کرد تا توافقنامه گذشته را احیا کند و عملیات لایروبی مشترک شکل بگیرد، اما به‌دلیل مسائلی که عراق با آن روبرو بود، مانند تحریم‌های سنگین بین‌المللی، نتوانست به لایروبی اروندرود بپردازد و این موضوع از اولویتهای این کشور خارج شده بود.

طی سال های اخیر که عملیات های خروج شناورهای مغروق در سمت ایران برای رونق گرفتن بنادر خرمشهر شکل گرفته بود، این خواسته عمومی از دولتمردان کشور برای مجاب کردن طرف عراقی به عملیات مشترک لایروبی نیز افزایش یافت به‌طوری که حتی یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در ایام انتخابات نیز موضوع لایروبی اروند بود.

با تلاش های صورت‌گرفته در بغداد و تهران سرانجام توافقنامه‌ای به امضای رؤسای‌ جمهور دو کشور رسید که یکی از بندهای آن لایروبی اروندرود بود تا مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی دو کشور هموارتر شود.

اتفاق مهمی که با تلاش های مقامات سیاسی و رهبران احزاب در ایران و عراق از جمله نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق، رئیس‌جمهور کشورمان، سید عباس عراقچی معاون حقوقی وزارت امور خارجه و همتای عراقی وی و همچنین سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی شکل گرفت و محقق شد.

عملیات لایروبی اروندرود تاکیدی بر پیوندهای محکم دو کشور است؛ پیوندی که واشنگتن طی ماه های اخیر تلاش زیادی برای سست شدن آن به‌کار بست، اما موفق نشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.