نشست رسانه ای بررسی راههای پایدار تامین آب مشهد صبح امروز با حضور مسئولین و خبرنگاران در موسسه فرهنگی قدس برگزار شد.

اقتصاد سیاسی صحنه گردان  طرح های انتقال آب

به گزارش قدس آنلاین، در راستای برنامه های تیتر یک موسسه فرهنگی قدس، صبح امروز نشست رسانه ای بررسی راههای پایدار تامین آب مشهد  به همت پایگاه خبری قدس آنلاین با حضور" مهندس حاتمیان"نماینده مجلس و عضو شورای ناظر آب کشور ،"دکتر حجت میان آبادی"استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاست گذاری منابع آب و "مهندس علیرضا طاهری"قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برگزار شد .

علیرضا طاهری،قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی در این نشست اظهار داشت : اگر انتقال اب از دریای عمان به مشهد توسط برخی یک مافیا عنوان می شود، به انجام این مافیا افتخار می کنم.

وی تصریح کرد: اگرچه مطالعات این طرح در قالب بیش از ۷۳۰۰ صفحه تدوین شده و بیش از یک سال است که در اختیار مدیران وزارت نیرو قرار گرفته، اما تاکنون حتی یک پاسخ چند جمله ای درباره آن به ما ارائه نکرده اند و من برای اولین بار در این نشست اظهار نظر وزارتخانه درباره این طرح را شنیدم.

وی تصریح کرد: با توجه به بررسی ها در سال  ۱۴۲۰ نیازمند ۳۳۳ میلیون مترمکعب آب برای مشهد هستیم و نگاه به مشهد و خراسان رضوی به واسطه وجود میلیونی زائران امام رضا(ع) باید نگاهی ملی و فرااستانی باشد.

طاهری بیان داشت: در انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور  ۷۰ میلیون مترمکعب سهم سیستان و بلوچستان، ۷۰ میلیون مترمکعب سهم خراسان جنوبی و ۱۱۰ میلیون مترمکعب نیز سهم خراسان رضوی است و بودجه پیش‌بینی شده ۳.۹ میلیارد دلار است و این کار طبق برنامه زمان‌بندی ۷ ساله و تا سال ۱۴۰۴ و در قالب ۳ فاز انجام می‌شود.

 عبدالله حاتمیان، نماینده مردم درگز در مجلس  نیز در این نشست رسانه ای گفت: موضوع آب یک موضوع فرابخشی و چند وجهی است.

وی تصریح کرد: بارندگی های امسال یک استثنا بود و در سال های آینده تکرار نخواهد شد از این رو خشکسالی همواره همراه ما خواهد بود.

حاتمیان افزود: بخش کشاورزی که اصلی‌ترین و با اهمیت‌ترین بخش در هر کشور محسوب می‌شود با بیش از ۷۰ درصد میزان مصرف آبی بزرگترین و مهمترین مصرف کننده آب در کشور است و به‌واقع اصلاح الگوی مصرف تنها راه گذر از بحران کم‌آبی در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی بوده که می‌تواند سهم بسیاری در کاهش مصرف آب داشته باشد و خراسان رضوی در حوزه مطالعات آبخیزداری بسیار عقب است .

حجت میان آبادی، استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاست گذاری منابع آب نیز در این نشست بیان داشت: جای خالی برگزاری نشست های رسانه ای با موضوع آب در کشور احساس میشود زیرا رسانه نقش تاثیرگذاری در دیپلماسی آب دارد و  از اینکه موسسه فرهنگی قدس این نشست را برگزار کرده است تقدیر می کنم.

وی با بیان اینکه موضوع آب یک موضوع حاکمیتی و امنیتی است و انتقال اب نباید به بخش خصوصی واگذار شود، تصریح کرد: اگرچه تامین آب پایدار برای مشهد به عنوان بزرگترین کلانشهر مذهبی کشور به عنوان یک دغدغه مطرح می باشد اما قبل ازاجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به منطقه شرق و بویژه شهر مقدس مشهد باید تجربه های قبلی انتقال آب در کشور مورد بررسی قرار بگیرد.

میان آبادی  با بیان اینکه  در هر طرح انتقال اب ، اقتصاد سیاسی مطرح می باشد، افزود: وزارت نیرو اعداد و ارقام اعلامی برای انتقال اب از دریای عمان به خراسان رضوی را نادرست اعلام کرده است، از طرفی اگر تنها ۵درصد در حوزه مصرف آب در استان خراسان رضوی در حوزه کشاورزی صرفه جویی شود نیاز به مواردی نظیر انتقال اب از دریای عمان نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.