قم- صحبت از کفش که می شود بی اختیار یاد کفش های تبریز نقل محافل می شود اما واقعیت اینست که استان قم افزون بر ۶۰ درصد از صنعت کفش و دمپایی کشوررا در اختیار دارد و این محصول جزو صادرات نخست استان و برند صنعت قم به شمار می‌رود.

رونق تولید در گرو تامین مواد اولیه ارزان است

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان قم با داشتن ۲۵۰ واحد صنعتی در زمینه تولید کفش به ویژه کفش ماشینی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

در حالی که این ۲۵۰ کارگاه تولیدی توانسته برای ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و افزون بر ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد اما در حال حاضر برخی از تولید کنندگان با گلایه از مشکلات موجود خواستار حمایت دولت در تامین مواد اولیه برای ادامه حیات این صنعت هستند.

پای مشکلات تولیدکنندگان کفش

در همین راستا رامین قمی یکی از تولید کنندگان اظهار می کند: نرخ ارز و نوسان آن ما را با مشکل تامین مواد اولیه روبرو کرده است و متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان دمپایی با موضوع پتروشیمی درگیر هستند.

نرخ ارز و نوسان آن تولیدکنندگان کفش را با مشکل تامین مواد اولیه روبرو کرده است و متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان دمپایی با موضوع پتروشیمی درگیر هستندوی با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش اصلی ما تهیه مواد اولیه است می افزاید: اکنون ما مواد اولیه را با ارز عادی وارد می‌کنیم و لذا محصول تولیدی گران تمام می شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت ها ادامه می دهد: در بازار قالب کفش که تا دیروز ۳۰ میلیون به فروش می‌رود امروز باید ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کنیم .

وی اظهار می کند: با این تفاسیر و در حالی که با این افزایش قیمت و معطلی در گمرک که باید برای وارد کردن مواد اولیه ۶ ماه انتظار را تحمل کنیم یک تولید کننده چگونه می‌تواند انگیزه‌ای برای تولید داشته باشد؟

رقابت سخت

علی مومنی یکی دیگر از تولید کنندگان کفش نیز در این رابطه می گوید: با اینکه کفش قم در بازار های عراق با استقبال خوبی روبرو شده است اما واقعیت اینست که با گران شدن مواد اولیه و افزایش قیمت دلار دیگر قادر به رقابت با کفش های چینی نیستیم.

وی با اشاره به اینکه ثبات نرخ ارز و هم چنین حمایت دولت از تامین مواد اولیه می تواند به کمک رونق تولید بیاید عنوان می کند: متاسفانه با وجود قول های مسئولان اما هم چنان در بازار شاهد توزیع و فروش کفش های چینی هستیم که با نرخ کمتری از تولیدات ایرانی عرضه شده و لذا منجر به تعطیلی کارگاه های تولیدی  می شود.

  پیگیری مشکلات

در همین رابطه رییس خانه صنعت، معدن و تجارت با زدن مهر تائید بر مشکل تامین مواد اولیه پاسخ داد: تأمین مواد اولیه مهم‌ترین مشکل این صنعت در قم است.

ابوالفضل فراهانی افزود: مواد اولیه صنعت کفش به‌صورت عمده در داخل کشور تولید می‌شود اما توزیع نامناسب آن در بورس و افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی آن در این بستر، مهم‌ترین مانع تولید است.

وی ابراز کرد: ۱۰ درصد از واحدهای تولیدکننده کفش قم در وضعیت رکود قرار داشته و ۳۰ درصد نیز وضعیت نیمه فعالی دارند اما بقیه این واحدها با ظرفیت قابل‌توجهی مشغول فعالیت و تولید هستند.

وی تصریح کرد: درصورتی‌که مشکل مواد اولیه واحدهای تولیدکننده کفش استان حل شود، مشکلات جانبی دیگر مانند بیمه و مالیات در روند مطلوب‌تری قابل پیگیری خواهد بود.

فراهانی با اشاره به احداث شهرک کفش و دمپایی ماشینی استان بیان کرد: این شهرک تخصصی همگن‌سازی و تأمین زنجیره تولید صنعت کفش استان را بسترسازی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.