نشست تخصصی تشکل‌های دانشجویی و سیاسی مشهد با موضوع برجام و موضع‌گیری سیاستمداران ایران در برابر اتحادیه اروپا صبح امروز ۱۸ تیرماه به همت خبرگزاری دانشجو خراسان رضوی در دفتر این خبرگزاری در مشهد برگزار شد.

عکس‌العمل کاهش تعهدات برجام ایران دیر، اما قابل تقدیر / دانشجویان خواستار برخوردهای مقتدرانه دولت هستند
به گزارش قدس انلاین وبه نقل از  خبرگزاری دانشجو، نشست تخصصی تشکل‌های دانشجویی و سیاسی مشهد با موضوع برجام و موضع گیری سیاستمداران ایران در برابر اتحادیه اروپا صبح امروز ۱۸ تیرماه به همت خبرگزاری دانشجو خراسان رضوی در دفتر این خبرگزاری در مشهد برگزار شد.
محمدجواد هاشمیان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام و روند کند اقدامات اروپائیان اگر چه خیلی دیر، اما اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات از ۶۰ روز گذشته شروع شده است.

هاشمیان ادامه داد: در حقیقت اقدامات ایران در این مسئله باید از همان جنس مقابله با پهپاد جاسوسی باشد یعنی سریع و به موقع.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: از طرفی اقدامات گام دوم کاهش تعهدات به طور واضح مشخص نیست و دولت باید این اقدامات را به طور صریح بیان کند که دوباره مورد سواستفاده دشمن قرار نگیرد.

وی به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در کشور اشاره کرد و گفت: در بحث افزایش سطح غنی سازی فراتر از ۳.۶۷ درصد حد غنی سازی مشخص نشده در حالی که الان کشور نزدیک به یک میلیون بیمار دارد که نیاز به رادیو دارو دارد و غنی سازی باید در سطح ۲۰ درصد انجام شود که برای این قشر جامعه مانند سال ۸۸ بحران ایجاد نشود.
بماند/////عکس العمل کاهش تعهدات برجام ایران دیر، اما قابل تقدیر/دانشجویان خواستار برخوردهای مقتدرانه دیگر دولت هستند

هاشمیان خاطرنشان کرد: متاسفانه در بحث بازگشت راکتور اراک هنوز تصمیم قطعی برای اصلاح راکتور قبلی یا استفاده از راکتور باز طراحی شده در سخنان مسئولین دولت دیده نمی‌شود.


گام دوم ایران در برابر اروپاییان سریع و وسیع انجام شود

وی با تاکید بر اینکه خواسته مردم و تشکل‌های دانشجویی اینست که اقدامات گام دوم سریع‌تر و وسیع‌تر انجام شود، چون ما نه از طرف اروپایی و نه آمریکایی روی خوش ندیده ایم، ادامه داد: آمریکا که یکسال است از برجام خارج شده، اروپا هم مصادیق بدعهدی زیاد دارد. به گفته وزیر امور خارجه کشورمان در مهر ۹۶ «ما نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم» اخیرا هم که سوپر نفتکش ما با ظرفیت دو میلیون بشکه را متوقف کردند، آلمان با توهین به ملت ایران از سوختن رسانی به هواپیمای وزیر امور خارجه امتناع کرد، فرانسه به شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بین المللی غرفه نمی‌داد و از ورود بازدید کننده ایرانی جلوگیری می‌کرد. از طرفی ما فریب اروپا با اینستکس را نمی‌خوریم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: قسمتی از دغدغه ما در مذاکرات این بود که در قبال فروش نفت ارز دریافت کنیم و کالاهای تحریمی را وارد کنیم، حال اینستکس هیچ کدام از این‌ها را محقق نمی‌کند و ما در فروش نفت به کشورهای غیراروپایی باید دارو و غذا تحویل بگیریم. در حقیقت اینستکس اصلا ذیل برجام تعریف نمی‌شود و بخشی از پازل FATF در رصد تراکنش‌های مالی ایران برای وزارت خزانه داری آمریکاست. گرچه اروپائیان این حربه جدید را هم بسیار محدود انجام داده اند.

عقب ماندن از پیشرفت و شکوفایی کشور نتیجه برجام

محمدرضا عبدالله آبادی، دبیر انجمن اسلامی پیام نور مشهد دفتر تحکیم وحدت در ادامه این نشست گفت: موضع گیری اروپا از همان ابتدا مشخص نبود، چون اروپا مانند عروسک خیمه شب بازی آمریکا در برجام بود. وزیر دارایی فرانسه در گفتگویی اعلام می‌کند که ایران مرتب تهدید به نقض توافق می‌کند و این کار کمکی به تسهیل امکان تجارت نمی‌کند؛ یا اینکه انگلیس با بهانه تحریم کشتی نفتکش ایران را به غارت می‌برد، این‌ها مواردی کوچک از بدعهدی و همسو نبودن اروپا با ایران است که همان مثال «سگ زرد برادر شغال» را می‌توان برای آن‌ها به کار برد.
بماند/////عکس العمل کاهش تعهدات برجام ایران دیر، اما قابل تقدیر/دانشجویان خواستار برخوردهای مقتدرانه دیگر دولت هستند

دبیر انجمن اسلامی پیام نور مشهد دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه این موارد به بی اثر بودن و درست نبودن ماهیت اینستکس ضریب می‌دهد، تاکید کرد: البته این یک وجه تمایز خوب برای کسانی است که همچنان عشق اروپا هستند و باعث می‌شود که مردم نگاهشان نسبت به غرب روشن‌تر شود.

عبدالله آبادی افزود: برجام یک بدعهدی نادرستی بود که با یک کج روی و بی بصیرتی بوجود آمد و در عین حال چند سال پیشرفت و شکوفایی کشور را به عقب انداخت.

او تصریح کرد: مسئولان نباید از خود نقطه ضعفی نشان بدهند، عراقچی اعلام کرد که مهلت ۶۰ روزه اروپا تمام شده است و ما روند کاهشی اقداماتمان را در برجام پیش گرفته ایم که باعث خارج شدن ما از برجام می‌شود، حتما باید این مهلت به پایان می‌رسید و بعد عکس العمل مناسب از سوی مقامات ایرانی نشان داده می‌شد؟ جا داشت زمانی که آمریکا از برجام خارج می‌شد ما هم قاطعانه اعلام خروج از برجام می‌کردیم.

نارضایتی تشکل‌های دانشجویی با رویه دولت در حل مشکلات

دبیر انجمن اسلامی پیام نور مشهد دفتر تحکیم وحدت با اشاره به صحبت‌های اخیر کمالوندی چند سوال خطاب به او مطرح کرد و گفت: صحبت‌های کمالوندی هم دارای چند سوال است، وی باید مشخص کند که منظورش از غنی سازی بیش از ۳.۶۷ درصد یعنی دقیقا چقدر؟ و سوال بعد اینکه کارخانه تولید الیاف کربن که به عنوان خوشرویی و حسن نیتمان آن را تعطیل کرده بودیم راه اندازی شده است یا خیر؟
بماند/////عکس العمل کاهش تعهدات برجام ایران دیر، اما قابل تقدیر/دانشجویان خواستار برخوردهای مقتدرانه دیگر دولت هستند

وی به موضع تشکل‌های دانشجویی در قضیه برجام پرداخت و تاکید کرد: تشکل‌های دانشجویی به هیچ عنوان نگاهشان به خارج کشور نبوده و نخواهد بود به علت اینکه خود را باور دارند و می‌دانند که می‌توانند با همبستگی مشکلات را حل کنند.

عبدالله آبادی ادامه داد: هرچند شاید تشکل‌های دانشجویی با رویه دولت تدبیر و امید در حل مشکلات کشور ناراضی هستند، ولی چون برایشان مردم و انقلاب در اولویت قرار دارد و دولت حال را انتخاب مردم می‌دانند حاضر هستند با همفکری به برگشت کشور به دوران شکوفایی کمک کنند.

مسئولان از استراتژی حرف وارد استراتژی عمل شدند

همچنین محمدحسین کشمیری، فعال سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این نشست گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران برجام را با اروپایی‌ها دنبال کرد. اروپا نیز راه‌های جدیدی برای مبادله با ایران را در بحث غذا و دارو مطرح کرد.

این فعال سیاسی دانشگاه آزاد مشهد ادامه داد: هدف ایران در ارتباط با اروپا، مبادله نفت و صادرات و واردات کالاهای اساسی است و فروش نفت به اروپا بود.

کشمیری افزود: ایران نیازی به غذا ندارد و دارو را هم با دور زدن تحریم‌ها تامین می‌کند. پس در این دو زمینه نیازی به اروپایی‌ها ندارد.

وی با اشاره به کاهش غنی سازی ۲۰ درصد به ۳.۶۴ درصد در زمان برجام، گفت: طرف‌های ایرانی برجام به تازگی اعلام کردند که غنی سازی را با توجه به بدعهدی‌های غرب و همچنین اتمام مهلت دو ماهه به اروپا از ۳.۶۴ درصد به ۵ درصد افزایش می‌دهد. این اقدام یعنی مسئولان ما از استراتژی حرف وارد استراتژی عمل شده اند.

کشمیری تاکید کرد: بسیج دانشجویی مطالبه اش از مسئولان این است که جدی‌تر مقابل بدعهدی‌های آمریکا و کشورهای اروپایی بایستند و نگذارند حقوق مردم ایران بلکه حقوق کشورهای مسلمان پایمال شود.
بماند/////عکس العمل کاهش تعهدات برجام ایران دیر، اما قابل تقدیر/دانشجویان خواستار برخوردهای مقتدرانه دیگر دولت هستند

بدعهدی آمریکا از لحظه امضا برجام تاکنون


سجاد خدایی، مسئول تحلیل و بررسی دانشکده حقوق آزاد مشهد و دانشجوی علوم سیاسی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در آستانه چهارمین سال انعقاد توافق هسته‌ای هستیم، گفت: ترامپ مزاحمت‌های بسیاری را برای برجام ایجاد کرد، در واقع آغاز تحریم‌های بعد از برجام از او شکل گرفت.

مسئول تحلیل و بررسی دانشکده حقوق آزاد مشهد و دانشجوی علوم سیاسی با بیان اینکه البته این صحیح نیست که همه بدعهدی‌های آمریکا را گردن ترامپ بیندازیم، افزود: در دوره ریاست جمهوری اوباما قرار بود او در روز اجرای برجام نامه‌ای برای فروش هواپیما به ایران امضا کند، اما با وجود اینکه حتی تا یکسال بعد هم که او رئیس جمهور بود، این اقدام هیچگاه انجام نشد. در دوره اوباما تحریم‌های جدید وضع و تحریم‌های گذشته نیز تمدید شد.

خدایی ادامه داد: ریچارد نفیو معمار تحریم‌های ایران اعلام کرده بود که در دوران اوباما تحریم‌ها اعمال شده و جایی باقی نمانده که ترامپ بخواهد تحریم کند و این تحریم‌های جدید نمادین است.

وی به بدعهدی‌های اروپا و فرصت دو ماهه ایران به اتحادیه اروپا هم اشاره‌ای کرد و گفت: رفتار استعماری و توهین آمیز اتحادیه اروپا نسبت به جریان هسته‌ای ایران و دانشمندان، کارگران و تکنسین‌های ایرانی به قدری سخیف و زننده بود که اعتراض رئیس جمهور را هم بلند می‌کند، چرا که آن‌ها اعلام کرده بودند چرخه سوخت هسته‌ای در ایران باید جمع شود و دانشمندان، کارگران و تکنسین‌ها که بیکار می‌شوند، ما در ایران برای آن‌ها جای دیگری کار فراهم می‌کنیم.

مسئول تحلیل و بررسی دانشکده حقوق آزاد مشهد و دانشجوی علوم سیاسی خاطرنشان کرد: آمریکا در مقطعی مهلت خرید نفت ایران را صادر می‌کند، از طرف دیگر اروپا نفت ایران را نمی‌خرد و در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که اروپا به آمریکا این سیگنال را می‌دهد که ما می‌توانیم فروش نفت ایران را به صفر برسانیم.

وی با اشاره به اینکه بدعهدی دیگر اروپا در حوزه بانک، حمل و نقل، سوخت رسانی، پتروشیمی، بیمه و سایر مواردی است که به اینستکس مشروطش کرده و گفت: اولا ما مشکل تامین غذا و دارو نداریم، ثانیا اروپا تعهدی برای خرید نفت نمی‌دهد، ثالثا می‌گویند شما اگر نفت به کشور ثالثی مثلا در آسیای شرقی می‌فروشید باید پول آن را در سازوکاری به ما واگذار کنید تا به جای آن به شما غذا و دارو بدهیم، اما شما که تحریم هستید پس نفت دارید به صورت قاچاق می‌فروشید، پس برنامه FATF اجرا کنید. در نتیجه کانال اینستکس تضمین اروپا برای حفظ برجام نیست.
بماند/////عکس العمل کاهش تعهدات برجام ایران دیر، اما قابل تقدیر/دانشجویان خواستار برخوردهای مقتدرانه دیگر دولت هستند

خدایی با اشاره به کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت: هرچند که این گام‌های متقابل باید سال‌ها پیش اتفاق می‌افتاد و حتی زمانی که آمریکا و اروپا به تعهداتشان عمل نمی‌کردند، ما هم اقدام متقابل انجام می‌دادیم، اما باید از همین اقدام دیر و حتی حداقلی دولت هم راضی بود.

مقاومت فعالانه راهبرد مقابله با بدعهدی طرف‌های غربی


وی راهبرد مقابله با بدعهدی طرف‌های غربی برجام را کاهش تعهدات و مقاومت فعالانه دانست و تاکید کرد: مجلس ما باید به مطالبه رهبر انقلاب در یکم فروردین ۹۸ برای اقدام متقابل در برابر کنگره آمریکا جامعه عمل بپوشاند. دولت نباید نگران قهر و اخم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باشد. بلکه باید گام‌های متقابل را محکم‌تر بردارد و تجربه به ما می‌آموزد هر وقت ما به صورت مقاوم و محکم در برابر آن‌ها قرار گرفتیم آن‌ها عقب نشینی کردند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی رویکرد تیم‌های مذاکره کننده انقلابی‌تر و مقاوم‌تر شود طرف مقابل در نامه‌ای حق هسته‌ای ایران طبق NPT را به رسمیت می‌شناسد.

مسئول تحلیل و بررسی دانشکده حقوق آزاد مشهد و دانشجوی علوم سیاسی با اشاره به اینکه وظیفه تشکل‌های دانشجویی صرفا واگویه کلیدواژه‌های رهبری در بحث هسته‌ای نیست و تشکل‌ها باید سعی در تبیین این کلیدواژه‌ها داشته باشند، تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی باید مطالبه کف میدانی و عمومی را به مطالبه‌ای تخصصی تبدیل کند و از طرفی در مطالبات صرفا جنبه سلبی را در نظر نگیرند بلکه مطرح کنند که در مسائل و مطالبات جنبه‌های ایجابی چه مواردی می‌تواند باشد.
بماند/////عکس العمل کاهش تعهدات برجام ایران دیر، اما قابل تقدیر/دانشجویان خواستار برخوردهای مقتدرانه دیگر دولت هستند

دولتمردان به سفارش دین شان با طرف‌های برجام برخورد کنند


مطهره تقی زاده، معاون سیاسی پایگاه علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست با اشاره به بدعهی‌های طرف‌های مقابل برجام در مدت ۴ سال گذشته، اظهار کرد: تمام تعهدات این پیمان به صورت یک جانبه و یک طرفه صورت گرفته است.

معاون سیاسی پایگاه علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به آیه ۵۸ سوره انفال که در آن خداوند می‌فرمایند: «و اگر از گروهی بیم خیانت داری (در پیمانی که بسته اید) پیمانشان را به سوی شان بینداز تا طرفین به طور یکسان بدانند که پیمان گسسته است»، افزود: طبق متن صریح قرآن حداقل وظیفه دولتمردان ما عمل به وظیفه دینی شان در این مساله است.

تقی زاده ادامه داد: همان طور که در این این آیه اشاره شده است موضع ما در برابر حتی بیم خیانت نسبت به عهدشکنی دشمن مشخص است چه رسد به اینکه ما بارها شاهد عهدشکنی‌های متعدد بوده ایم، پس موضع واضح و مبرهن است.

وی تاکید کرد: فرصت باید از اروپاییان گرفته شود و به تمام تعهدات یک طرفه خاتمه داد.

معاون سیاسی پایگاه علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد اشاره به توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس داشت و خاطرنشان کرد: با توقیف نفتکش ایران شاهد آن حسن نیتی که اروپاییان مدعی آن بودند، شدیم. بهتر است این بار تحریم‌هایی از سوی ما صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.