شاعران خراسانی اعتقاد دارند، امام رضا(ع) نه تنها جایگاه مهمی در عرصه اشعار آیینی و رضوی دارند، بلکه حتما نیازی نیست شاعر اشعار آیینی سروده باشد، زیرا هر زمان که او حس و حال خاص و معنوی پیدا کند، چند بیتی با محوریت امام هشتم(ع) می سراید.

هر چه درد است به امید دوا آمده بود

به گزارش قدس آنلاین، خراسان رضوی از دیرباز به برکت وجود بارگاه منور رضوی خاستگاه تعداد زیادی از شاعران آیینی و رضوی است که اشعار خود را با محوریت امام هشتم(ع) می سرایند و آثار بسیاری در این زمینه به چپ رسانده اند.
در گفتگویی که با برخی از شاعران آیینی و رضوی داشته ایم، آنها اعتقاد دارند، امام رضا(ع) نه تنها جایگاه مهمی در عرصه اشعار آیینی و رضوی دارند، بلکه حتما نیازی نیست شاعر اشعار آیینی سروده باشد، زیرا هر زمان که او حس و حال خاص و معنوی پیدا کند، چند بیتی با محوریت امام هشتم(ع) می سراید.
حس و حال معنوی شاعر برای سرودن شعر با محوریت امام رئوف کافی است
یکی از شاعران پیشکیوت در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه حتما لازم نیست شاعر اشعار آیینی یا رضوی را به صورت مستمر بسراید، می گوید: حس و حال معنوی شاعر برای سرودن شعر با محوریت امام رئوف کافی است.
قاسم رفیعا ادامه می دهد: سرودن شعر با محوریت امام هشتم (ع) تنها به شاعران خراسانی اختصاص ندارد، بلکه همه شاعران ایران و همه آنهایی که عشق به ائمه اطهار (ع) به ویژه امام رضا(ع) دارند، نیز می توانند شعرهایی برای ایشان بسرایند.
وی با تاکید بر اینکه شاعران خراسانی به صورت مستمر به زیارت امام هشتم(ع) می روند، بیان می کند: براساس آمارها، گزینه اول شاعران آیینی نیز سرودن اشعاری با محوریت امام رضا(ع) است.
این شاعر پیشکسوت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بیت شعری که با محوریت امام رضا(ع) یا درباره ایشان باشد، بگویید؟، اضافه می کند: « دوست دارم تو را نگاه کنم، تو هم من صدا کنی، من تو را صدا کنم، تو هم مرا دعا کنی» این شعر از سروده های سهیل محمودی شاعر ایرانی است.
ارتقای اشعار رضوی و آیینی با تلاش شاعران پیشکسوت و جوان صورت گرفته است
یکی دیگر از شاعران خراسانی در گفتگو با قدس آنلاین با تاکید بر اینکه ارتقای اشعار رضوی و آیینی با تلاش شاعران پیشکسوت و جوان صورت گرفته است، می گوید: در طول تاریخ اسلام و تشییع تنها در دوره معاصر(فعلی) شرایط مناسب برای سرودن اشعاری با محوریت امام رضا(ع) ایجاد شده است.
سید حسن سیدی با بیان اینکه ارتقای اشعار رضوی و آیینی با تلاش شاعران پیشکسوت و جوان صورت گرفته است، اضافه می کند: بسیاری از شاعران پیشکسوت و حتی آنهایی که دیگر در میان ما نیستند، اشعار آیینی و رضوی ماندگاری سرودند که ابیات سروده های آنها در جامعه شنیده می شود.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره ها و مسبقات مختلف شعر در خراسان رضوی و کشور، متذکر می شود: این جشنواره ها کمک بزرگی در ارتقای کیفیت اشعار آیینی و رضوی می کند.
این شاعر پیشکسوت با اشاره به یکی از ابیات سروده های خود با محوریت امام رضا(ع)، می افزاید: «ما کویریم و تو باران، مگر این چیز کمی است، ما گداییم و تو شاهان، مگر این چیز کمی است، کفشداران تو شاهان نظریافته اند، مگر این چیز کمی است»
سبک و سیره امام هشتم(ع) در اشعار شاعران انعکاس یافته است
یکی دیگر از شاعران نیز در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه در اشعار شاعران آیینی نه تنها به مدح امام رضا(ع) پرداخته می شود، بلکه سبک و سیره ایشان در اشعار شاعران انعکاس یافته است.
جمیله سادات کراماتی بیان می کند: خوشبختانه ما در خراسان شاعران آیینی بزرگی داشته ایم و امروز شاهد پیشرفت چشمگیری در زمینه شعر آیینی هستیم.
وی ادامه می دهد: امام رضا(ع) در شعر شاعران مظهر رافت و مهربانی هستند، ایشان ضامن آهوان خسته شهر و طبیب دل های شکسته محسوب می شوند.
این شاعر آیینی با اشاره به ابیاتی از مرحوم غلامرضا شکوهی، می افزاید: «ذکر پابوس شما از لب باران می گریخت، ابر هم زیر قدم های شما جان می ریخت، هر چه درد است به امید دوا آمده بود، از کف دست دعای همه درمان می ریخت»
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.