همدان _ رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی همدان سال‌های قبل بذر اصلاحی اکباتان را معرفی کرد که بذرهای اصلاحی جدید این مرکز دنا و سینا سال آینده در مزارع کشور کشت و جایگزین بذر اکباتان خواهد شد.

بذر سینا و دنا سال آینده در مزارع چغندر قند کشت می‌شود
 به گزارش خبرنگار قدس‌آنلاین، داریوش طالقانی امروز در نشست خبری مرکز تحقیقات کشاورزی همدان با اشاره به فعالیت ۸ دهه‌ای مرکز تحقیقات کشاورزی کشور افزود: اکنون این مرکز بعد از این مدت فعالیت ۳۰ بذر اصلاحی چغندر قند را معرفی کرده است که ۱۰ رقم آن بیشترین مصرف را در مزارع چغندر قند دارد.
 وی درباره آب بر بودن چغندر قند و برنامه مرکز برای کاهش مصرف آب هم اظهار کرد: اکنون در کشور ۲ نوع کشت بهاره و پائیزه داریم که کشت بهاره مقدار مصرف آبی بیشتری دارد و به دنبال رواج کشت پائیزه در کشور در مزراعی که امکان لازم را دارد هستیم.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور با یادآوری‌ اینکه با کشت پائیزه امکان استفاده از آب سبز در مزرعه و بارندگی زمستان و پائیزه خواهیم داشت، گفت: اکنون در کشور۱۰۰ هزار هکتار کشت بهاره چغندر قند داریم و مقدار کشت پائیزه سال قبل هم ۱۲ تا ۱۳هزار هکتار بود.
 طالقانی افزود: هر بذر خارجی که بخواهد برای کشت وارد کشور شود باید حتما توسط این مرکز به مدت ۲ سال ارزیابی شود و در صورت دریافت مجوز تایید شرکت واردکننده اجازه ورود بذر را خواهد داشت.
 وی گفت: در حال حاضر با تلاش محققان مراکز تحقیقاتی کشور مقدار برداشت در سطح چغندر قند از سال ۷۰ به این طرف از ۲۶ تن به ۵۳ تن در هکتار افزایش دارد.
 طالقانی ویژگی بذر اکباتان را مقاومت در مقابل پوسیدگی ریشه نام برد و اظهار کرد: بذرهای سینا  ودنا افزون بر مقاومت در مقابل پوسیدگی ریشه به بیماری ویروسی ریزومانیا هم مقاومت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.