نشست رؤسای انجمن‎‎های هنرهای نمایشی کشور با حضور رؤسای این انجمن‎‍‌‎ها، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‎ و متولیان هنرهای نمایشی کشور در مشهد برگزار شد و مشکلات و مسائل پیش روی تئاتر استان‎‍‌‎ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

داوران تهرانی می‎گویند ۷- ۸ میلیون بدهید تا به شهرستان‎ها برویم

به گزارش قدس آنلاین محمدرضا الوند، مدیر امور استانهای مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از مهاجرت هنرمندان تئاتر شهرستان‍‌‎ها به تهران گفت: بسیاری از هنرمندانی که از شهرستانها به تهران مهاجرت کرده اند، کم کارتر و کم اثر شدهاند یا گروه‍های تئاتر شهرستانی که در تهران اجرا میکنند فکر میکنند به توفیق بزرگی دست یافتهاند، در حالیکه اگر در شهر و دیار خودشان، مردم را به تماشای صحنه عادت دهند، این بزرگترین موفقیت است.

به باور این مسؤول، اجرای تئاتر شهرستانی در تهران، زیره به کرمان بردن است. ضمن اینکه روند توسعه سالن‍‌‎های خصوصی بسیار زیاد شده است و تئاتر خصوصی در تهران، جریان تئاتر را پیش میبرد، هنرمندان در شهرستانها باید به توسعه تئاتر در شهر خودشان فکر کنند.

او ادامه داد: در دهه‍‌‎های ۶۰ و ۷۰ در بسیاری از شهرستانها، تئاترهای بزرگی را میدیدم که جریانساز بودند و جریانی را در هنرهای نمایشی ایجاد میکردند که هنرمندان تهرانی آن را پیگیری میکردند اما اکنون چند هنرمند شهرستانی توانستند جریان تئاتر را هدایت کنند آن هم در شهرستان خودشان و نه در تهران.

الوند با تأکید بر اینکه بایستی بازیابی نیروهای توانمند را در شهرستانها بیش از پیش جدی بگیریم، خاطرنشان کرد: مایلم فضایی را فراهم کنیم که بتوانیم بیشتر به شهرستان‎ها بروم و جریان تئاتر را همراه با بچه‍‌‎های شهرستانی لمس کنم.

وی درباره حیات دوباره جشنواره تئاتر منطقهای اظهار داشت: در جشنواره تئاتر منطقهای، جریان باید دست خود استانها باشد و تهران خودش را کنار بکشد. آثار برگزیده این جشنواره به جشنواره تئاتر فجر راه مییابد و بخش فجر استانی حذف شده است.

باید جریان جوان تئاتر امروز را باور کرد، پیشکسوتان تئانر که مربوط به دهه سی و چهل هستند نباید درباره کار جوانها قضاوت کنند، فرآیند خلاقیت آنها بسیار فرق کرده است و باید جریان متفاوت و خلاقه آنها را باور کرد.

* ضرورت مشارکت هنرمندان شهرستانی در جشنواره تئاتر منطقهای

جهانشیر یاراحمدی، دبیر نشست نیز اظهار داشت: چه کسانی دیدگاه تهرانی- شهرستانی را در سه دهه گذشته در ذهن هنرمندان تئاتر ایجاد کرده است؟ همانطور که سیاستگذاران در دهه شصت، تئاتر را به سمت جشنوارهای شدن پیش بردند، الان دارند زور میزنند که تئاتر را از شکل جشنواره‎ای آن خارج کنند.

او ادامه داد: به این پرسش هنرمندان شهرستانی باید پاسخ داد که میپرسند چرا خودتان به تهران رفتهاید و ما هنرمندان جوان را از آمدن به تهران منع کردهاید؟

یاراحمدی با بیان اینکه در جریان سیاستگذاری تئاتر کشور، استانها باید خودشان برای خودشان تصمیم بگیرد، گفت: کسی که تئاتر بومی کار میکند، برای استان خودشان خوب کار میکند اما برای تهران باید کارش را ترجمه کند. میگویند که از آداب و رسوم بومی باید حمایت شود اما وقتی کاری بومی اجرا میشود، شاید کمتر کسی از آن خوشش بیاید، این‍‌‎ها تناقض است.

او با اشاره به ضرورت مشارکت هنرمندان شهرستانی در جشنواره تئاتر منطقهای خاطرنشان کرد: برای داوری جشنواره تئاتر منطقه‎ای، داوران تهرانی، پیشنهاد حق الزحمه‍‌‎های کلان میدهند میگویند که نرخ ما ۷-۸ میلیون تومان است. باید جلوی آنها ایستاد، مگر هنرمندان توانمند و باسواد در شهرستان‍‌‎ها کم است؟ اگر امسال استانها کنار هم قرار بگیرند و از ظرفیت‌ استانهای همجوار خودشان استفاده کنند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

* تئاتر استانها نیاز به دیده شدن دارند

در ادامه این نشست، چند تن از نمایندگان و رؤسای انجمن هنرهای نمایشی کشور به بیان مشکلات شان پرداختند.

خاکپور، نماینده انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی با بیان اینکه مشکلات فراوانی از نظر سالن در شهرستانها و استانها داریم، اظهار داشت: یکی از دلایل مهاجرت نیروها به تهران به دلیل نبود زیرساخت‍‌‎های لازم در استانها و شهرستان‍‎هاست.

فرهمند، نماینده انجمن هنرهای نمایشی قم نیز گفت: اولین نیاز تئاتر استانها، دیده شدن است اینکه کار به خود استان‍‌‎ها واگذار شود و به مسؤولان تئاتر استانها اعتماد شود. یک پیشنهاد، ایجاد هسته مشاورهای است که از دل تئاتر استانها بیرون بیاید.

او افزود: از نظر مسؤولان تهرانی، تئاتر شهرستان‍‌‎ها کجای سیاست‌‎های کلان تئاتر کشور قرار میگیرد؟ یک نگاه بالا به پایین از سوی پایتخت نشین‍‌‎ها و حتی شهرستانی‌‎هایی که به تهران رفتهاند وجود دارد و فکر میکنند که شهرستانی‎‎ها از نظر سواد و توانایی از آنها پایینتر هستند. اگر در شهرستان‍‌‎ها، هنرمندان باسواد و توانمندی وجود دارد چرا در انتخاب داوران جشنواره‍‌‎ها از هنرمندان استانی استفاده نمیکنند؟ چرا نیروهای شهرستانی ساکن تهران به هنرمندان شهرستانی میگویند که به پایتخت نیایید و خودشان هم یک قدم از مرکز دور نمیشوند؟

حمید نیلی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور نیز با بیان اینکه حضور استانها در بدنه اجرایی و سیاستگذاری بسیار کمرنگ شده است، بر تعامل بیشتر با انجمن‍‌‎های هنرهای نمایشی استانها تأکید کرد.

او با بیان اینکه مشکل کمبود سالن‍‌های تئاتر در استانها باید به صورت ریشهای حل شود، اظهار داشت: مشکل سالن را در بسیاری از استانها داریم که جا برای تمرین هم ندارند. بحث تجهیزات هم مشکل دیگر انجمن‍‌‎های هنرهای نمایشی در استانهاست که امیدواریم حل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.