قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی گفت: مصرف اب مشهد در سال گذشته ۲۱۶میلیون مترمکعب بوده است و پیش بینی های جمعیتی نشان می دهد در سال ۱۴۲۰ که جمعیت مشهد به ۵میلیون نفر خواهد رسید نیاز آبی مشهد ۳۳۳میلیون مترمکعب می باشد .

در موضوع تامین آب نیاز به یک همدلی و تعامل داریم/نماز باران امام رضا ( ع) در خراسان تاریخ خشکسالی این منطقه را نشان می دهد

به گزارش قدس آنلاین علیرضا طاهری،قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی در  نشست رسانه ای بررسی راههای پایدار تامین آب مشهد  در موسسه فرهنگی قدس اظهار داشت :مشهد از ابتدا  در منطقه کم آبی قرار داشته است و نماز باران امام رضا ( ع) در خراسان تاریخ خشکسالی در این منطقه را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: منابع آبی استان خراسان رضوی بسیار محدود است، به طوری که حجم آب تجدید پذیر زیرزمینی خراسان رضوی کمتر از  ۴میلیارد متر مکعب است و حجم اب های تجدید پذیر سطحی استان نیز متغیر می باشد . عمده اب مشهد در حال حاضر از اب های زیر زمینی تامین می شود به طوری که  ۴۵۷حلقه چاه ، دو قنات امامیه و قاسم اباد و سدهای ارداک، طرق،کارده و دوستی این آب را تامین می کنند.

طاهری با بیان اینکه مشهد را نباید جدای از استان خراسان رضوی و کشور مورد بررسی قرار داد،افزود: مصرف اب مشهد در سال گذشته ۲۱۶میلیون مترمکعب بوده است و پیش بینی های جمعیتی نشان می دهد در سال ۱۴۲۰ که جمعیت مشهد به ۵میلیون نفر خواهد رسید نیاز آبی مشهد ۳۳۳میلیون مترمکعب می باشد .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۰۵۰چاه غیرمجاز و در سه ماهه امسال نیز ۴۳۱حلقه چاه را نیز مسدود کرده ایم،  ادامه داد: سازگاری با کم آبی جزو سیاست های اصلی وزارت نیرو در دوره جدید می باشد،  از این رو در بخش های مختلف شرب، صنعتی و کشاورزی باید کمتر آب مصرف کنیم و طرح همیاران اب که از ۲۰ سال قبل در استان در حال انجام است و از سوی استاندار بنا به  تجربه موفقی که در استان قبلی خدمتگذاریشان داشته اند به صورت جامعترمطرح شده و  همکاری و تعامل  بین اب منطقه ای و سایر دستگاه های متولی حوزه اب را یکپارچه سازی کرده است ، به صورت سندی سه هفته قبل با حضور وزیر نیرو رونمایی و در مرحله تصویب در شورای عالی اب قرار دارد.

طاهری تصریح کرد: با توجه به روندی که دنبال می شود اگر بیشترین صرفه جویی و کم ترین اسراف را در همه حوزه ها دنبال کنیم بازهم با کمبود آب مواجه خواهیم بود بنابراین با دست راست که دست اصلی من است طرح همیاران اب را جلو خواهم برد و با دست چپ نیز طرح انتقال اب را پیگیری و اجرا خواهم کرد.

وی افزود: پیشینه مطالعات سد دوستی به ۹۰سال قبل برمی گردد و حتی در خاطرات رهبر معظم انقلاب نقل شده است که در اوایل انقلاب در باره اب مشهد با امام خمینی (ره) صحبتی را مطرح کرده اند و به موضوع سد دوستی اشاره ای داشته اند که  انتقال آب از سد دوستی از سال ۱۳۷۵ شروع شد .

طاهری با بیان اینکه هزینه هر مترمکعب اب در شهر مشهد در حدود ۳ دلار است،  بیان داشت: در بحث انتقال به مشهد به سه پروژه رسیدیم، یکی از آنها طرح بهره برداری بهینه از آب های هزار مسجد، دیگری استفاده از آب های کشورهای  فرامرزی افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان است و سومین طرح نیز انتقال اب از دریای عمان به شرق کشور می باشد که ۱۳ میلیون نفر از طرح سوم بهرهمند خواهند شد و مناطقی که اصلا آبی ندارند از این طرح استفاده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در موضوع آب باید به یک همدلی و تعامل برسیم، ادامه داد:در  طرح شیرین سازی و انتقال اب از دریای عمان به شرق کشور ، ۷۹۳۱صفحه اطلاعات قالب ۵۲ جلد  برای وزارت نیرو ارسال شده است و وزرات نیرو پس از بررسی های خود باید تخصیص آن را اعلام کند و انتقاد ما این است که اگرچه بیش از یک سال از ارسال این گراش می گذرد وزارت نیرو حتی در چند جمله پاسخی در باره این طرح ارائه نکرده است و من برای اولین بار در این نشست اظهار نظر اقایان وزارتخانه را شنیدم.

طاهری  در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در باره مافیای آب در موضوع انتقال اب از دریای عمان ، اظهار داشت: اگر این موضوع و اوردن اب برای کسانی که اب ندارند  مافیا تلقی می شود به اجرای این مافیا افتخار می کنم.

طاهری با بیان اینکه برای اجرای این طرح چهار مشاور را به خدمت گرفته ایم، افزود: در طرح مطالعاتی بودجه ای توسط مجلس در نظر گرفته شد که با بودجه تخصیص داده شده فاصله زیادی دارد، از طرفی دستگاه های نظارتی در حال حاضر جزئی ترین موارد را بررسی می کنند.

وی بیان داشت: از طرفی اعلام می کنند که آب رسانی که از سد دوستی صورت گرفت باعث افزایش جمعیت مشهد شد در حالی که اولین جیره بندی آب در سال ۱۳۸۳ وزمانی که هنوز پروژه سد دوستی شروع نشده بود در مشهد انجام شد.

عبداالهی مجری طرح انتقال اب از دریای عمان به شرق کشور نیز در این نشست گفت: مطالعات این طرح از سال ۱۳۹۱ شروع شد و گزارش های مستند و بسیار دقیقی در این زمینه به عنوان سند آب مشهد  تهیه شد. بحث شیرین‌سازی برای ۷۵۰ میلیون مترمکعب انجام شده و آب برداشتی از دریای عمان بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است. هدف این پروژه این بود که ۲۵۰میلیون مترمکعب اب را در منطقه شرق کشور توزیع کند .

وی بابیان اینکه هزینه اجرای این طرح ۳.۹میلیارد دلار براورد شده است، افزود: ۷۰میلیون مترمکعب برای استان سیستان و بلوچستان، ۷۰میلیون متر مکعب برای خراسان جنوبی و ۱۱۰میلیون مترمکعب برای خراسان رضوی اختصاص پیدا خواهد کرد که تامین اب استان سیستان و بلوچستان در این طرح در اولویت اصلی و اولیه قرار دارد و برنامه ای که بخش خصوصی برای اجرای ان طرح اعلام کرده است بین ۶تا ۷ سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.