استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاست گذاری منابع آب گفت: سیاست گذاری در حوزه اب همیشه با چالش مواجه بوده است و رسانه ها باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

 تامین آب یک موضوع امنیتی و حکومتی است

حجت میان آبادی، استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاست گذاری منابع آب  در  نشست رسانه ای "بررسی راههای پایدار تامین آب مشهد"  در برنامه تیتر یک موسسه فرهنگی قدس گفت: جای خالی برگزاری نشست های رسانه ای با موضوع آب در کشور احساس میشود زیرا رسانه نقش تاثیرگذاری در دیپلماسی آب دارد و  از اینکه موسسه فرهنگی قدس این نشست را برگزار کرده است تقدیر و تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه سیاست های حاکم بر مساله اب کشور متعلق به جنگ جهانی دوم می باشد ، تصریح کرد: سیاست گذاران طرح انتقال آب از دریای عمان به منطقه شرق، ابتدا باید تجربه این موضوع در استان آذربایجان غربی را مورد بررسی قرار دهند، زیرا مدیران این استان با توهم توسعه پایدار ارومیه  به دنبال اجرای طرح های متعدد توسعه ای ارومیه بودند ولی در کمتر از دو دهه این توهم دامن گیر انها شد و به جای توسعه یافتگی بلایی بر سر مردم منطقه امد که در حال حاضر برای احیای دریاچه ارومیه  به بودجه ۷۰هزار میلیارد تومانی نیاز است.

میان آبادی با اشاره به اینکه یک ریال از هزینه انتقال اب را دولت نمی دهد و بخش خصوصی این طرح را باید اجرا کند، بیان داشت: در حوزه حمکرانی اب تقریباهیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که مساله تامین آب را به بخش خصوصی واگذار کند ، زیرا تامین اب یک موضوع امنیتی و حکومتی است.

وی افزود: مطالعات وزارت نیرو اعلام می کند که متاسفانه در حوزه مسائل  اب با پدیده هایی همچون نیاز آبی و تقاضای کاذب اب مواجه هستیم که با واقعیت همخوانی و انطباق ندارد. از طرفی طبق اعلام وزارتخانه نیرو، اعداد اعلامی در طرح های انتقال اب همچون خزر به سمنان و عمان به شرق کشور با نیاز واقعی همخوانی و سنخیت ندارند و شرکت های پشت پرده به دنبال ایجاد تقاضای کاذب در این طرح ها هستند و در جلسه ای در تهران که علایی مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی حضور داشت، نیز مسئولان وزارتخانه واقعی نبودن هزینه اعلام شده از سوی شرکت اب منطقه ای خراسان برای انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور را اعلام کردند .

وی ادامه داد: مطالعات دفتر ریاست جمهوری هزینه انتقال آب از دریای عمان به منطقه شرق را ۱۲۰هزار میلیارد تومان  و در طول ۱۰ تا ۱۲ سال اعلام کرده است این در حالی است که آب منطقه ای خراسان رضوی هزینه اجرای این طرح را ۶۰میلیارد تومان و دربازه زمانی ۷سال عنوان کرده است.

این پژوهشگر حوزه آب بیان داشت:  طرح های انتقال آب از طرح های سد سازی خطرناک تر می باشند و با اینکه طرح انتقال اب از اصفهان به یزد قابل مقایسه با طرح انتقال آب عمان به شرق  کشور نیست اما در حال حاضر این طرح در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است به عبارتی طرحی که با عنوان کمک به مردم مطرح شد در حال حاضر یک طرح امنیتی شده است.

میان ابادی با اشاره به اینکه اگر تنها ۵درصد در حوزه مصرف آب در استان خراسان رضوی در حوزه کشاورزی صرفه جویی شود نیاز به مواردی نظیر انتقال اب از دریای عمان نخواهد بود،ادامه داد: در موضوع انتقال آب از دریای عمان بیش از ۵۲ جلد و ۷۹۰۰صفحه تهیه شده است اما یک جلد در باره مدیریت تقاضا برای این طرح انجام نشده است . از طرفی  براساس اعلام رسمی وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید محصولات کشاورزی در ایران ۱۳۰میلیون تن است که بیش از ۳۰ درصد این محصولات ضایعات هستند و میزان آب سالیانه که صرف این ضایعات می شوند ۹.۳میلیارد متر مکعب است که این عدد مطابق با میزان مصرف آب کشور در حوزه شرب و صنعتی است، از طرفی طبق امار میزان ضایعات محصولات کشاورزی در استان خراسان رضوی در حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد می باشد که ارزش افزوده این محصولات در سال ۹۵ برای استان خراسان رضوی در حدود ۲ میلیارد دلار بوده است . طبق اعلام علایی مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی میزان اب مصرفی برای ضایعات کشاورزی در این استان یک میلیارد متر مکعب است از این رو چرا در این حوزه ها هیچ سرمایه گذاری و توجهی صورت نمی گیرد.

وی بااشاره به اینکه  طرح های انتقال آب موارد زیادی در حوزه پدافند غیر عامل دارند، تصریح کرد: در هر طرح انتقال اب ، اقتصاد سیاسی مطرح می باشد از طرفی سیاست گذاری در حوزه اب همیشه با چالش مواجه بوده است و رسانه ها باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.