معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این پرسش که چه کسی متولی هنر تئاتر است؟ گفت: متولی هر جامعه ای شهروندان آن جامعه هستند و متولی تئاتر، هنرمندان آن هستند.

برنامه ریزی برای اجرای پروژه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر

به گزارش قدس آنلاین سید مجتبی حسینی در نشست ر‍وسای انجمنهای هنرهای نمایشی کشور که در مشهد برگزار شد، افزود: براساس قانون تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاستگذاری، حمایت و نظارت بر عرصه تئاتر است که بر عهده اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن های هنرهای نمایشی که به عنوان بازوهای اجرایی کار هستند. 

وی با تاکید بر اینکه بجای انحصار باید تکثر، تعدد و صداهای مختلف داشته باشیم، خاطرنشان کرد: شکل گیری صنفهای تخصصی، چندصدایی را در عین وحدت پیگیری می کند. پیش نویس تشکیل صنوف هنری در وزارت ارشاد از اوایل دولت یازدهم مد نظر بوده است و در دوره قبل که مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم این موضوع پیگیری میشد و همچنان دنبال میشود. تشکیل صنف یک ضرورت است و به شناخت کارکردها کمک می کند. 

او خطاب به هنرمندان تئاتر تاکید کرد: خودمان را در نهادهای قراردادی محدود نکنیم اینکه حمایتها در قالب انجمن به ما میرسد یا خانه تئاتر یا صنف! هنر تئاتر همواره هنر مهمی بوده و روی پای خودش ایستاده است. 

حسینی با بیان اینکه بیش از چهل جشنواره با حمایت معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار میشود و حدود همین تعداد جشنواره هم بدون حمایت معاونت هنر، گفت:  آیا برگزاری این جشنواره منابع ما را به درستی صرف میکند؟ بنظر میرسد که باید مسیرها و رویکردهای جدید را هم تجربه کرد. 

* 150 هزار دانش آموخته تئاتر داریم

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توسعه نامتوازن در حوزه تئاتر عنوان کرد:  اگر توسعه ما در حوزه هنرهای نمایشی، متوازن بود سر خواسته های اولیه چانه نمی زدیم و واقع نگر تر بودیم. کاستی هایی در کنار پیشرفت وجود دارد اما همواره تاکید بر کاستی هاست  این باعث می شود آنطور که باید به هنر کشورمان افتخار نکنیم. ما حدود 150 هزار دانش آموخته دانشگاهی تئاتر و تعداد قابل توجهی آموزشگاه هنرهای نمایشی داریم. این تعداد هنرآموخته نه تنها در کشورهای منطقه بلکه در قیاس در کشورهای توسعه یافته، قابل توجه است. 

او ادامه داد: تعداد تئاترهایی که در گذشته داشتیم نسبت به گذشته بیشتر شده است به طوریکه در مشهد هر شب 15 تئاتر روی صحنه می رود و این  نشان از استقبال عمومی به تئاتر و گستردگی پهنه اجتماعی این هنر دارد

حسینی گفت: حضور ما در عرصه بین المللی و جهانی نیز رشد قابل توجهی داشته است. جشنواره تئاتر فجر با 38 دوره برگزاری، یکی از بیست جشنواره معتبر جهانی در هنرهای نمایشی است. اگرچه هنرهای نمایشی در پهنه اقتصادی هم رشد قابل توجهی داشته اما دوشادوش و همراه با دیگر پهنه های فرهنگی و اجتماعی نبوده است پس اگر قدری با آرامش  و جامع نگر نگاه کنیم بجاست که این پهنهها را همراستا کنیم و نگاه واقع نگری به ماجرا داشته باشیم. 

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به پراکندگی هنرمندان بزرگ در ایران، خاطرنشان کرد: این تمرکززدایی از تهران نسبت به سه دهه پیش خیلی متفاوت شده است و هنرمندان بزرگ و صاحب نظر در همه جای ایران،حضور دارند. اینکه گمان کنیم که تهران، خودش را نماینده ایران تلقی کند، درست نیست چون تهران، ایران نیست و پروژههای مختلفی در این باره در حال اجراست. در این راستا پروژه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را در حال اجرا داریم که بستر مناسبی برای توسعه هنرهای نمایشی در شهرهای مختلف ایجاد خواهد کرد. او در پایان یادآور شد: هنر تئاتر ایران مانند تیر آرش است که میتواند مرزهای فرهنگی و هنری ما را وسعت ببخشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.