مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد از تغییر رویکرد جشنواره تئاتر فجر امسال خبر داد و گفت: امسال جشنواره تئاتر فجر با رویکرد جدیدی برگزار خواهد شد و آیین نامه آن شنبه هفته آینده ابلاغ می شود.

جشنواره تئاتر فجر با رویکرد جدید برگزار خواهد شد

قدس آنلاین: شهرام کرمی در نشست روسای انجمنهای هنرهای نمایشی کشور که در مشهد برگزار شد، افزود: جشنواره تئاتر فجر بنا دارد از حالت رقابتی خارج شود، کما اینکه باید از نگاه سنتی خارج شود و متأسفانه این نگاه سنتی در شهرستانهای ما وجود دارد در حالیکه باید به سمت تئاتری با معیارهای بین المللی برویم. دیدگاه ها نسبت به تئاتر فجر باید دستخوش تغییر شود چون سالهاست که جشنواره فجر روند یکسانی را طی می کند، امیدوارم با تغییری که در سبک برگزاری آن انجام می شود به جشنواره ای حرفه ای برسیم.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر، جزو بیست جشنواره معتبر تئاتر دنیاست، خاطرنشان کرد: متاسفانه  قدر داشته هایمان را نمی دانیم و درباره آن غفلت می کنیم. شهر پاریس که پایگاه تئاتر دنیاست، چهارصد سالن تئاتری فعال وجود دارد و گفته می شود که شبی چهارصد تئاتر روی صحنه می رود ولی هر شب بیش از ۲۱۰ اجرای تئاتر در پاریس نداریم این در حالیست که در شهر تهران هرشب ۱۴۰ نمایش را روی صحنه می بریم. 

او با اشاره به تعطیلی جشنواره تئاتر مناطق گفت: خودم با تعطیلی جشنواره مناطق موافق بودم ولی وقتی مطالبه ای وجود دارد، نظرات خودمان را کنار گذاشتیم و با جشنواره تئاتر چهارسو، جشنواره تئاتر مناطق حیات دوباره ای گرفت، جشنواره تئاتر چهارسوی کشور، اولین برنامه ما در سال جاری است که مدخلی برای ورود به جشنواره فجر است. 

کرمی اظهار داشت: طی یکسال گذشته مطالبه ای جدی برای برگزاری جشنواره مناطق کشور وجود داشت. جشنواره مناطق را ارزیابی و نقاظ صعف را بررسی کردیم اما با مطالبه استان ها، آیین نامه جشنواره تئاتر چهارسو یک ماه و نیم پیش به استانها ابلاغ شد ولی مشارکت خوبی نداشتیم و فقط سه استان اعلام آمادگی کردند در حالیکه این جشنواره، مطالبه اکثر استانها بود. در نشست ها مطالبه برگزاری جشنواره مناطق وجود دارد ولی وقتی عملیاتی می شود، همه کنار می کشند. جشنواره تئاتر مناطق با تمام ضعف هایش، تعطیل شد و حالا باید برای برپایی جشنواره چهارسوق مشارکت شود.

این مسوول از ارسال ابلاغیه طرح پویش تئاتر شهرهای ایران  انجمن های هنرهای نمایشی سراسر کشور در هفته آینده خبر داد و گفت: این طرح مربوط به فعالیت های آموزشی و کارگاه های تولید و اجراست. فعالیت های آموزشی یکی از مطالبات استانها و از ضعف های تئاتر استانهاست، اگرچه اداره کل هنرهای نمایشی وظیفه ای در این باره ندارد اما در حوزه عملیاتی آموزش وارد شده است. 

* بودجه تئاتر کم شده است

 مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با اشاره به رشد چشمگیر تئاتر گفت: در شرایطی قرار داریم که تئاتر ما رو به توسعه بوده است، تعداد گروه های نمایشی زیاد شده و به همان میزان، مطالبات این حوزه هم افزایش یافته است. تعداد هنرمندان را نسبت به ده سال گذشته مقایسه کنید شاهد رشد چشمگیر هستیم اما منابع مالی و امکانات ما رشدی نداشته است در نتیجه با رشدی مواجه هستیم که مطالباتش زیاد شده اما منابعش افزایشی نداشته است به همین دلیل وضعیت تئاتر در شرایط قابل قبولی نیست و این وضعیت تا زمانی که ساختارها اصلاح نشود، ادامه می یابد. 

کرمی توضیح داد: بودجه سال گذشته تئاتر ۲۵ میلیار بوده است و امیدواریم امسال همین رقم جذب شود. این ارقام نسبت به سال ۹۶ که بودجه ۳۳ میلیارد بوده، روند کاهشی داشته است. 

وی درباره مطالبه تجهیز سالن های نمایش در استانها و شهرستان ها خاطرنشان کرد: این مطالبه همیشه وجود داشته، تجهیز سالن ها در حوزه وظایف مرکز هنرهای نمایشی نیست و این موضوع در ادارات ارشاد استانها باید صورت بگیرد. گاهی بودجه ای برای تجهیز به استانی تزریق شده اما باز هم مطالبه تجهیز وجود داشته است. از سال گذشته به ماجرای تجهیز سالن های نمایشی ورود نکردیم چون این وظیفه ادارات ارشاد استانهاست.

این مسوول با شفاف سازی از وضعیت بودجه ای اداره کل هنرهای نمایشی گفت: شاید یک پنجم اعتبارات اداره کل هنرهای نمایشی صرف فعالیت های تولیدی می شود عمده ای اعتبارات صرف فعالیت های جشنواره ای می شود یعنی حدود ۱۵- ۱۶ میلیارد تومان. همان اندازه که برای تولید در تهران هزینه می کنیم در شهرستان ها هزینه می کنیم. بالاترین کمک هزینه ای که برای تولید و اجرای یک تئاتر پرداخت کردیم، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بود که به آقای علی رفیعی داده شد، کسی که در قله تئاتر ایران قرار دارد در حالیکه ۲۰۰ میلیون هزینه تولید تئاترش شده بود. کمک هزینه تولیدی به گروه های نمایش میانگین از سه میلیون تومان بوده که مبالغ بالای پنجاه میلیون تومان به پنجاه گروه هنر نمایشی رسیده که از بهترین های کشور بودند. 

وی با تاکید بر اینکه متولی تئاتر کشور، خود هنرمندان هستند اظهار داشت: انجمن های نمایشی در هر استان بازوی کمک رسان به تئاتر هستند اما در برخی از استانها فعالیت انجمن های هنرهای نمایشی بسیار منغفلانه است. یکی از وظایف روسای انجمن های هنرهای نمایشی در استانها این است که شرایط استان را به نفغ هنر تئاتر تغییر دهد.

کرمی اضافه کرد: سال گذشته، استانی را داشتیم که بالای ۵۰۰ میلیون تومان برای فعالیت های هنری اش از اداره کل ارشاد  آن استان جذب اعتبار داشت. جای سوال است که چرا استان همدان با اعتباری بالای یک میلیارد تومان در برپایی رویدادی فرهنگی مشارکت می کند یا شهرستان مریوان هم یا چرا استان خوزستان ۱۹ برنامه فرهنگی را حمایت می کند ولی برخی استانها فقط دنبال جذب اعتبار هستند. 

او یادآور شد: اگر به شرایطی برسیم که اعتبار مالی برای انجمن های هنرهای نمایشی نداشته باشیم این انجمن ها باید تعطیل شود؟! انجمن ها بایستی قدرت رایزنی داشته باشند. باید به هنرمندان جوان توجه کنند. متاسفانه تفرقه و اختلاف بین هنرمندان و انجمن های هنرهای نمایشی در برخی استان وجود دارد. انجمن های هنرهای نمایشی باید ارتباطشان را با مدیران کل ارشاد استان بهبود بخشند تا بتوانند از حمایت های این مدیران بهره ببرند و اعتبارات خوبی را برای تئاتر استان جذب کنند. 

به گفته وی، بهره گیری از مشارکت نهادهای فعال در حوزه تئاتر همچون شهرداری ها و نهادهای فرهنگی و هنری غیردولتی که اعتبارات خوبی دارند یا حتی نهادهای اقتصادی که در برخی از استانها فعالی هستند، ظرفیت های خوبی است که به آن کم توجهی می شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.