وقتی از سختی راه در آفتاب سوزناک تیرماه می‌پرسم جوابشان اشک است و لبخند و دلی که راهی مشهد کرده‌اند.

دو قدم مانده تا وصال

 فائزه سلطانی/

وقتی از سختی راه در آفتاب سوزناک تیرماه می‌پرسم جوابشان اشک است و لبخند و دلی که راهی مشهد کرده‌اند.

کاروان دلدادگان حضرت رضا(ع) از دور و نزدیک با پای پیاده رهسپار جاده ولایت می‌شوند. هوا گرم است و مسیر طولانی، هر کس به نیتی آمده؛ پیرزنی برای شفای فرزندش، نوزادی در کالسکه که بیمار است، مردی که گره در کارش افتاده و... همه به امیدی آمده‌اند.

جاپای امام(ع)

اینجا عاشقان قدم به قدم جا پای مولا می‌گذارند و عاشقانه دل به جاده‌ای می‌زنند که هزاران سال پیش امامشان از آن مسیر قصد خراسان کرده. جاده‌ای که علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه به مرو آن را شهر به شهر طی می‌کند. وقتی به مرو می‌رسد تاریخ آن شهر زیر و رو می‌شود و سال‌های بعد به مشهدالرضا تغییر نام پیدا می‌کند. در طول تاریخ بسیاری از بزرگان به زیارت امام رضا(ع) تشرف پیدا کرده‌اند. در میان ائمه(ع) درباره زیارت حرم امام حسین(ع) و حضرت رضا(ع) با پای پیاده تأکید بسیار شده است. همان طور که امام جواد(ع) فرموده‌اند: زحمت‌ها و اذیت‌هایی که زائر در طول راه می‌بیند سبب حرام شدن آتش جهنم بر او می‌شود و پدر بزرگوارشان تصریح کردند: هیچ مؤمنی نیست که مرا زیارت کند و قطره‌های باران (کوچک‌ترین سختی) به صورتش برخورد کند، مگر اینکه خداوند، بدن او را بر آتش حرام خواهد کرد. بی‌سبب نیست این همه شوق و اشتیاق برای آمدن با پای پیاده و قدم نهادن بر زمین‌های ناهموار.

در مسیر اجابت

زائران پیاده از سراسر ایران به سوی بارگاه منور رضوی رهسپار می‌شوند تا رسم چندین ساله پیاده‌روی و تشرف به بارگاه امام رئوف را بجا آورند.

زائران از مسیرهای مختلف خود را به مشهدالرضا می‌رسانند تا فعل دلدادگی و عشق به اهل بیت(ع) را در ایام دهه کرامت صرف کنند و حضوری میلیونی را کنار سایر دلدادگان اهل بیت(ع) در ایام ولادت امام رئوف در حریم امن عالم آل محمد(ص) رقم بزنند. این کاروان‌ها از چند مسیر به مشهد مقدس مشرف می‌شوند که برای پذیرایی از آنان، سه ایستگاه ثابت در مسیرهای فریمان و چناران، هشت ایستگاه ثابت در مسیر نیشابور و دو ایستگاه ثابت در مسیر سرخس مستقر شده است.

نام‌نویسی طریق عشق

برای پیاده‌روی و راهی شدن با دلدادگان حضرتش باید نام‌نویسی کرد و با کاروان راهی شد، اگرچه به صورت انفرادی هم می‌توان قدم در این مسیر گذاشت. نام‌نویسی کاروان‌های پیاده دهه کرامت مشهد مقدس تا ۲۰ تیرماه ادامه دارد. بخشی از مسیر نیشابور به صورت کنارگذر احداث و برای تردد زائران پیاده اختصاص یافته است. علاقه‌مندان به زیارت از این مسیر می‌توانند با تلفن ۴۲۲۲۵۰۶۰ کد ۰۵۱ تماس و در کاروان حامیان ولایت نام‌نویسی کنند. در مسیر نیشابور و فریمان پنج ایستگاه برای پذیرایی از زائران در نظر گرفته شده و با هماهنگی در زمان ورود کاروان‌ها از آن‌ها پذیرایی خواهد شد.

اسکان زائران پیاده

برای اطلاع بیشتر از نحوه اسکان و خدمتگزاری به زائران پیاده سراغ مدیرعامل جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) رفتیم که از برپایی ۳۹۰ محل اقامت برای اسکان زائران پیاده خبر داد و گفت: ۷۴۰ کیلومتر مسیر پیاده‌روی در 6 محور منتهی به مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) شناسایی شده که خدمات روزانه هر پنج کیلومتر و خدمات شبانه هر ۳۵ تا۴۰ کیلومتر ارائه می‌شود. این خدمات در چهار بخش رفاهی، درمانی، فرهنگی و امنیتی انجام می‌شود.

محسن ازغدی افزود: ۱۷۰ ایستگاه صلواتی مردمی در محورهای منتهی به مشهد در حال خدمات‌دهی به زائران پیاده هستند. 4000 خدمه زیر نظر جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) و ۲۱ پایگاه سلامت برای ارائه خدمات درمانی به زائران سازماندهی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مشهد هر ساله در دهه کرامت و دهه پایانی صفر میزبان کاروان‌های زائر پیاده از سراسر کشور است، گفت: در دهه کرامت سال گذشته 10 هزار و 700 زائر وارد مشهد مقدس شده، امسال تعداد زائران پیاده با ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش پیش‌بینی شده است.

حریم امن یار

چند روز بیشتر تا وصال نمانده است. قدم‌هایت پر پرواز می‌شود برای رسیدن تا رو به ضریح طلایی‌اش بایستی، اینجا مکانی است که پرده‌ها کنار می‌رود، ناخودآگاه سیل اشک روی گونه‌ها روان می‌شود. اینجا و در این نقطه خستگی راه حس نمی‌شود، قلب مالامال از عشق رضاست. سفره دلتنگی‌هایت را پهن می‌کنی و به رسم ارادت سلام می‌دهی. اینجا آغازی برای سفری دیگر است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.